måndag 9 juni 2008

Back in Black

Efter en fantastiskt trevlig helg anlände jag försenad till ett regntungt Shanghai. Jag hade planerat att hinna jobba en timme (eftersom jag skall vara borta från mina vanliga sysslor under veckan) och löpträna en sväng innan läggdags. En timmes väntan på startbanan i Beijing av okänd anledning, cirkulation i Shanghai, väskan nästan sist på bagagebandet och 50 meters ostrukturerad kö till den 300 meter långa strukturerade taxikön gjorde att det varken blev jobb eller löpning.

Helgen har spenderats i mycket trevligt sällskap av familjen Salberg. Fokus har varit på att umgås, dricka te och äta mat. Jag har inte gjort något direkt turistande utan fokuserat just på tidigare nämnda ting. Jag har lärt känna familjens yngsta medlem som är en charmerande och energifylld trespråkig tvååring. Med en svensk mor, nederländsk far och kinesisk barnflicka kanske det är självklart att svänga sig med alla tre språken, men det är onekligen imponerande. Förutom att betrakta ungen på håll utsatte jag henne för delar av min barnauppfostran. Hon sprutade vatten på mig med en vattenspruta och jag bad henne upprepade gånger att sluta. Till sist (efter tre eller fyra uppmaningar om att sluta) tog jag vattenflaskan ifrån henne och sprutade tillbaka. Det var tydligen inget som hon varit utsatt för tidigare med en tår i ögat som resultat. Det hela var "förlåtet" tio minuter senare, men jag tror att jag har varit till nytta för hennes fortsatta utveckling.

I lördags besökte vi en djurmarknad där Michel tittade på syrsor som skulle köpas och presenteras (verbifierad form av present) till far och svärfar. Väl på marknaden var det utöver syrssökande mycket intresse för en bengalisk leopardkatt som troligtvis (om alla i familjen får som dom vill) blir en fjärde medlem i familjen inom kort. Helt klart en ball katt om man nu vill ha en katt.

I övrigt har det som sagt varit mest fokus på att sitta och prata och äta mat från olika områden i kina, både hemlagat och på restaurang. Käket har varit på en mycket högre nivå än jag vant mig vid här i Shanghai vilket eventuellt avspeglar sig på morgondagens invägning.

I fredags var jag ute i god tid till flygplatsen. I alla fall den första. Jag gjorde den vanliga söderbergska vändan förbi en annan flygplats innan jag hittade till den rätta. Jag åkte till Hong Qiao som är inrikesflygplatsen som i princip alla inrikesflyg går ifrån. Jag hade tydligen lyckats boka plats på ett plan som kom från New Delhi som mellanlandade i Shanghai (Pudong) på väg till Beijing.
Tyvärr står det inte utskrivet på bokningsbekräftelsen vilken flygplats (står bara stad och flight nr) som flyget går ifrån och jag åkte givetvis till inrikesflygplatsen. 50 minuters taxisightsseeing på ringvägarna runt Shanghai gjorde hur som helst att jag hann med flyget och jag var mer än nöjd.

__________________
Träningslogg:

Under helgen har jag bara idkat promenad och viloträning. Förseningen gjorde att det inte blev någon löpträning, men jag hann med ett kortare styrketräningspass här hemma i lägenheten. Träningen kommer ligga på is ytterligare ett par dagar när jag är på resande fot, men räknar med att komma iväg på en runda på torsdag.

---------------
Dagens invägning: Inga invägningar har gjorts och helgens otränande och ätande leverne kommer eventuellt ge utslag på morgondagens invägning. Den som lever får se!
---------------
_________________

Kvällen har avslutats med ett blogginlägg och inmundigande av en Acme Californian Pale Ale. En god avslutning på en god helg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hallå!
Hade en sån trevlig söndagmorgon i göteborg där du var med ´mig i tanken...! Hade sökt mig till parken vid musikhögskolan och övriga högskolebyggnader. Låg och läste milleniumboken då jag hörde lite dov musik bakom mig (Agnes låg i vagnen och sov). Och då stog de där, två kvinnor som tränade qigong (?). Verkligen rofyllt, även om det gick över till litesjälvförsvarsliknande träning på slutet. Vädret var fantastiskt så Agnes och jag tillbringade mestadels av weekendens dagar i olika parker. Göteborg är lagom stort att ta sig över stan till fots är ingen omöjlighet, vilket jag gillar. Tåget ner var väl det värtsa på hela resan, som tur var hade Agnes eget säte så hon kon kunde ligga där lite istället för att klibba fast på mig. Köpte ett par tajts som jag tror ska matcha rockbodies bra;)
Ha det!
Kram Ch

Unknown sa...

Hello,

Back from Gothenburg och tillbaka hos en någorlunda snabb fast lina, vilket är skönt.
Faktum när det gäller recensionerna jag skrev om är att tre av de sju skivorna jag skulle skriva om fick jag dagen innan. Måste ju hinna lyssna innan jag skriver också. Göteborg ligger j uen bit bort så det går ganska bra att lyssna i bilen. Men, men visst skriver man ofta i sista stund för att hinna med att lyssna så mkt som möjligt innan man skriver...
Här är det svinvarmt!!! Och jag är inte riktigt klok i huvudet. Jobbar bara på vinden så snart jag hinner. Ska i o f s sitta och äta där med släkten nästa helg, så lite får man väl ligga i... Schysst att midsommar fixat sig. Har faktiskt inte hunnit tänka så mkt på det än och snart är tiden mogen. Står du för midsommarfesten så får väl jag stå för fisket...deal? På så sätt borde vi tillsammans få ihop ett komplett paket... I morgon är det Sthlm igen. Kommer hem på torsdag kväll. Ett himla farande fram och tillbaka. Blir bättre i o m midsommarveckan...tror jag.

Hat rejält gött!

Kiwi

Anonym sa...

Tredje gången gillt på fel flygplats för familjen Söderberg! Vi jobbar på bra. Många snabba taxi- och bussresor blir det. Det är väl från Skavsta flyget till Shanghai går, eller hur?!!

Har varit och grattat martina på hennes jag-är-klar-legitimerad-sjukgymnast-fest. Verkligen roligt att se henne! Och för att hålla på våra traditioner så går vi om varandra nästan helt. Förhoppningsvis så är vi hemma samtidigt på fredag och kan träffas. (Innebär förstås att jag får skippa Kjellvander i köping men han spelar även i Karlskoga 2 aug så om du vill vill jag gärna åka dit och lyssna med dig. Vi kanske kan fortsätta på tredje-gången-gillt-grejen och somna på hans konsert...).

Nu ska jag sova för att sen stiga upp i svinottan och åka o låsa upp för några yrvakna små kottar som föräldrarna bryskt dragit upp ur deras gosiga sovkojor. Livet är orättvist när man är liten! och när man är stor...