söndag 22 juni 2008

Midsommar mm.

Fredagens presentation av nuläget i fabrikens monteringsline för undre ramen gick av stapeln utan några som helst bekymmer. Avdelningschefen sa att han tyckte det var intressant och några av mina iaktagelser skulle beaktas och arbetas på. Gruppchefen som har ansvar för projektes sa inte så mycket eftersom hans chef var närvarande. I själva verket har jag ingen aning om vad dom tycker eftersom kineser inte spiller kritik omkring sig om det inte är riktigt illa. Om jag får säga det själv så tycker jag att mina analyser är bra med tanke på gällande situation, men jag kunde nog ha jobbat lite hårdare under de senaste två månaderna. Kinesernas stuktur och brist på standardiserat arbetssätt har dock satt käppar i mitt ekorrhjul och jag har bitvis tappat arbetslusten och därmed inte heller presterat så bra som jag egentligen skulle kunnat gjort. Nu är det bara resten kvar...

Midsommaraftonens partaj var en trevlig tillställning även om maten var något undermålig med tanke på priset. Ingenting som ledde till personlig konkurs, men för 350 bagare kan man kräva mer här i Kina. Jag hängde med min i lördags nyfunne vän Winson (en kinesättad svensk från Tranås som bor i kina sen ungefär två år tillbaka) under hela kvällen och föjde med honom till ett franskt "houseparty" när midsommarpartajet började klinga av. Partajet drog vidare till en "undergroundklubb" (inte jättemycket undergrund mer än att det låg i källaren) som heter the Shelter. Stället skulle vara en hipphopklubb men spelade mest remixad funkig soul. Inte riktigt min påse men ändå bra och dansant musik. Kvällen blev lång och jag hamnade inte i bingen förens vid halv sex.

Idag har jag varit ganska seg efter gårdagens sena kväll men har hunnit med att hämta min pulsklocka som har varit på en serviceverkstad. Jag har inte testat funktionaliteten än, men jag bryr mig inte så mycket längre. Jag önskar bara att jag skulle kunna tala om för dom i butiken vad jag tycker om det hela. Framåt kvällen ringde Winson och undrade om jag var sugen på att svinga en bägare och träffa hans gamla kamrater från Tranås som är på besök. Vi mötte upp på en sportbar i "French Concession" och satt och pratade en god stund innan vi (jag och Winson efter det att de andra precis lämnat stället för att återvända till hotellet) gick vidare till en annan klubb där vi skulle möta upp en gamal studiekamrat till honom. Det blev en kort sejour eftersom vi inte lyckades hitta hans vänner och vi satte oss i varsin taxi och for hem. Nu ligger jag här hemma på sängen och inser att det är dags att sova.

____________________
Träningslogg:

Varken fredag eller lördag har bjudit på någon träning.
-------------
Invägningar: 85,0kg både fredag och lördag. (För övrigt så önskar jag att viktnedgången är mer lik OMX än Dow Jones med tanke på börsåret hittills.)
-------------
____________________

Johan: Jag förstår att det är mycket där hemma i Sverige just nu och dessutom så väntar ni väl på att jag skall komma hem!?

Kiwi: Gitarrer skall man inte låta släppa fria för gravitationens lagar. Framförallt inte om man har fötter i vägen. Hoppas ni har haft en trevlig midsommar och att du fick ordning på cykeln. Har man en hoj så skall den givetvis användas!

4 kommentarer:

Stina sa...

hej Magnus!
Jag har skickat en del sms till dig, som jag nu förstått inte kommit fram efter att din fru berättade att du inte hade med ditt svenska nummer... Sorry att du mad andra odr inte hört ngt från mig på vääldigt länge!

Sitter på jobbet där INGET händer, tänkte roa mig med att läsa lite bakåt i din blogg.

Kram stina

Anonym sa...

Halloj!
Låter som om din helg varit lite mer partajfylld än vår. Vi har satsat lite mer på att få sovmorgon och långfrukost...En smygstart inför semestern.
Har läst ut millenium-tvåan och tycker det känns lite jobbigt att behöva vänta tills i augusti då trean släpps i liten pocket. Jag får nöja mig med lite annan krim så länge. Skabli intressant och se vad mikael nyqvist kan göra med rollen som mikael blomkvist. Kommer inte ihåg vem som ska göra lisbeth, eva röse kanske??
Väntar in den nya sommarvärmen, saknar möjligheten att kunna hänga ute mest hela dagarna. Men det blir kanske lagom tills dess du kommer hem.
Såg artistupplägget för Putte i parken i karlskoga, är ju lite varje dag som jag skulle kunna tänka mig. Ska ta en sväng dit och sondera terrängen för att få en bild huruvida en barnvagn skulle trivas i parken.
Förstår din frustration angående jobbet, är inte kul att lägga fram förslag om ev förändringar när man redan innan inser att de helst kanske inte vill ha några förbättringar.

Snart har du semester!!
Ch

Beo sa...

Det är intressant att notera att du börjar styra känslorna bortåt och hemåt. Jag får erkänna att jag varit kraftigt imponerad över ditt engagemang i ditt kinesiska liv och även vid något tillfälle, med trolig framgång, lyckats berömma dej inför andra (mer eller mindre ovidkommande individer) och därvid läckt lite information om vad du gör och inte minst hur engagerat du skriver på din blogg. För oss som läser och ibland skriver kommentarer hoppas jag att du skriver så länge du är kvar.
Intressant är det att notera vad som är giltigt på de kinesiska löparbanorna. Tror du att man kan introducera några av teknikerna/tricken i Sverige och kanske t.o.m. få en sån som mej att jogga lite? Det där med att klappa framför för och bakom verkar intressant.
För övrigt kan jag berätta för dej att du just idag är mycket glad över att du missat det mest idiotiska utfallet jag sett på länge av den mest idiotiska yrkesgruppen vi har i vårt samhälle (löpsedelstillverkarna på Expressen/Aftonbladet). När jag helt oskyldigt stod och plockade i lite mat i papperskassen i butiken så kunde jag läsa (på någons löpsedel, vilken vet jag inte men i morron är det den andra som tar ledningen i dumhetsligan) att det pågår lägenhetsinbrott och att man nu kunde läsa "unika listor, gata för gata" just (..var det pågår...får man anta) i Örebro. Själv har har lite svårt att tro att inbrottstjuvarna läser kvällstidningen för att veta var dom ska bryta härnäst.
Jag har ett bra förslag på var du kan rationalisera bort dumhuven när du har fått in den där slöe mannen och hans likar i garderobsbygget i den stora och dåligt utnyttjade lokalen med jordgolv. Det går sannolikt mycket snabbare också eftersom dom inte behöver klockas för att analyseras. Vissa dagar räcker det med att packa ner mat i en kasse.

Anonym sa...

Hej. är nu hemma efter drygt 130 mil i bil, mindre än 13 timmars sömn (delat på två nätter varav en på mkt tunt liggunderlag och den andra i en badenbadenstol), mer än 130 ml intagen dryck, umgänge med drygt 13 väldigt trevliga vänner, 130 sek extremt kallt havsbad, vad som kändes som tretton timmar i en oändlig bilkö nerför öland, mm (vilket inkluderar bröllop, allsång, regn, sol, skratt, kottar, tre stopp på Rasta i Kalmar, väntan vid en bom vid fel camping...)
Hörde väldigt dåligt vad du sa på min svarare men tror utifrån vad jag kunnat läsa här att du haft det trevligt du med. Nu är det sängen för min del för att om alldeles för kort tid gå upp och jobba.

Om 13 dagar är jag hos dig!