måndag 30 juni 2008

Inläggsfri helg

Connectivitetsproblem under helgen har inneburit ofrivilligt bloggfri helg. Varje gång jag har varit på väg att logga in för att skriva så har internet lagt av. Är det månne den stora elektroniska kinesiska muren som börjar gräva sig igenom VPN-tunneln jag har till Volvos server i Göteborg!?

Hur som helst så har helgen varit mycket trevlig om än något fartdämpad på grund av min segdragna förkylning (som dock verkar vara på väg att släppa).

Fredagkvällen bjöd på Tepaniaki (vet inte om det stavas så) vilket innebär sushi i alla dess former och en kock som står och tillagar alla möjliga rätter på ett stekbord som alla sitter runt. Man har alltså en kock per bord(!). Vi inledde med lax, tonfisk och någon slags bläckfisk. Rått förstås. Riktigt gott, men det var köttet, räkorna och pilgrimsmusslorna som stektes på bordet framför oss som var kvällens höjdpunkter. Mot slutet av måltiden, när det möjligtvis var någon som satt och okynnesåt på en bit melon eller mango blev det plötsligt livat i sällskapet. Någon eller några (vet inte jag var inte en av dom) såg en råtta (inte mus) springa över golvet. Själv såg jag den inte och blev inte så påverkad av det, men andra i sällskapet hade helt plötsligt en sämre matupplevelse. Maten var god så jag förstår att råttorna (som kanske också har tröttnat på kineskäket) var där och jagade japanska delikatesser.

Efter maten drog (nästan) hela sällskapet vidare till Xintandi (X utalas som kind eller kikna) som är trendigaste området i stan (jmf stureplan). Väl där delades sällskapet upp i grupper som hade olika planer för kvällen. Större delen av sällskapet gick till ett "stureplanshak", klubbade och drack troligtvis alltför dyra drinkar. Själv avslutade jag kvällen på en uteservering lyssnandes till ett indonesiskt coverband och läppjande på en guinnes. När botten på glaset var nått gjorde jag kväll och satte mig i en taxi.

I lördags kom två tyska traineekollegor till stan (en av dom kom till kina i förra veckan men har åkt runt och besökt leverantörer hela veckan). Jag tog givetvis på mig ansvaret att visa dom runt delar av sevärdheterna här i Shanghai. I mycket korta drag hann vi med en repa på NanJing Rd (fet shoppinggata), gå vidare till och en runda i Yuyuan Bazar, äta på KFC (jag besöker inte gärna "the Colonel", men på mina tyska vänners begäran så fick det bli en lunch sprängfylld av mättat fett), promenad längs HuaiHai Rd (shopping/restaurang-gata), copy shopping och en omgång massage på Dragon Fly (som är den mest kända och bästa(?) kedjan här i Shanghai och Beijing. Själv tyckte jag bäst om avslutningsaktiviteten där jag njöt av en timmes fotmassage. På kvällen var jag (och därmed var också tyskarna) bjuden på en fransos födelsedagskalas. Hans kinesiska flickvän jobbar med PR och arrangör av events och stod för kvällens arrangemang. Partajet var förlagt till en takterrass med kock som grillade på beställning (man betalade givetvis själv), bar, gott om sittplatser och en bubbelpool. Det här och liknande ställen går att abonnera genom att garantera en viss försäljningsvolym under kvällen. Festen attenderades av runt hundra personer och var en glad och trevlig tillställning. När tempot började bedarra drog vi (jag, Winson, Johan (Ida avvek hemåt tillsammans med Olivia) och ett par fransoser (tyskarna avvek också)) vidare till något vad man kan kalla fall efterfestställe (Windows). Till Windows drogs det folk som var sugna på att antingen vara uppe trots att det egentligen är dags att gå hem eller dricka billiga drinkar trots att man borde gett upp för flera timmar sen. Ingen av oss var sugen på att stuffa till dunka-dunkamusiken som erbjöds så vi satt vid ett bord och sippade på en gt tills det började ljusna och det var hög tid för hemgång. Mycket trevlig kväll, lugn men lite för lång...

Igår mötte jag upp mina tyska kollegor och åt brunch på "M on the Bund". M är ett riktigt lyxhak på sjunde (översta) våningen med utsikt över the Bund. Ett par blåbärspannkakor med lönnsirap och bärkompott och en tallrik med diverse grillat senare slog paltkoman till och fem minuter gick till att sitta i stolen och sucka. Söndagens huvudaktivitet var att besöka skräddaren. Själv skulle jag hämta upp mina skjortor som jag beställde förra veckan och sy upp en kostym. Skjortorna var lite stora och fick således stanna kvar hos skräddaren. I övrigt var skjortorna riktigt bra så än så länge är jag nöjd. Nu har jag gjort mig vän med skräddaren och slipper således så mycket prutande i fortsättningen. För övrigt så tycker jag att 450 pengar för en skräddarsydd kostym (två delar) är ett rättså bra pris...

Gårdagen bjöd på det bästa vädret sen jag kom hit. 22-25 grader, sol och inte så fuktigt. Det fantastiska vädret påbjöd utomhusvistelse så jag promenerade hem från skräddaren. Skräddaren ligger i ostsydost och jag bor i nordväst så det blev en ordentlig promenad. Bland annat gick jag på en gata som uppenbarligen är musikinstrumentaffärsgatan. Nästan en kilometer bestod endast av piano, fiol, cello, gitarr och lokala instrument-affärer. Nog för att det bor mycket folk här i Shanghai, men finns det verkligen en marknad för femtio pianoaffärer på en gata!?

Söndagkvällen avslutades med dubbla omgångar massage på en "ny" massagesalong inte långt från där jag bor. Jag provade stället tidigare i veckan och var nöjd med både pris och utförande. Igår slog jag till på både fotmassage (jag hade ju promenerat hela vägen hem!) och thaimassage. Synd att jag inte upptäckte det här stället tidigare! Mycket bättre och bara lite dyrare än massagen på frisersalongen. Thaimassagen är nog det jag har letat efter. Som ett kombinerat massage och stretchingpass. Dessutom med inslag av trampande på rygg och ben. Tjejen som masserade slet verkligen för sina pengar och kommer troligtvis att få göra så igen…90 min bra massage för 118 pengar kommer jag sakna när jag kommer hem till Sverige.

I lördags ringde jag och pratade med Joakim Keller på Outdor Xtreem. Ett nytt spö och rulle är beställt lagom tills det att jag anländer till Örebro. Ett kort spö med kastvikt mellan 15 och 35 gram och en lågprofils multirulle. Ett kit avvägt för att fiska ytbeten, mindre jerkbaits och tyngre jiggar med. Jag har redan börjat drömma om alla abborrar i drakstorlek som jagar i ytvattnet under en ljum sommarkväll i slutet på juli.

Träningen har legat nere under helgen eftersom jag fortfarande inte kurerat mig ordentlig från förkylningen. Jag är mycket bättre nu än jag var i fredags, men är fortfarande rosslig i halsen och snorig. Imorgon kanske…

---------
Dagens invägning: 85,9 kg. Inte så farligt med tanke på bristen av träning och överutbudet av mat de senaste dagarna.
---------

Dagens något försenade grattis går till Charlotte: Hurra, hurra, hurra, hurra!

Stina: Jag förstår helt och fullt att man inte kan hålla bandnamn och artister som man inte är intresserad av i huvudet. Jag har inte koll på de obskyra metalbanden heller, men det jag tycker är bra och intresserar mig vet jag vad det heter. Dessutom är man inte en bättre människa bara för att man kan rabbla punk och metalband. Bättre att kunna FASS än att veta att Iggy Pop fick sitt namn när han sjöng i highshool-bandet Iguanas. Tack för saknandet! Nu är det bara knappt en vecka tills Sara kommer och drygt tre tills jag får återse Svedala och nära och kära igen.

Beo: Givetvis krävs en riktig anmälan från dig, men jag försöker bara hjälpa dig på traven… Vad gäller rumsdimensionerna så är det just bara tre rumsdimensioner som är kravet för intelligent liv. Vare sig fler eller färre. Alla övriga dimensioner är inte tillräckligt plana (tidsdimensionen är också böjd) för att få kallas för rumsdimensioner. De dimensioner som är mest påtagliga för oss är våra tre rumsdimensioner och tiden som räknas som den fjärde dimensionen. Dessa fyra dimensioner bildar rumstiden och är ganska gripbart. Övriga dimensioner är mycket mindre och kraftigt böjda och beskrivs ofta som öppna eller slutna strängar enligt strängteorin.Själv hoppas jag på att offentligheten i debatten får dig att bortse från dina imaginära begränsningar och ta ditt förnuft till fånga och redan idag anmäla dig till kivhh.

Kiwi: Själv lyckades jag ju faktiskt besöka ett födelsedagskallas även fast det inte var Charlottes. Jag förstår att du börjar sukta efter semester och inte alls är sugen på att fara till Stockholm och jobba. Bit ihop och håll ut! Någon fotboll blev det inte den här gången heller, men jag anser att det är ett fall framåt för fotbollen att ett spelglatt Spanien äntligen tog hem en turneringsseger i Sveriges och Englands frånvaro. Semestra inte för hårt. Du måste spara lite ork till jakten på de randiga krigarna!

Erik: Enligt överrenskommelse avkräver jag dig härmed en rapport från West Coast Riot.

Avlutningsvis: Hur många servicetekniker behövs för att laga/serva en rulltrappa i ett köpcentrum? ELVA stycken overallklädda servicetekniker varav två jobbade. (Sett på Cloud9 förra veckan)
Hur många produktionstekniker/ingenjörer behövs för att flytta ett meterhögt skåp? ÅTTA stycken varav två lyfte och sex var i vägen, tyckte och tänkte. (Sett på Volvos kontor under morgonen)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Mannus!

Har inte varit o hälsat på dig såhär på länge, men nu var det dags...Har nån timme att slå ihjäl på jobbet. O trots jag lovat mig själv att ej surfa på arbetstid så sitter jag ändå här, odisciplierad o slappt.

Åt sushi i veckan då det blivit lite av en drog för mig.(Bor i sommar hos Anna Frida då jag jobbet som Boendestödjare för psykiskt funktionshindrade i huskvarna. Dock är sushin här inte som hemma i kära Gbg. Där har man ju en lagom portion med stadig sushi för 35 riksdaler. Inte helt fel. Jaja...den som väntar på nåt gott. Hade vart kul att pröva på riktigt nån gång i nåt sånt där kinesland.

I övrigt har jag en ny upptäckt i veckan. Humorserien "Flight of the conchords". Underbar o bisarr, torr humor. Deras musikvideor är höjdpunkten o de flesta ligger ute på youtube. Rekommenderar att du tar dig en titt. "Its business time" eller "Im not crying" är 2 av mina favoriter.

Nu måste jag gå...dags att ta tjuren vid hornen!

LK

Anonym sa...

Tack för gratulationerna!
Sitter här istället för att ta tag i det lilla diskberget ute i köket. Får ta tag i det då Agnes ska gymma lite. Har insett att det är dags att börja hårdträna Agnes i uttalet av Magnus...var ju bara tre veckor kvar skrev du...Ska bli kul att se dig!
Kram Ch

Anonym sa...

Hallå Magnus!

Har läst ikapp allt jag missat pga en dysfunktionell laptop-adapter (som det faktiskt heter, laddare är något annat) som tydligen inte går att få för under 399 kr. Undrar just vad den betingat för löjligt billigt pris på Adaptervägen i Shanghai.

Du konstaterar att relationen mellan betraktande och arbetande ingenjörer är cirkus 4:1. Det är ingen nyhet för oss samhällsvetare men att det även gäller kinesiska arbetare gör mig tryggare i förvissningen om att Moder Svea trots allt har en chans i en globaliserad värld. Inte undra på att kinesiska universitet sprutar ut 100.000 ingenjörer varje år om det bara är 20.000 av dem som tänker arbeta samtidigt.

Krya på dig och vi får hjälpas åt att mana Philip till att hålla tempot uppe i sommaraktivitetsplaneringen!

/Jonas

Anonym sa...

Tjenare brorsan!
Tråkigt att du fortfarande är förkyld - håller tummarna för snabbt tillfrisknande. Inte bra med för långt uppehåll från träningen eftersom det kan sätta sig på motivationen. Framstegen såg ju så fina ut och jag ser forfarande fram emot att få en något mer träningsintresserad lillebror.
Kan även avlägga rapport från ännu en kajaktur i skärgården. Helgen som gick avnjöts bland ytterskären mellan Trosa och Nyköping. Fick även en rejäl träningsdos med knappa 4 mil under lördagen.

Ha det gott!

Beo sa...

Följande gäller:
Jag avstår från att kommentera din smash i dimensionsfrågan.
Jag tror ganska säkert (läs vet) att jag inte kommer att ha nummerlapp.
Ta med dina tyskar till Der Paulaner innan du lämnar staden. Säg åt dom att ha på sig sina Lederhosen så kommer att smälta in.
/Beo