måndag 23 juni 2008

Hajdräkt, tejpade bröstvårtor och en dunk i ryggen...

Skulle jag ha haft idag. Mer om detta under träningsloggen.

Idag avklarade jag en halv dag på jobbet innan jag for iväg tillsammans med en kinnesisk kollega på inköpsavdelningen (samma som var med upp till Linyi) och en av svenskarna som är med i projektet med Lingong. Vi käkade en tidig, snabb och äcklig lunch (tänk att jag hinner glömma bort över helgen hur vidrig lunchmaten är) för att hinna komma iväg i tid. Runt en timmes bilåkning senare var vi framme hos en kugghjulstillverkare utanför Suzhou. Tillverkaren är tillhör en italiensk industrigrupp där bland annat Agritalia (italiensk jordbruksmaskinstillverkare som kanske Philip har krängt svetsutrustning till!?) ingår. Fabriken startades upp för knappt fem år sedan och har fokuserat på mindre pinjong/kronhjul-växlar som bland annat sitter i 1,2 miljoner vinkelslipar och runt en miljon grästrimmrar om året. Den typen av produkter är inte särskilt intressanta för oss, men företaget på gång att dra igång tillverkning av större växlar som till exempel kan passa utmärkt som centrumväxel i Lingongs hjullastaraxlar. Klar kvalitetshöjning från förra leverantörsbesöken och eventuellt en potentiell leveratör.

Efter presentation och rundvandring bar det av hemåt igen. Jag blev avsläppt vid en metrostation två stopp bort från där jag bor. Det regnade hästar och jag började bli knäsvag av hunger eftersom lunchen var tidig och vidrig och jag inte hade hunnit med något mellanmål. Det slutade med en "All American Dinner", dvs. stanna vid Cloud9 (en station bort) och trycka i mig lite sönderprocessad mat från den gyllene måsen. Var det gott?? Med huger som den bästa kryddan och avsmak för det kinesiska köket efter missödet i Shandong var det fantastiskt att njuta av en "Spicy Chicken Burger". Jag fortsatte till Starbucks och fick i mig en kopp av veckans bryggkaffe innan jag svängde in på Carrefour för att komplettera mitt urätna kylskåp med lite frukostkäk.

När jag kom ut ur shoppingcentrat hade hästarna bytts ut mot katter och hundar och jag fick brottas med tjugo kinser om varje taxibil som stannade. Väl hemkommen kändes inte käket från donkan lika fantastiskt även om det var bättre att vara mätt än att fortsätta vara hungrig. Lite slösurfning och invaggande i segzonen gjorde mig inte direkt sugen på att ge mig ut och springa.

_______________________
Träningslogg:

Det är nu ryggdunken kommer. Trots seghet och mat lite för nära inpå träningen tog jag mig i kragen och masade mig iväg till löparbanan. Regnet hade lättat och det duggade bara lite lätt i mörkret som hade lagt sig med god marginal före halv åtta då jag gav mig iväg. När löpningen var igång så var det egentligen bara kontakten med marken och rörelsen som liknade löpning. Allt annat var simning. Blött på banan, så fuktigt i luften att man nästan fick en kallsup när man andades och plaskblöt av svett redan innan löpningen hade börjat. Jag är övertygad om att det hade gått fortare att löpa med hajdräkt eftersom den är mycket snabbare i vattnet. Efter fem ynka kilometer började bröstvårtorna tala om att dom fortfarande inte gillar tyget på min tröja. Jag sprang för första gången sedan förra tuttskavet utan tejp. Det skulle jag inte ha gjort. Jag avslutade efter sex kilometer där den sista kilometern definitivt var plågsammare än njutbar. Jag avslutade träningspasset med några riktigt jobbiga chins och dipps. Skönt att vara igång igen efter tre dagars vila. Med ett kort och lugnt pass idag är det upplagt för något lite längre imorgon eller på onsdag.
--------------
Dagens invägning: Håll i er! 87,0 kg. Vad hände nu? Mycket mat igår kväll men hallå! (Däremot vet jag om att det kommer gå åt andra hållet imorgon om jag inte springer och kylskåpsäter hela natten)
--------------
______________________

Johan: Fett med cred till dig! Jag tror att du vann med ganska stor marginal. Jag har full förståelse för om du funderar på att skippa bettet nästa år. Det är ok för att det är du, men nästa gång så får du vara tillbaka igen! Lycka till med jobbet! Blir det någon semester i sommar eller har ni börjat lägga all semester kring jul? (Ska ni till Costa Rica?)

Kiwi: Du behöver inte oroa dig. Jag håller mig till svart. Du har haft en tuff vecka med gitarr på fot, söndertuggad tand, bara liten fisk och ingen mc-åkning. Dålig karma? Shanghailivet har blivit något mera socialt betonat senaste veckan. Allt eftersom jag hoppar över att försöka lära känna kinerserna och övergått till att hänga med dom svenskar jag har träffat här borta. Vart var fisket? Frövifors? I så fall var det nog en sarv och ingen mört du fick upp. Inte illa det heller...

Stina: Energibalansen på minus är väl ändå det enda som kan resultera i viknedgång (förutom att ändra vätskebalansen) även om det inte behöver göra det eftersom kroppen under vissa förutsättningar ställer in sig på svält och lagrar undan så mycket den kan!? Det är på intet sätt så att jag har slutat äta, snarare så att jag äter mer och tränar mycket mer än tidigare. Det borde således långsiktigt leda till ökad andel muskler och minskad andel kroppsfett. Det får bli kontroll på apotekets våg vid hemkommst.

2 kommentarer:

Nybyggarna sa...

Hallå havremoppen,

Jag tycker nog inte man kan säga att jag vann, utan det gjorde vi nog allihop eftersom vi fick igång vår regelbunda träning på nytt. Klychigt, men sant :)

Vad det gäller Costa Rica är det inte dit jag helst beger mig på nästa resa, och så tror jag vi behöver lägga pengar på annat. Jul på hemmaplan alltså. På radion imorse sa de att det bara är 6 månader kvar...

Ha det gott!
/Johan

Beo sa...

Undrar om Robban har något wild card till hands? Jag hörde för några veckor sen att det var full i startfältet. Tiden på en halvmara, baklänges med dubbla handklappar kunde annars vara den mest intressanta och svårspelade insatsen och lyfta hela evenemanget till nya och oväntade höjder. Det kanske t.o.m. kunde resultera i en helt ny tävlingsform. Vilket mellanfolkligt kulturutbyte!