onsdag 4 juni 2008

Bakslag

Jobbet har fortsatt gått ut på att försöka pussla ihop spillrorna av mina spretiga tidsstudier. Det känns mindre och mindre nödvändigt med att ha gjort studierna eftersom dom skiljer så mycket åt. Det vore mycket bättre om dom hade infört ett strukturerat arbetssätt långt tidigare och dessutom ökat farten på linan så dom får jobba lite. Nu är det ju bara pajas och på låtsas. Jag, bitter? Nej då!
________________

Träningslogg:

När jag vaknade i morse ömmade det i senan vid vänster fotknöl. Jag borde helt enkelt ha fortsatt med is och antiinflamatoriskt lite längre. Jag slutade när det inte gjorde ont längre. Det är fortfarande inte illa, men det känns lite onödigt när jag nästan var av med det. (Bakslag)

Nu har jag bestämt mig för ett träningsupplägg. Jag förkastar Szalkais träningsprogram eftersom jag tycker att det för intensiv träning för att jag skall hålla ihop. Jag har istället bestämt mig för att enbart träna lågintensivt (under 70% av maxpuls) de närmaste tio veckorna för att under de efterföljande tio veckorna blanda upp träningen med tempo, intervaller och backträning för att få fart och kraft i löpningen. Vad tror ni, kan det vara nått?

Dagens träning gick i alla fall ut på att jogga sig fram i sakta mak i 10 km. 1:04:09 efter det att jag startade klockan (vilket jag gjorde samtidigt som jag började springa) och knappt 8600 hjärtslag (snittpuls på 134) senare var jag färdig. De första fyra kilometrarna gick mycket lätt med högre fart och lägre puls än jag hade väntat mig. Mellan fyra och sju kändes det "normalbra". Vid sju km var jag tvungen att hastigt hoppa undan för en "medlöpare" som rörde sig mycket irrationellt över banan. Det resulterade i att jag trampade på kanten mellan löparbanan och konstgräset med en lätt stukning som följd. Det var inga problem att fortsätta men det kändes lite tyngre.

Nu väntar ett pass till imorgon innan det blir tre dagars vila från löpningen.

--------------
Dagens invägning: 87,3 kg
--------------
________________

Philip: Man skall vara snäll... För övrigt så gäller oddsets regler. Den som vet mest, vinner mest. Bra reseachat! -->
Ola: Köp inte sängen om du inte behöver den!

Brorsan och Roberth: Jag förstår att du Roberth fiskar efter sällskap i kvinnokläder till festkvällen och givetvis så bangar jag inte på att utmana dig brorsan. Men reglerna måste vara lite annorlunda. Eftersom du i nuläget troligtvis skulle matcha mig baklänges på en halvmarathon så måste vi hitta ett annat upplägg. Men anmäl dig du så får vi hitta på något efter hand. Det som möjligtvis är till min fördel är ett visst mått av envishet och ett visst mått av dummhet som gör att jag inte begriper att jag inte kan springa så fort som jag kommer göra när det väl blir dags.

Roberth: Ja, det var Martin som anmälde sig va? Det blir en tuff nöt att knäcka för mig. Han är snabb och jag tror nog att jag får bita i gräset om jag försöker haka på honom.

Martin: Jag skall göra vad jag kan för att matcha dig! Kul att du är med!

Kiwi: Skriv inte sådär, jag blir ju nästan ledsen. Om jag har tur kanske jag kan hitta lite dumplings att äta i min ensamhet på midsommar. Om du fixar en "beamer" (och inte en BMW alltså) så går jag gärna med på att "beamas" hem över midsommar med sill, köttbullar, jordgubbstårta och en fisketur. Om du inte lyckas så får ni klara er utan mig, och jag utan er.

Det blir ingen topplista idag heller och med den frekvensen jag har hållit hittils har jag precis bestämt mig för att jag inte behöver annonesera när jag inte skriver någon. Jag är helt enkelt för trött och behöver sova.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är inte helt lätt att skita ut en lista vareviga dag, tycker du har gjort ett bra jobb! Borde man göra hemma för att stämma av då och då vad man anser vara bra saker här i livet.

Helt sant att jag inte läst regelbundet sista tiden. Golffasen har inträtt med emfas tack vare det strålande vädret. Tror bestämt du missar årets sommarveckor, vi får ju bara två i Sverige du vet.

Jag är stort fan av din träningslogg. Särskilt invägningarna, som jag följer med spänning. Jag ligger stadigt strax över 45 min på milen. Det är dags att börja ta längre sträckor men det är rätt påfrestande veckodagar.

Du börjar blicka framåt och hemåt märker jag. Ska bli kul att se dig igen. Vi får slänga ihop nåt när du kommer åter. Philip har flyttat till Toffland så honom ser man inte röken av längre.

Rock on!

Jonas

Anonym sa...

Hej!
Äntligen dator!, vilket du redan hört men det kan inte nog poängteras...klarar mig ganska bra utan den, men man halkar ju efter grymt i din blogg. Har haft ett ganska högt tempo senaste tiden, så i dag skiter jag i att diska trots att vi åker ner till Göteborg och Kiwi i morgon. Jag vill få sitta ner en stund i soffan...ensam och kanske hinna läsa lite i min bok samtidigt som myggorna anfaller lite sådär lagom. Agnes kan få en ganska slut om dagarna, just för tillfället är det huvudet som tar mest stryk. Värmen gör väl sitt till men hennes stora glädje i att öva stämbanden och då med helst så höga toner som möjligt gör mig lite trött och ambivalent. Det är underbart med hennes glädje och entusiasm över sin förmåga, men hu vad det skär i öronen. Annars är ett av hennes sörtsa intressen för tillfället glas och dess inehåll och vill gärna på nära håll se dess väg mot munnen. Hon har smakat på lite banangröt, vilket hon verkade tycka vara en kulinarisk upplevelse. Får väl se om det håller i sig nästa vecka...Innan vi drar till götet i morgon ska vi vara med på "min klass" examinering eller vad det kan kallas. Känns lite konstigt att man inte är med,men jag får glädjas med Tove och de andra! Nu ska jag läsa i fatt lite och sedan avrunda kvällen med del ett i milleniumserien...
Kramelikram
Ch

Unknown sa...

Onsdagkväll i ett medelhavsvarmt Göteborg. Klockan visar 22.43. Fantastiska dagar med högsommarvärme. Läste nyss på texttv att blodsugarna (fästingarna alltså, inte telefonförsäljarna, tyvärr...) inte tål värmen/torkan så bra. Glädjebud! Tyvärr verkar inte jag heller tåla värmen så bra. Njuter för fullt, men däckar framåt tidig kväll. Inte mycket blir gjort. Har ingen tioitopp-lista att få ur mig, men väl ett gäng skivrecensioner som ska va' inne i morgon bitti. Segt just nu. Skulle hellrs ligga på sängen med fönstret öppet och pilla mig i naveln.
Den egna träningen går det sådär med. Kör mest vinden nu när man är ledig/hemma. Träing det med, men utan varvtider och invägning. Det sista skulle gå ordna men intresse saknas...
Ska se om jag kan beemdoubleyoua hem dig över midsommar. Kanske vädret gjort de randiga krigarna på gott humör...

Puss!
Kiwi