torsdag 19 juni 2008

Heldag på jobb-jobbet

Det var ett tag sen jag var på jobbet. Först en dag borta för att åka till Beijing, sen drakbåtsfestivalledigt (spenderat i Beijing där man inte alls har någon drakbåtsfestival utan firar någon gammal poet som hoppade i någon flod), sen tripp till Linyi och avlutningsvis en magsjuka. På två veckor hinner man glömma mycket. Till exempel att lunchen fortfarande var vidrig och att kineserna fortfarande inte kan ratta en luftkonditioneringsanläggning så det blir behagligt.

Presentationen av mitt arbete hittills går av stapeln i morgon förmiddag. Sen skall jag bara försöka pussla ihop något så det det går att kräma ut 20 enheter om dagen i teorin. Resten får dom fixa själva. Jag börjar se slutet i tunneln och tillåter mig att längta lite efter att Sara kommer hit och tills det att vi får åka hem till Svedala igen.

Vad bristen på fiskerapporter från Johan och Mattias beträffar så tolkar jag som att det inte finns något att rapportera.

Idag botaniserade en kollega i min portabla hårddisk. Eftersom han har mycket begränsat utrymme på sin egen hårddisk var han tvungen att sovra ordentligt i musikmaterialet som han olagligen kopierade från mig. Jag hade tipsat om In Flames vid en löprunda ett par veckor tidigare. Det slutade med att han kopierade hela In Flames diskografi (bra val, men det hade kanske räckt med ett par skivor till att börja med), hela Michel Jacksons diskografi (varför jag nu har den på min hårddisk. Det är ju ändå nästan bara Thriller som är bra. Dessutom har MJ gjort ganska många skivor så det gick åt en hel del utrymme till det.) och avslutningsvis valde han Avril Lavigne (vilket man också kan undra över varför jag har på hårddisken, men det kan förklaras med att jag var tvungen att lyssna in mig inför förra årets festivalhelg i Götet).
Med tanke på vad han valde i övrigt (och med tanke på att han anser att Alicia Keys är "Rock music") så tror jag att han kommer ha svårt att uppskatta In Flames. Om jag får chansen så ska jag se till att han får lite mer ordentlig musik, kanske lite Clash, Iggy Pop and the Stoogies, AC/DC, Hellacopters, Turbonegro, Arctic Monkeys, the Streets, the Knife osv. Då blir det en bred och fin blandning av bra musik!
________________________
Träningslogg:

Idag blev det 1:00:40 på en mil. Jag började med två km uppvärming i 6:40-6:50 tempo. De följande sex kilometerarna höjde jag tempot någon och sprang på strax över 6 min/km. Precis som de två dagarna innan kom tröttheten efter 40 minuter. Löpsteget blev sämre och pulsen sköt iväg. Efter ytterligare ett par varv stannade jag för att dricka (riktigt varmt och fuktigt idag) och stretcha lite. Efter uppehållet gick det bättre. I ett varv. När det långsamma löpsteget var trött och stappligt gick jag över till till att avsluta löpningen något fortare. Jag ökade tempot för varje varv och avklarade det sista på 1:42 (4:15/km). Det var ett tempo jag inte skulle klara av att hålla hela milen. Kroppen är fortfarande märkbart påverkad av veckans bravader. Förutom strulet med kistan har jag ju dessutom valt att träna ner mig de tre första dagarna efter avklarad sjukdom. Kanske inte så konstigt att benen inte känns pigga efter 40 min löpning. Imorgon blir det vilodag. Jag har hört att Calle har en friplåt till morgondagens tillställning så det kan kanske bli lite utav en kolhydratsladdning...

------------
Dagens invägning: 86,0 kg. Raketkarriär var det ja. Det hade varit spännande att ha en våg som mäter kroppssammansättningen. Det spelar ju egentligen ingen roll om jag går upp två kg med vatten som jag har hällt i mig efter löppassen. Det viktiga är ju att andelen muskler ökar och andelen fett minskar. Det borde göra det med tanke på fysisk aktivitet och energiintag.
-----------
___________________________

Ytterligare noterat på löparbanan:
*Det är bra allroundträning att gå baklänges och klappa med händerna först framför sig och sedan bakom sig (upprepas i oändlighet).
*Om man är för tjock för att kunna klappa händerna bakom ryggen så räcker det med att klappa händerna framför kroppen.
*Kineser har vattenskräck (Inte bara det att rabies är den vanligaste dödsorsaken). När det börjar duggregna får man löparbanan nästan helt för sig själv. Jag vill att det skall duggregna varje dag...

Sovdags och uppladdning inför jobb och midsommarpartaj.

2 kommentarer:

Nybyggarna sa...

Tja,

Avsaknaden av fiskerapporter står i direkt proportion till antalet fiskerundor sedan vi talades vid i telefon. (Dvs 0->0)
Anledningen till det hela är att det har varit sjukt hektiskt de senaste helgerna och veckorna har inte varit mycket lugnare de. Dessutom lägger iaf jag en ganska stor del av min fritid framför tvn där man kan njuta av et mycket underhållande fotbollsmästerskap.

Jag kan även redan nu tillkänna ge mitt resultat i träningsligan. Räknas den här veckan som hel, dvs två träningar är jag skyldig 100 kronor vilket resulterar i en total kostnad på 300. Jag kommer inte träna ytterligare en gång den här veckan, och jag får ändå en ganska billig middag så jag kan pröjsa en hunka extra.

Kul att du ringde fel här om dagen förresten :)

/J

Unknown sa...

Hello Mr Midsummerdreamer,

Tänkte passa på att önska en trevlig midsommarafton till herr'n. Verkar ju som att du får en kul/trevlig helg med alla nya bekantskaper. Om ca en timma (kl 11) åker vi iväg för dagens/kvällens övningar. Fiske till att börja med. Inte illa.
Kul att hänga med i din träningslogg och följa din vikt enligt Dow Jones (down, down, that's the way it goes...). Själv ligger jag väl hyfsat på Status Quo. Är dessutom lätt invalidiserad för illfället = den enda träning jag får i helgen lär bli fiske. Råkade tappa elgitarren på foten. Hölls i vertikalt läge med kroppen nedåt ca 50 cm från fotens ovansida, varpå ca 4 kg gitarr glider ur handen, fångas upp av foten medelst axelbandsknoppen. Gitarren har fått matchstraff för blodvite. Djupt jack och ändå tur att det blödde. Foten är blåmarmorerad och öm ändå... Har även lärt mig att leden ut till stortån är känslig för dylika smällar. Totalt sett inte min största stund, men den gör ändå att man framstår som smartare när man väl lyckas göra något bra vid andra tillfällen (det finns ytterligare en dimension i gitarrtappandet som jag undviker att nämna här...).
Fotbolls-EM...ja, var det fotboll Sverige spelade mot Ryssland så var det dock inte bra sådan... Nu kan man trots allt se resten utan kval och ångest. Man får se det positiva.
För övrigt ska jag nog försöka få fart på mc'n i helgen. Vore kul att köra åtminstone lite i sommar. Inte en meter förra året...

Ja, hörru..GLAD MIDSOMMAR på dig!

Det önskar Agnes, Charlotte & Kiwi