torsdag 19 juni 2008

Back in business

Igår kväll fungerade inte internet, så det blir en förmiddagsbloggning istället. Hur som helst så är jag tillbaka på jobbet!!!

Gårdagen började jag med att sova ut ordentligt för att få iväg det sista onda ur min kropp. Det tillsammans med ett par knäckebrödsmackor (återigen tack till Junne och Tjommen!) dagen innan verkar ha gjort susen. Jag är fortfarande inte 100-procentig, men så gott det kan vara efter en veckas strul med kistan. Efter sovmorgonen hann jag förutom frukost och lunch också med att jobba en knapp heldag. Presentationen som skall presenteras idag (hoppas jag, men jag har inte fått något svar) är färdig och jag har tittat igenom den en extra gång. Jag har påbörjat lite teoretiska beräkningar på möjliga produktionsvolymer med nuvarande upplägg och med vissa förändringar. 20 maskiner om dagen kommer gå vägen bara man slänger ut förmonteringen av larvfötterna som är i vägen för mina planer. Det ska nog gå att övertyga dom om att köpa larvfötterna färdiga istället för att stå och skruva ihop dom här. Vi inte bara sparar plats och kapacitet i en av traverserna, det blir mycket tystare dessutom. Det måste vara en bra lösning!

Igår sov jag länge, tog en tupplur på eftermiddagen och gick och lade mig tidigt. Allt för att jag funderade på att gå upp och titta på matchen inatt. Jag vaknade av klockan och bestämde mig omgående för att somna om igen. Inget dåligt val om man ser till resultatet. Vad hände egentligen!? Vi skulle ju spela kvart mot Holland. Det var ju i princip klart! Dags för nytt landslag med lite nya stjärnor! Hur vore det om Sebastian Larsson hade fått spela lite mer? Det är dags att rota fram lite nya stjärnor. Det var t ex länge sen Alexandersson var lovande. Ja ja, det är VM om två år...

__________________
Träningslogg:

Fortfarande inte särskilt pigg i kroppen, men det kanske inte är annat att vänta. Två km uppvärmning och totalt 9,6 km på en dryg timme. Det kändes skapligt i början, men det verkade som att glukogenlagren(? energin!) tog slut efter 40 minuter. Jag hoppas kroppen hinner samla på sig lite mer energi de närmaste dagarna för nu blir det nog ingen träning förens på lördag. Det känns hur som helst bra att vara igång igen även fast det går trögt. Om en vecka eller två är jag tillbaka i den toppform jag var i innan sjukdommen (jag vill tillbaka till kännslan jag hade när jag sprang 16 km för två veckor sen. Det var grymt!).

---------
Gårdagens invägning: 84,8 kg. Första under 85! Invägning en god bit in på förmiddagen eftersom jag sov länge. Vi får se hur kroppen reagerar nu när jag är frisk, det blir kanske raketkarriär tillbaka till 90 pannor. Borde inte vara så, men lite tillbakagång räknar jag med.
---------
_____________________

Jag har reviderat min målbild vad gäller kroppsform. Det är inte längre tiokampare som gäller. Jag har funderat lite på att börja träna lite triathlon (inspirerade av t ex Roberth och Malin). Det gör ju att jag inte längre vill se ut som Hennrik Dagård. Den långsiktiga målbilden får väl vara Jonas Colting eftersom han är bäst på triathlon (i Sverige och toppskiktet i världen med bland annat två segrar i Hawaii Ultra som innebär 10 km simning, 540 km cykel och 84 km löpning under tre dagar)



Eftersom det inte är uppnåeligt inom en snar framtid så får jag sikta in mig på något annat.

Mikael Rasmussen är en av världens bästa cyklister och det är viktigt att vara bra på att cykla om man skall hålla på med triathlon. Att sikta på att inta Rasmussens kroppsform är inte heller uppnåeligt och inte heller särskilt interssant även om jag tycker att han ser både frisk och stark ut...


Den första målbilden får istället bli att se ut som en marathonsimmare. Det är i alla fall ett mål som kan uppfyllas inom en inte alltför avlägsen framtid. En sådan isterbuk tar nog i och för sig sin lilla tid att uppbringa, men det ligger mycket närmare än både Colting och Rasmussen.

Iaktaget på löparbanan:

* Det går att jogga mycket långsammare än promenadfart.
* Högklackade skor går att springa i, inte bara till bussen utan även när man motionerar.
* Nästan alla kineser som löper är 800 meterslöpare.
* Jag har blivit passerad av en(!) löpare som springer längre än två varv.
* Jeans är ett bra träningsplagg även när det är 30 grader varmt och fuktigt som en ångbastu.
* Det går bra att jogga med paraply om det regnar.
* Gå baklänges verkar vara bättre än att gå framlänges.
* Kineser är talanglösa vad gäller att spela fotboll.
* Fotboll är viktigare än löpning.

Jag glömde skriva om en ung man jag mötte i lördags.
När jag var i slutet på min miserabla löprunda i lördags blev jag omsprungen av en ung man med tungt löpsteg. Jag avlutade mitt pass och satte mig mot en vägg precis bredvid löparbanan. När mannen i fråga hade avslutat sitt andra varv (dvs 800 m) kom han fram och pratade med mig. Han var amerikan med indiskt/pakistanskt ursprung och var här i Shanghai och gjorde ett "internship" (praktik!?) på ett kinesiskt företag. Han hade "all the gears you need". Han hade Nike + iPod sportskit som innebär ett system som mäter tid, distans och kaloriförbrukning och loggar resultatet i iPoden. Det innebär iPod (i speciellt armbindelfodral) och speciella skor med en urgröpning i innersulan där fotsensorn sitter. Inte nog med det. Utöver den träningsövervakningen hade han en Timex pulsklocka (som inte är kompatibel med datan från iPoden). För att inte störas av fartvinden när han for fram de 800 metrarna på 4:45 hade ha givetvis ett par fartvindsglasögon (typ sportiga solglasögon fast med otonade glas).
Om inte den här killen bli bra på att springa så går det inte att köpa sig till bra löpning.

För övrigt är det väl bara i Sverige som man som intern på ett fängelse kan klaga på att man känner sig instängd... http://www.na.se/artikel.asp?intId=1347528&insn=1

Inga kommentarer: