tisdag 10 juni 2008

Resa till Linyi

Lite för snart efter landningen i Shanghai igår bar det av till Linyi som ligger drygt 50 mil norr om Shanghai. Eftersom Linyi inte alls är en lika populär destination som Beijing så bar det av i en mycket mindre kärra än de Airbus A330 som trafikerar Shanghai-Beijing. Linyi är en nätt liten stad med 7-800000 invånare i stadskärnan och runt två miljoner i området. Staden är mer kommunistiskt bombastisk än Shanghai och Beijing (om man bortser från himelska fridens torg och kvarteren runt om HFT). Lingong kontoret bjuder in till en lika kommunistbombastisk syn som övriga staden.

Fabriksområdet (eller golvytan, jag blev inte riktigt klok på flickan som guidade mig. Hon hade svårt med siffror på engelska) är 600 000 m2 och spottar ut dryga hundra hjullastare om dagen i högsäsong. Fabriken är mycket mer kinesisk än volvo i Shanghai och erbjuder arbetarna stora möjligheter till arbetsskador och döva öron.

Dagens arbete har bestått i att bli initierad i vad projektet går ut på men det är alltför långt för att skriva om i denna sena timme.

Efter ganska sen ankomst till hotellet (som troligtvis är det lyxigaste i stan, men ändå inte särskilt dyrt (vet inte vad det kostar, men det känns inte som att det är dyrt även fast det är så fint att det låg små blommor i toaletten)) blev det mat på en liten omysig restaurang som serverade god mat till fem personer för 32 Yuan. Kvällen avslutades med en tvåtimmars fotmassage på ett (för andra) tidigare beprövat ställe. Fotmassagen innehöll allt från fotbad och fotmassage till massage av ben, rygg, axlar, nacke, huvud och ansikte också topsning av öron och filning av fötterna. Kalaset var väl värt de 64 pengarna det kostade.

________________
Träningslogg:

Kortare hotellrumsträning efter hemkomst från massagen. Rättså sugen på att löpa men det får vänta tills på torsdag.

-----------
Dagens invägning: 86,9 kg. Helgen i Beijing verkar inte ha gjort någon större skada. Jag får hoppas på att tre dagar i Linyi inte heller påverkar särskilt mycket.
-----------

Charlotte: QiGong (eller TaiChi vilket det nu var dom utövade) är ofta en rörelser hämtade från olika kampsporter fast utförda i slow motion. Här viftar dom titt som tätt med svär och spjut under sin till synes fridsamma träning.

Kiwi: Slit inte ut dig med vinden! Men jag kommer gärna hem och provar om den fungerar.

Sara: Hälsa Martina. wJag vågar inte lova något angående Kjellvander i augusti, men det skulle kunna vara grymt fint. Nu skall jag också sova och slita mig upp ur sängen alltför tidigt. Världen är som sagt orättvis mot både stora som små.

1 kommentar:

Beo sa...

Jag har återigen haft en svacka och inte läst dagligen. Nu har jag uppdaterat mej i alla fall och kan konstatera att det är mycket ord om träning och mindre fokus på ditt uppdrag som kulturbevakare. Det glimtar till ibland som när du snuddar vid svart-taxi-åkaren med röd plysch på knoppen. Jag uppdrager härmed åt dej att fotografera honom och gärna att lära känna honom lite så vi får veta vad det kan vara som ligger bakom valet av en sån utstyrsel.
För övrigt så tror jag nog att det bör gå att bygga en ganska stor garderob alternativt; bygga flera.
/Beo