fredag 4 juli 2008

Sista dagen på jobbet

Det blev ingen presentation igår och musiklyssnandet övergick via ilskna hardcoregänget Raised fist till kaosrockarna Norma Jean. Musik är bra för själen!

Gårdagkvällen gick åt till att bringa lite ordning i lägenheten för att välkommna Sara med ett trevligare boende än något som ser ut som ett tredje världskrig. Jag packade till och med en av resveskorna så delar av jobbet är gjort och den stundande semestern får vara just semester. Eftersom jag åkte iväg med två fulla väskor och har köpt på mig en hel del prylar (läs kläder/skor) så får jag jobba lite med att få med mig allt hem. Tur att Sara bara har en väska med sig på vägen hit.

Jag avslutade gårdagen med en thaimassage. Jag borde ha anat oråd när dom frågade mig om jag inte ville ha oljemassagen istället. Massösen var inte erfaren på thaiområdet. Inte obekvämt på något sätt, men inte i närheten av hur bra det var förra gången. Jag får prova igen för att se om det var en engångsföreteelse...

_____________________
Träningslogg: Ingen träning igårkväll mer än för svettkörtlarna. Regn på förmiddag och en skvätt på eftermiddagen och stark sol däremellan. 30+ grader varmt och 100% luftfuktighet är inget man går runt i obemärkt. Ingen löpträning alltså, däremot lite "hotellgymnastik" innan kvällsdusch.
-----------
Dagens invägning: 85,3 kg. Med viss rädsla steg jag upp på vågen i morse. Tre veckors frossande i mat och i hög grad utebliven träning kändes inte som optimala förutsättningar. Resultatet får ses som en seger. Drygt ett kg att tappa under semestern. Det får bli mycket promenader...
-----------
_____________________

Jag väntar fortfarande på tid att få presentera mitt arbete och det är därför jag använder min "arbetstid" till att skriva inlägg på min blogg. Mitt arbete är slutfört och jag ska bara lämna över. Städa skrivbordet kan jag ju inte göra det första jag gör på dagen!?

Idag är det idrottsdag på eftermiddagen. Ja ni läste rätt! Idrottsdag, precis som i skolan. Efter lunch åker alla som vill iväg till en idrottsplats på en skola i närheten och delas upp i fyra lag. Sen tävlas/leks det resten av eftermiddagen. Jag har valt att inte förnedra kineserna med min överlägsna uthållighet, styrka, kordination och balans.

Istället för hopp och lek med mina kollegor räknar jag med ett träningspass och städa det sista i lägenheten innan jag ansluter till mina tyska kollegor för att äta middag. De åker tillbaka till Korea imorgon och behöver vallas runt lite till här i stan.

Kiwi: Jag väljer att varken ta med mig paraplylöpning eller century eggs hem till Sverige. Om det är utveckling av vår kultur det var fråga om så är det helt andra saker man ska ta med sig härifrån. Bland annat vore det intressant att ta med sig en diskussion om (och dessutom diskutera det här) hur det kommer sig att det kommunistiska Kina kan vara så ultrakapitalistiskt och folket fortfarande tycker att kommunismen är en bra idé.
Var det någon storlek på krokodilen som Mr Molin MMSade till dig? Som sagt så är jag tacksam över att ni sparar alla fina fiskar till mig.

Philip: Dimensionen som replikskiftena här på bloggen ger upphov till är nog inte annat än en mental illusion eftersom den inte tillför någon ytterligare riktning i det fyrkordinatiga system som vi kallar för rumstiden. Dessutom har Steven nyligen talat om för mig att intelligent liv inte kan finnas i annat än tredimensionella rum. Den ytterligare dimensionen är visserligen av en helt annan natur än tid och rum och att säga att det är en imaginär dimension vore fel eftersom t ex. tidsdimesionen har en imaginär axel (jmf imaginära tal) och därmed skulle replikskiftena här på innebära en förskjutning på 90 grader mot någon av de andra dimensionsaxlarna. Att tro att replikskiftena innebär att världen välsignats med en helt ny dimension skulle innebära att Steven och hans gelikar måste börja räkna om allt eftersom en ny faktor har kommit i beräkningarna.
Jämfört med fotoner, kvarkar och andra småsaker så är du relativt stor trots jämförelsen med himlakroppar, men som du säger, även storleken är relativ.

Beo: Vad nummerlapparna beträffar så har du nog rätt. Du kanske kan få dispens om det är nummerlappen som sätter käppar i hjulen. Eller är problemet att man måste springa i två mil bara för att komma tillbaka till samma plats?
För att ytterligare locka dig (eftersom jag vet att du är rättså sugen) till höstens stora händelse kan jag tänka mig ett litet vad. Om du slår mig så hjälper jag dig att måla resten av fönstrena (för visst är det några kvar!?), fixa bastun, ekan, bakstugekvisten eller annat projekt du har gett dig in på.

3 kommentarer:

Nybyggarna sa...

Tjena,

Eftersom min nuvarande telefon inte kan ta emot MMS kan jag bjuda dig en kod som är fungerande för Mattias mms.
www.telia.se/visamms
Koden är mitt mobilnummer som jag inte skriver ut, men som slutar på 44 samt 7nmmks

Tror inte herr molin misstycker om jag visar upp honom för de som kan mitt nummer och är nyfikna.

Här hemma börjar jag längta efter semester nu. En vecka kvar plus den här dan.. ska börja leverera lite nu så kanske jag kan ta och jobba på altanen under eftermiddagen när jag ska passa hundarna och jobba hemifrån.

Ha det gött,
/Johan

Beo sa...

Vi noterar nog alla att tonfallet skruvas upp en smula. Här kan man nu läsa om storstilade erbjudanden vars villkor egentligen är helt riskfria eftersom du vet lika bra som jag att jag varken är sugen eller kommer att slå dej på den stora begivenhetens dag.
Angående själva nummerlapparna så tjänar dom i den här ordväxlingen endast som symbol för hela företeelesen och en dispens från att bära den skulle helt säkert endast leda till problem att reda ut vem som faktiskt hade vilken placering om nu någon utan nummerlapp skulle hinna över mållinjen tidigare än någon annan med lapp.
Slutligen så kan jag rapportera att det verkar bli fler fönster på det här huset ju länge tiden går. Detta samtidigt som tidsenheterna framstår som färre.

Beo sa...

För övrigt så får jag gratulera dej till att ha genomfört jobbet. Jag hoppas att du till sist får överlämna din rapport och naturligtvis också att den tas emot med intresse och leder till justeringar i rutiner. Det är ju, trots allt man kan skämta om, ansvarstagande för stora värden som dagligen sker och även de som har långa kulturella linjer av förhållningssätt att vila på vinner på att förändra arbetssätt och inställning.
Sen får ni ha sköna semesterdagar och är till sist välkommen (-na) hem. Sverige är ett fantastiskt ställe att vara på.
/Beo