måndag 7 juli 2008

Shanghai hälsade Sara varmt välkommen

Gårdagen bjöd på temperaturer runt 37 grader, något mindre luftfuktighet än tidigare i veckan men långt mycket varmare och fuktigare än vad Sara är van vid. Vi höll oss inne långt in på eftermiddagen eftersom Sara behövde sova för att klara av att vara vaken under kvällen.

Vi började med att åka till "Fabric market" som är ett hus innehållande ett hundratal skräddare. Jag provade kostymen jag beställde i förra veckan. Tyvärr lite stor, men det är inget som inte går att ändra. Sara beställde en klänning och kopierade en av sina favoritkjolar. Jag själv kopierade ett par shorts och ett par byxor. När vi kommer tillbaka den 20:e så får vi se hur det blir.

Fabric market ligger i närheten av the Bund och Yuyuan Gardens/Bazar i östra delen av centrum. Vi gick från fabric market och tog en sväng inne i Yuyuan Bazar som är ett av de turisttätaste områdena i Shanghai. Det blev en kortvarig visit, men vi han med att dela på en cesar salad wrap och dricka en kopp kaffe på Starbucks innan vi gick vidare. Inte långt senare mötte vi upp ett större sällskap som var samlat för att äta middag och vinka adjö till LaiKim, Winsons syster, som åker hem till Sverige nu i veckan. Det var en trevlig tillställning med stor blandning på klientelet som var där. Svenskar, fransoser och kineser dominerade till antalet. Det var Shanghainesiskt käk som gällde för dagen och det är något som generellt set inte faller oss svenskar i smaken. Det är för sött, men med många olika rätter på bordet går det att hitta sina favoriter och äta sig mätt ändå.

På vägen hem stannade vi och fick oss en fotmassage. Riktigt nice efter en (även om det inte var särskillt lång) dag på stan.
___________________
Träningslogg: Ingen träning under dagen och ingen träning är heller inplanerad för idag.
--------
Dagens invägning: 84,9 kg. Jag verkar ha stabiliserat mig runt 85. Skönt! Nu är det snart dags för nästa ryck!
--------

När jag slutade på jobbet i fredags fick jag en present. Jag fick ett teset. Tackar, men åbäket är både stort och tungt. Ska jag hyra en kontainer för att få hem det eller? Ja ja, god tanke, vi får se om det kommer hem till sverige. I så fall så skall jag bjuda på te på kinesiskt vis.

Kiwi: Sara tackar för välkomnandet även om hon fortfarande sover.
Givetvis har jag inte manipulerat röstningen. Hur skulle det se ut!? Vore fint med lite In flames på Anexet. Håller du utkik efter biljetter? Jag tror att Sara är sugen på att följa med...
Mugghållarna lämnade jag på jobbet, men det kanske går att hitta något liknande om man letar tillräckligt mycket. Vill ni ha en hemma hos er?

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej på er båda,

Vi kommer gärna hem till er och dricker thé på kinesiskt vis, men mugghållaren from hell får ni gärna låta kineserna ha kvar!! Låter ju som att ni har sköna dagar i Shanghai. Bränna skivor har jag hört talas om, men att bränna kjolar och shorts är nytt för mig. Trodde det var något annat... Vad gäller luftfuktigheten så har den varit hög här också hela min första semesterdag. Bara regn, men rätt skönt att slappa lite... ÖSK-Ljungskile (fast tvärtom, det var ju bortamatch) slutade med 1-0 till det gamla fina Örebro. Du vet där kex och skor inte finns kvar, men fotbollen är underbar. Vad ja gförstår så lovade nyförvärven gott. Alvbåge i mål, nye dansken gjorde fin insats som targetplayer på mittfältet och Robin Staaf gjörde mål, framspelad av debuterande Michael Jidsjö. Kul. Inte så bra match enligt rapporterna, men två stolpskott och missat öppet mål gjorde väl ändå att segern var välförtjänt. Även om de väntade till 89:e med att hänga dit den... De tre poängen sitter dock gott!!

Ha fina dagar nu!!!