torsdag 3 april 2008

Ankommen till Kina

Tack mina goda vänner för för både presentation och blogg!

Första delen av presentationen gör att jag inte riktigt är lika nöjd med situationen att vara här, allt verkar vara så mycket bättre i Sverige. Hur som helst började resan med att planet mellan Zürich och München var 25 minuter försenad. Inte mycket tänker du kanske, men då skall betänkas att jag hade 30 minuter på mig mellan landning och avgång i München. Lufthansas personal fixade det gallant med att hålla planet och guida mig fort som attan till rätt gate. Väl på planet fick jag sitta och beskåda hur kinesen på andra sidan gången valde att komponera sin måltid. Själv åt jag sallad med någon slags creme fraich-sås, biffgryta med ris och sötsur sås, ett kuvertbröd, fruktsallad till efterrätt och en toblerone till kaffet. Min gode medresenär valde att äta sallad, biffgryta med ris, kuvertbröd med toblerone och sötsur sås, fruktsallad och avslutade det hela med att mumsa i sig creme fraichsåsen innan han fortsatte att sila sitt kinesiska te mellan tänderna och spotta (inkluderar hostning, och ordentliga harklingar) var tredje minut under resten av resan.

När jag väl kom till Pudong flygplatsen i Shanghai var det inga problem att ta sig igenom passkontrollen och glad i hågen stog jag och väntade på mitt baggage. Det visade sig att lufthansapersonalen i München bara gjorde två tredjedelar av sitt jobb eftersom dom valde att lämna kvar en av mina två väskor. Det hela resulterar i att jag får mer att göra i morgon än att börja utforska mina nya hoods. Eftersom jag inte hade någon aning om var lägenheten jag nu är i låg blir jag tvungen att ringa till "baggage inquiry" imorgon för att meddela var de skall lämna min väska.

Lägenheten är inte den som jag fick bilder på, dvs 64 m2 halvsjaskig och obefintligt kök. Snarare halva storleken, dubbelt så fräsh och mångdubbelt bättre kök. Jag har två gasplattor!!! Hundra procent fler och mångdubbelt bättre än den enda elektriska platta jag hade räknat med. Tyvärr saknades allt annat i köket så jag har redan varit ute på min första shoppingtur. Jag har bland annat införskaffat två kastruller, två mycket fina porslinstallrikar av kinesiskt snitt, glas, en kockkniv och ett par pinnar att äta med. Butiken erbjöd dessutom ett mycket gott sortiment av grönsaker, italienska charketurier, ris och nudlar. Den kommande helgen (Ja, det är faktiskt helg i Kina även imorgon) planerar jag att göra fler besök i denna butik för att prova på alla delikatesser som fanns att tillgå. Bland annat har jag spettsat in mig på att prova drakfrukt som låg i stora högar. Inget jag har ätit förut (förutom i form av Extra pastiller), men gott och väl druckit i form av Festis.

Min klocka som jag bär inom mig är nu kvart i fem (om inte tidigare eftersom jag ännu inte har hunnit återställa till normal tid efter Eriks sena avgång i lördags), men klockan jag tittar på är kvart i elva. Det kan vara dags att tänka på refrängen.

Ha det gott där hemma!

// Magnus i Kina

3 kommentarer:

Siri... sa...

Lyckligt att du är framme! Blev lite orolig när du ringde men eftersom du inte ringde igen antog jag att du hunnit med planet.

Tokigt som sagt med väskan men du får väl ta dig ner till HM och inhandla lite kallingar om den inte dyker upp.

Ska iväg o träna nu. Får se hur det går. Är helt öm i kroppen efter gårdagens massage. Tack för den! Hon tryckte på ett ställe på vaden som gjorde så sjukt ont. Jag kände att hon masserade med båda händerna på låret med det kändes som om hon fortfarande tröck allt vad hon kunde på den där punkten. sjukt.

ja, ja. Kramar i alla fall. Det är kallt utan dig...

Philip sa...

Det där med att flygbolag sumpar ens bagage kan väljas att ses som drygt och värdelöst.
Det fina i kråksången är att hemförsäkringen och reseförsäkringen brukar vara ganska generös i dessa fall. Kan innebära att alla kastruller och ätpinnar är betalda!

mirjam sa...

Ja vad ska man säga, medresenärer slutar dock aldrig att förvåna en. Kan ju gissa att du dessutom kommer att förvånas fler gånger åt kineser och deras beteenden. Har hört att de har en ganska udda humor med...

Du får väl se förlusten av väskan som en chans till att få ägna dig åt lite tröst-shopping (du vet, sånt som vi tjejer sysslar en del med) :D

Passa på att utforska det asiatiska köket för vi ser gärna att du kommer hem och briljerar i köket med dina nya kokkonster...! Eller vad säger ni andra?!
Vill bara råda dig till att undvika en snabbmatsrestaurang som på utsidan kan se förförisk och spännande ut men som efter förtäring kan ge dig fruktansvärd magknip och mardrömmar i lång tid framöver. Du kan fråga Tobbe om du vill ha detaljer... Stället heter MYMILL.

Kram på sig