onsdag 9 juli 2008

Ankomna till Kunming

Efter sen morgon, frukost och början på packning (Sara packade sitt och jag skrev blogg och...) genomförde jag Shanghais (kanske) sista träningspass.
_____________
Träningslogg: Även den här gången var det fruktansvärt varmt (inte så konstigt eftersom jag sprang mitt på dagen). Inte heller den här gången ville jag springa något långpass i 35 graders värme och strålande sol. Det fick bli ännu ett pass med 800-metersintervaller. Den här gången hann jag med sex intervaller innan värmen fick mig att mattas av. Jag sprang de 800 metrarna på mellan 3:31 och 3:45. Bra tempo och jag tror att jag skulle orka mycket längre om det inte vore för den fruktansvärda värmen.

--------
Dagens invägning: 85,2 kg. Nu blir det uppehåll från invägningar innan det är dags för de två slutgiltiga utvägningarna. Vi får se vad två veckors semester kan göra. Hjälpa eller skälpa.
-------
_____________

När träningen var avklarad, duschen var duschad och det något försenade förmiddagskaffet var uppdrucket drog vi vidare till skräddaren och provade Saras klänning (inte jag, bara Sara). Den satt perfekt så några justeringar var inte nödvändiga. Dagen fortsatte längs "the Bund" och en en sväng upp i "the Oriental Pearl Tower". Man ser rättså bra från 350 m. Det var en trevligt även om upplevelsen av solnedgången över Shanghais skyline mattades något av diset som låg över staden (men det skall sägas att det var en av de klaraste dagarna sen jag kom hit till Kina).

På vägen till restaurangen vi åt på passerade vi ett kvällshetsigt Nanjing Rd. Det är fortfarande obegripligt hur många det är som kan leva på att kränga klockor, väskor och blinkande leksaker till folk på öppen gata. Restaurangen vi åt på bjöd på pasta vilket smakade godare i min mun än i Saras. Innan kvällen var slut hann vi med en sväng till Xintiandi och dricka ett par drinkar på ett lounge-ig uteservering. Sara var nöjd, medan jag blev sittande med tidernas sämsta Mojjito. En hel buske myntablad körda i mixern tillsammans med övriga ingredienser. Inte helt rätt sätt att göra...

Vid lunch idag bar det av till Kunming och framåt sen eftermiddag anlände vi till TCG Nordica. Vi blev visade till en lägenhet där det finns rum för åtta personer men just nu bor det bara en småländsk textilkonstnär i lägenheten. För hundra kulor per natt har vi tillgång till sovrum, badrum, kök, dator med internetuppkoppling och dessutom ingår tvättning och städning! När vi hade landat en stund i lägenheten gick vi och åt på "the Loft". En restaurang/café i samma område som Nordica som ligger riktigt lugnt och fint inne på en innergård. Med mer tid i Kunming skulle vi säkert återvända fler gånger. Vi fortsatte med att ströva utan mål på Kunmings gator. Inget jättespännande, men jag har precis fått ett mail från Hanna som tipsar om vart vi skall ta vägen resten av tiden här i Kunming. Förutom Kunming har vi bestämt oss för att åka på en 3-4 dagars tur till de norra delarna av Yunnanprovinsen. En av medarbetarna på Nordica guidar och arrangerar liknande resor och vi skall prata med henne i morgon eftermiddag om vart vi vill åka och vad som är lämpligt så här års.

Vädret är helt annorlunda här än vad det är i Shanghai. 30-35 grader och ångbastu är utbytt mot 20-25 grader och behagligt. Vi får nog till och med inhandla oss varsin tröja för att inte frysa framåt kvällen. Skönt!

Jonas: Explosionsrisken var riktigt hög vid förra löptillfället. Den här gången klarade jag mig något bättre, men var rättså slak efter 45 minuter (inkl. uppvärmning).
Märk väl att det inte är jag som delar ut arbetsuppgifter via min blogg även om det skulle kännas naturligt. Däremot undrar jag om information är utskickad till alla berörda parter?

Philip: Har du gjort din del av jobbet?

Nu är det, trots någorlunda tidig timma, dags att sova. Morgondagen har mycket att erbjuda och man vill gärna att krafterna skall räcka hela vägen.

Inga kommentarer: