torsdag 12 juni 2008

Dantes helvete ligger i Kina

Igår var jag, tre svenskar till i projektet, Eric från Shanghai och tre från Lingong på besök hos potentiella och nuvarande leverantörer till Lingong. Huvudtanken med hela projektet är att höja kvalitetsnivån på Lingongs produkter genom att hjälpa till med design av enkla och robusta axlar och transmissioner samt att hjälpa till med att hitta och utveckla relationer till leverantörer. Igår besökte vi tre olika smidesleverantörer i Jinnanområdet (Jinnan är provinshuvudstaden i Shandongprovinsen där Linyi ligger).

Vi for iväg vid halv åtta på morgonen i en liten minibuss som erbjöd allt annat än bekväma sittställningar. Motorvägen var avstängd för vägarbete (sa i alla fall Lingongfolket) så vi åkte småvägar genom provinsen. Småvägar innebär att man inte tar sig särskilt fort fram och måste kryssa mellan traktorer, hundar och enorma lass med halm. Vägarna används i mycket hög grad till att torka vete som precis skördats. Antingen var halva vägen avstängd med stenar eller så körde trafiken helt enkelt rakt över säden.


Torkning av säd på vägen. Kortet är taget genom bakrutan, därav de horisontella linjerna.

Knappt fyra timmar efter avfärd anlände vi till den första smedjan, en potentiell leverantör enligt Lingongs inköpsavdelning. Det var som att hoppa tillbaka 70 år i tiden. Allt råmaterial låg under bar himmel och rostade mer än en bil i Göteborg. Smidesämnena sågades till något godtyckligt vilket resulterar i för lite eller för mycket material när det är dags att smida. Det resulterar i sin tur i brist på material eller spänningar i materialet. Ämnena bearbetades (tex blästrades) ingenting innan uppvärmning och smide vilket resulterar i att rosten bankas in i materialet och slutprodukten saknar de egenskaper man är ute efter.


Problem med porer i smidesgodset?


Verkstad med jordgolv, tak men inga väggar.

Den första smedjan var en av två som besöktes av samma företag. Nummer två var något bättre, men långt ifrån de krav vi är ute efter. Nästa besök avlades hos en av Lingongs nuvarande leverantörer och besöket gjorde att man kan förstå hur dom kan tycka att den första är en potentiell leverantör. Vi möttes av något som närmast kan förklaras som en gårdssmedja. Stampat jordgolv, gamla maskiner och bedrövliga arbetsförhållanden. Jobbet med att se över leverantörer för axlar och transmissioner är nog större än vad någon har räknat med...


Färdigvarulager?


Grovbearbetning hos Lingongs nuvarande leverantör

Den kvinnliga(!) chefen för det första företaget bjöd in till lunch på ett lunchhak som sannerligen kontrasterade mot vad vi just sett. Vi blev tagna till ett riktigt flott ställe som bjöd på alla lokala delikatesser(?) som man kan hitta. Jag provade det mesta men hoppade över sjögurkan och något som vi gissade var lunga.

Efter lunch vände vi hemåt via ytterligare en smidesleverantör. Det visade sig att dom bara gjorde truckgafflar. Dom hade två hammare och två bockmaskiner i en jättelik lokal och nästan ingenting producerades. Ändå berättade chefen nöjt att dom höll på att bygga ut med en byggnad till. Hur tänker dom!? Det skulle utan problem gå att klämma in den produktionen dom hade idag i en femtedel av lokalen eller producera tio gånger så mycket i hela lokalen.

När besöket var avklarat väntade tre och en halv timme på småvägar i minibussen. Straxt efter avfärd dyker jag ner till första nivån av Dantes helvete. Det var någonting med lunchen som min mage inte tyckte om och framåt slutet på resan var jag nere i Dantes sjunde nivå med en magknip som jag bara kan jämföra med magåkomma i i de österrikiska alperna på bilsemester med familjen 1990(?). Det var en fruktansvärd resa som inte ville ta slut. Väl tillbaka på hotellet valde kroppen att göra en nattslång tvåvägstömning.

Under natten var jag övertygad om att jag var tvungen att stanna kvar i Linyi ytterligare en dag, men jag har stabiliserat mig även om jag inte på något sätt är pigg och alert. Det gick bra, men var ingen trevlig flygresa hem till Shanghai. Nu är jag hur som helst hemma och skall försöka kurera mig och vila så gott det går.

___________________
Träningslogg:
Träningen har givetvis uteblivit förutom viss magträning under natten. Tyvärr tror jag att träningen kommer utebli de närmaste dagarna om jag inte repar mig rekordsnabbt.

----------
Invägning: Ingen invägning gjord pga avsaknad av våg.
----------
___________________

Beo: Det blir mindre kulturreportage ju mer man är här. Dagens inlägg är dock mer fyllt av kulturbetonad journalistik än träningsjournalistik. Vad garderoberna beträffar så vet jag inte om vi har tillräckligt med yta i fabriken, vi är trångbodda redan som det är, men det det kanske går att outsoursa...

Nu är det dags att fortsätta kroppstömningen som jag tillfälligt har avbrutit.

1 kommentar:

Anonym sa...

kinas utveckling kanske går lite fort. låter som allt inte hänger med. frustrerade att arbeta med folk som inte förstår prioriteringar. känner igen det från uganda. folk satte igån dieselagregatet med dyr-diesel för att visa oss gamal, dålig, amerikans film på kraslig tv.

av någon anledning kom du å sara med i min dröm i natt. du var hemma på besök och sara hoppsade fram av glädje och höll dig i handen. du gick strax efter med ett nöjt smajl. vi sa hej, sen var det inget mer. jaja

massa kramar