tisdag 8 juli 2008

Sightseeing i Shanghai

En lång morgon, sen frukost och seg start inledde gårdagen. Vi promenerade bort till Cloud9 och åt frukostefterrätt och drack frukostkaffet på Cold Stone creamary. Det innebär att man väljer en kombination av glass och smaksättning som dom blandar ihop på ett frysbord (därav namnet). Sara åt en kaffeglass med kolasås, mandelkross och någon slags kaka och jag åt en "Strawberry Banana Rendezvous". Svingott om du frågar mig och konceptet skulle gott och väl kunna vara en hit hemma i Sverige.

På Cloud9 fortsatte vi till Carrefour för att ta en titt på "min" mataffär och fastnade en stund vid fiskdisken och hittade en ny favoritfisk. Kolla in tänderna...




Dagen fortsatte medelst metro till Peoples Park där vi strövade runt en stund innan vi besökte Shanghai museum of contemporary art. Några sjysta konstverk och luftkonditionering var väl värt pengarna.

Efter museibesöket gick färden vidare till Taikan Rd. Det är ett kvarter med gamla hus som har börjat rustas upp,. En häftig blandning av gammalt och nytt, "vanliga" kineser som bor i området och massor med små restauranger, gallerier och små klädbutiker. Tyvärr dog batteriet i kameran (och extrabatteriet var hemma i lägenheten) efter en kort fotosession på en liten katt som Sara fascinerades över. Oturligt nog var stora delar av butikerna och restaurangerna stängda när vi var där, troligtvis på grund av ombyggnationer i området. Taikan Rd (ingång i gränd 248) är väl värt ett besök om man är i Shanghai.



Hungern började göra sig påmind och vi gick till ett restaurang (snarare en lounge) och åt varsin matig macka på takterrassen och avslutade målet med varsin fruktsmoothie. (Inte heller här togs det några kort)

Vi tog vägen förbi copymarketen på Nanjing Rd på vägen hem och tillgodosåg Saras fetish för Converse-skor. Med tre nya par till Sara och ett par till mig slängde vi oss in i en taxi och for hemåt. En kort mellanlandning i lägenheten efterföljdes av en ordentlig omgång massage. Två och en halv timmes knådning från topp till tå fick mig att må bra och Sara att gnälla lite om ett uppkommet blåmärke på ländryggen. Däremot blev hon lycklig över att få valkar och naglar på på fötterna avskurna i lagom tjocklek/längd.

Väl hemma igen delade vi på en halv vattenmelon och åt en knäckemacka med ost. Jag tror inte att Sara förstår storheten med att få äta en knäckemacka här borta. Hon skulle behöva äta kineskäk några veckor för att uppskatta de svenska delikatesserna lite mer. Själv njöt jag i fulla drag av min knäckemacka...

----------
Dagens invägning: 84,9 kg. Jag håller stilen trots att semstern är här och Sara har kommit med lite svenskt godis (vilket jag i och för sig inte har ätit mer än en mycket liten del av).
----------

Kiwi: En mugghållare from hell kanske kan passa bra hemma i erat kök...
Kjolar och shorts är inget som bränns, det blir liksom inte så bra då. Däremot kan skräddaren ta måtten från ett redan välsittande plagg och föra över dessa mått till ett nytt plagg.

1 kommentar:

Anonym sa...

Har ägnat förmiddagen åt ikappläsning. Det blir så mycket att kommentera att det är svårt att sålla. Till att börja med får jag gratulera till att Sara anlänt! Hälsa så mycket! Vidare står din enorma pulsnivå ut (190 bpm och ökande). Du måste varit nära att explodera :). Sen är det intressant att notera att jag blivit kartansvarig. Det gäller att göra sin omvärldsbevakning för att veta vad som förväntas av en :). Jag viker återstoden av förmiddagen åt att skriva ut kartor av den etapp du rekommenderade och vägbeskrivningar. Önskar er en lysande avslutning på Kina-vistelsen! Själv ska jag njuta av lite semester. Vädret avgör fortsatt datoranvändande och därmed bloggläsande.

/Jonas