fredag 27 juni 2008

Sovmorgon på rekomendation

Igår släpade jag mig iväg till jobbet med alla krämpor det innebär med att vara ordentligt förkyld. Jag fick rekomendationen att ta sovmorgon idag och vila upp mig. Nu har jag sovit förbi de värsta morgonsymptomen av förkylningen och är "bara" rosslig i halsen, snorig, lite ont i huvudet och seg i kroppen, men mycket bättre än igår vid tiden för uppgång. Sovmorgon och frukost är avklarat och jag behöver jobba för att få klart mina åtaganden.


Gårdagen bjöd inte på något blogginlägg eftersom jag hade problem med uppkopplingen här hemma. Lite störande att inte ha en stabil internetuppkoppling. Den verkar vara mycket beroende av dagsformen och dagsform är ju ingenting att lita på har jag lärt mig...


Jobbet går i alla fall framåt och jag är i princip klar med resursbedömningen av vad som krävs för att producera 15 enheter om dagen. Jag skall lägga sista handen vid det arbetet idag och sen skall jag sätta tänderna i det något lite större arbetet med att pussla ihop ett resursbehov för 20 enheter per dag. För att öka produktionen (i den delen som jag analyserar) med 50 procent behöver vi stoppa till en montör till. Det innebär en ökning av antalet montörer med 12,5 procent. Det är bra utväxling på en gubbe tycker jag!


Gårdagens gladaste nyhet var att Sara har fått visum till Kina, något som tydligen inte är helt lätt nu i OS-tider. Det är helt andra krav som gäller nu än när jag sökte visum. Man måste skicka med en kopia på hemresebiljetten, och hotellbokningar och det var här som problemet kunde komma. Vi ska inte bo på hotell! Här i Shanghai bor vi i min lägenhet, i Kunming bor vi på TGC Nordica som inte är ett regelrätt hotell men som ändå skickade en bokningsbekräftelse och i Beijing ska vi bo hos Hanna och Michel (även om inte Michel och Ambra är hemma när vi är där). Hur som helst så gick det bra så allt är frid och fröjd!


Gårdagens födelsedagsfirning går till min far. Hurra, hurra, hurra, hurra!


Efter jobbet igår träffade jag Winson, hans flickvän Olivia, Johan och Ida och Winsons och Olivias "flat mate" Wilson. Wilson anlände senare när det hade gått upp för honom att han var själv hemma i lägenheten (deras sista "flat mate" flyttade ut häromdagen). Det var inget han var van vid och anlände således till den indiska restaurangen. Vi valde att äta restaurangens "all you can eat/drink"-buffé (88 pengar inkl. serviceavgift). Helt OK, men inte lika bra som Lilla Indien hemma i Örebro (lokalpatriot som man är). Alla var mätta, nöjda och glada när vi gick hemåt. De andra hade nog en lång kväll med Wii-spelande framför sig, men jag åkte hem och lade mig ganska tidigt i bingen.

Gårdagens story är hur jag tog mig till restaurangen. I vanlig ordning vinkade jag in en taxi, ringde till Winson och gav telefonen till taxichauffören. FEM minuter pratade dom (det visade sig att Winson efter ett tag gett sin telefon till sin taxichaufför som i detalj förklarade för min chaffis hur han skulle åka). Efter samtalet satt han med händerna på ratten och åkte inte iväg. Han sa nått som jag uppenbarligen inte förstod. Pekade bakåt och sa något nytt. Jag frågade om han pratade engelska, vilket han givetvis inte gjorde eftersom ingen taxichaufför pratar engelska. Han frågade tillbaka om jag pratade kinesiska vilket jag inte gör. Efter några minuters oförstående diskussion så hade vi fortfarande inte rört oss ur fläcken. Jag hoppade ur taxin och äntrade en ny. Det konstiga är att gatan jag skulle till både är känd och inte särskillt svår att hitta till. Dum chaffis!

I onsdags pratade jag med Erik Wärlegård. Då var han på gång att åka till Göteborg för att gå på West coast riot. Man är knappt sugen...
Trots att band som NOFX, Millencollin, Bad Religion, Flogging Molly (och Lagwagon, De Lyckliga Kompisarna, No Fun At All, Randy mfl.) kommer så får stackars Erik åka utan sällskap. En sak är säker: Om jag varit hemma i Sverige så hade du inte varit utan sällskap!
Dessutom är det en riktigt bra lineup på Metaltown som huserar på samma ställe som WCR. Med band som In Flames, Danko Jones, Soilwork, Opeth, Bullet for My Vallentine, Nightwish och Monster Magnet (förutom alla små obskyra band med lika obskyra bandnamn såsom: Killswitch Engage, Witchcraft, Graveyard, Cimmerian Dome, Tordure Division, Dead by April osv.) på spellistan skulle det ha blivit en fantastisk helg efter en dag med härlig punk tillsammans med Erik.

Men nu är jag ju i Shanghai och här är det inte tal om att lyssna på bra musik. Istället får jag trösta mig med att äta mig kräkmätt på sushi ikväll. Det verkar bli ett helt gäng som dyker upp på Teppanyaki för att svulla i de japanska läckerheterna. Det får nog bli fokus på lax och tonfisk som är de dyraste råvarorna här borta...

Fortfarande ingen träning på grund av sjukdom i kroppen.
---------
Gårdagens invägning: 84,9 kg.
---------

Charlotte: Bil med AC är bra, men det verkar kräva en grundkurs i reglerteknik samt att den som rattar klimatanläggningen har ungefär samma klimatmål som övriga i bilen.
Trevligt med indisk mat och goda vänner. Jag provade på något liknande igår (även om de riktigt goda vännerna saknades) och det fungerade bra!
Jag förstår din "nyblivna mammaorolighet", att andas är ju trotts allt en ganska viktig kroppsfunktion. För övrigt hoppas jag att Agnes äter ordentligt så hon växer i sina rockiga kläder!

Kiwi: Det har blivit dåligt med fotboll för min del så jag har inte engagerat mig så mycket i vilket lag jag vill ha till final. Må bästa laget vinna (så länge det inte är Italien)!
Inget mera Stockholm för dig!? Har du nått annat på gång eller är det bara tillfälligt?
Vad fiskarten beträffar så är det mycket möjligt att det var just mört, men OM du hade varit vid Frövifors så hade det varit stor sannolikhet att det hade varit Sarv, som är besläktad med Mörten och väldigt vanlig just i Frövifors. Enligt ryckte så skall abborre, gös och gädda tycka att Sarven är en bra matbit och således passar den alldeles utmärkt som betesfisk. Det får vi prova i juli och augusti när abborrar och gösar nappar som bäst.

Johan, Mattias, Kiwi (och andra fiskeintresserade): Det bär mig emot att tipsa om, men det har dragits bra med gös i Väringen i år. 9,2 kg (tror jag att det var) som topp och gott om fiskar uppåt 4-5 kg. Ni får givetvis spara det fisket tills jag kommer hem, men om ni är ute och drar upp några av abborrens större kusiner så avkräver jag rapporter via bloggkommenteringen.

Nu är det dags för en kopp förmiddagsjava och så ska det bli jobba av.

3 kommentarer:

Anonym sa...

När jag läser dina långa listor med band och konserter känns det ungefär som när jag bläddrar i FASS. Eller inte riktigt, jag förstår nog faktiskt mer när jag läser FASS. Jag och "komma ihåg namn på band och vem, som sjunger/spelar vad" kommer nog aldrig bli hand och handske.

Saknar dig svåger kär.
Kram stinkan

Beo sa...

Nu får du kanske vara försiktig med tolkningarna av det som skrivs i kommentarerna till den här bloggen. Man kan inte dra för långtgående slutsatser av visionära yttranden om löpmetoder och underlag för bookmakers. Jag citerar dej själv där jag tycker att ganska tydligt beskriver något intressant med orden "...intelligent liv bara kan finnas i tredimensionella rumsdimensioner..." och eftersom det rum vi troligen befinner oss i sannolikt har minst tre, så hoppas jag på en fortsatt intelligent hantering av verkligheten. Jag tror också att Roberth behöver mer än en hint från andra sidan jorden (nästan) för att utfärda deltagarbevis. Detta även om jag förstår att det rycker i fingarna på honom inför utsikterna att dra in mej i en oöverskådlig situation med ytterst osäker utgång. Jag får hoppas att den offentlighet som råder i detta forum verkar som säkerhet för mej.
/Beo

Unknown sa...

Tjena Magz,

Har just avslutat månadens gåvotjänst via plus & bankgiro. I övrigt har det varit fullt upp under dagen. Charlotte har firat sin 31:a födelsedag, med div besök. Bl a har Sara & Tove varit här. Men även en del barn i sällskap av föräldrar. Lite rörigt med vissa element om jag får säga det själv (även om de flesta barnen sköter sig alldeles utmärkt...).
Annars var det en fin EM-final mellan Spanien och Tyskland, 1-0 och rätt lag vann!!
I morgon till Sthlm över dagen. Känns sådär. Semestergenen har tagit över och jag skulle helt och fullt varit nöjd med att gå bort till kontoret på Östra Bangatan, men veckan ut, se'n ledigt!!! Ungefär samtidigt som Sara dyker upp i Asien alltså...
Nu är det dags att dra sig till sängen. Tåget går alldeles för tidigt i morgon...

-Kiwi