fredag 13 juni 2008

Bättringsvägen är en trevlig väg

Efter de senaste dygnens otrevliga upplevelser så är jag nu på bättringsvägen. Jag har inte varit särskilt snabbfotat idag, men ändå bra mycket rappare i steget än igår. Dagen har mest gått åt till att sova och studera taket i lägenheten.

Med mycket surfande på svenska nyhetssidor underdagen har jag fått jobba hårt på att försöka undvika reportage om den fantastiska musiksommar som passerar i Sverige medans jag är på andra sidan klotet. Givetvis vill också jag vara på Where The Action Is och se/höra Queens of the Stoneage, Foo Fighters mm. och se på Sverige-Spanien på storbildsskärm tillsammans med tusentals andra musik och fotbollsintresserade precis som flera av er bloggläsare (jag önskar er en mycket trevlig dag trots min avudsjuka). Jag har i alla fall lyckats lokalisera en lokal som visar matchen imorgon och ryktet säger att jag inte kommer vara ensam svensk. Det ska bli kul, både att titta på lite fotboll och träffa lite andra svenskar. Skönt att det är tidig match imorgon, det är ändå mitt i natten. Jag får försöka sova länge så jag fixar att vara vaken halva natten.

Skönt med Sverigevinst och Zlatanmål mot Grekland. Jag märker inte riktigt av EM-hysterin men hoppas att få njuta lite av fotboll på hög nivå imorgon. Heja Sverige!

StinaK: Det är osäkert om dom inte förstår eller om dom fokuserar på annat. Som jag har förstått det hela så är inköpsavdelningen på Lingongs huvuduppgift att köpa komponenter så billigt som möjligt oavsett andra faktorer som tex kvalitet. Vi är intresserade av att föra in ett annat tankesätt som förhoppningsvis får våra kinesiska kollegor att se på saken lite annorlunda. Men visst är det svårt att förstå sig på olika prioriteringar, som varför man sliter för att få upp sjögurkor från havets botten för att sedan äta upp dom. Jag hoppade över sjögurkan när jag hade chansen, men har av säkra källor fått reda på att både smak och konsistens är förvillande likt en blandning av gummi och plast.

_________________
Träningslogg:

Dagen har givetvis precis som gårdagen försvunnit utan att ens försöka träna. Om kroppen är med på banan imorgon så blir det nog en kortare löptur. Jag känner mig inte helt återställd ännu.
-------------
Dagens invägning: 85,7kg Lite grand av en glädjevikt pga sjukdom. Jag antar att jag redan imorgon är tillbaka ett kg högre upp. Den som lever får se.
-------------
_________________

1 kommentar:

Beo sa...

Den stora, mer eller mindre oanvända lokalen skulle kunna ge rum åt många garderober. Sannolikt i flera våningar. Om han sen bygger ett lika stort hus till så är det ju bara att multiplicera. Det kan mycket väl vara en framgångsrik affärsmöjlighet istället för att ägna sig åt den typ av överkvalificerad material- och kaptialförstöring som nu pågår. Bra kulturreportage med visioner i ögonvrån. Fin bild på porigt stål. Man undrar vad som är lämpligt att tillverka av sånt? Om man svarvar ur den ordentligt kanske man kan ha röret till gäddryssja.
Jag vill gärna anknyta till dina ruskiga historier om bruna och andra ägg tidigare. I morse när jag körde till jobbet så råkade jag höra en svensktalande men kinesisk poet som berättade om hur han försökte få i sina svensk/kinesiska barn kinesiska teägg i påskas. Han beskrev väldigt ingående hur han kokade dom och också hur han förgäves försökte få i ungarna äggen. Det känns ju betryggande att svensk/kinesiska barn kan stå emot sådant.
Dessa bruna ägg, som ett av hans barn hade påstått liknade "en blodig skalle" fick mej då att tänka på ett annat brunt ägg som jag tvingades till närkontakt med för en vecka sen.
En mås har kommit på den märkliga idén att bygga sitt bo alldeles bredvid ena stolpen till vår lastport på jobbet. Den svepte ihop boet och pruttade ut tre ägg i detsamma över en helg så på måndagmorronen var den redan skyddad av nån lag. En arbetskamrat, vars namn jag av säkerhetsskäl inte kan nämna, visade prov på sin kunskap om fåglarnas liv genom att picka äggen så att det inte skulle bli några små måsar men att den stora skulle slippa lägga nya ägg.
Det verkade fungera ända tills i förrgår då det helt plötsligt spatserade en mycket liten mås i och runt boet. De andra två äggen blev nog framgångsrik behandlade av den man (som av vissa elaka jobbarkompiar nu kallas för måsmördaren) för ett av dom ser mer och mer ut som ett teägg (?) och det andra som jag råkade ut för, ser inte längre ut alls.
Ingen vet hur det gick sönder men en dag i förra veckan sprang en lastbilschaffis runt och stönade och kunde knappt fälla ner bakgavelhissen för där han skulle jobba låg ett krossat ägg och ut ur det hade runnit en trögflytande lerbrun smörja som stank så avskyvärt vedervärdigt supervidrigt att det knappt gick att fatta att all den stanken kom ur det lilla ägget. Själva måsmodern, i boet en dryg halvmeter bort, såg helt oberörd ut men hon kanske var lite förkyld. Det visade sig att det bara var jag som fann fältet fritt att agera eftersom alla andra blev bedövade eller snabbt hittade andra och viktiga arbetsuppgifter.
Jag lyckades under en lång och koncentrerad utandning samla ihop avskrädet och slänga det i en container en bit bort och sedan sköljde jag med 40 liter (4 X 10-litershinkar) varmt vatten bort fläcken under det att fågelmodern högljutt skrek något obegripligt åt mej.
Jag vill inte på något sätt förminska kraften i dina ägg- och fiskupplevelser men jag tar mej tills vidare friheten att tro att detta luktade värre än dina samlade våndor staplade ovanpå varandra. Samtidigt medger jag att finns en viss skillnad i det att ingen bad mej äta ägginnehållet till frukost och det är ju i någon mån mildrande.