söndag 6 april 2008

Turistande påbörjat

Idag kom jag iväg på lite turistande, inte så mycket sevärdheter än så länge, men väl lite vankande av och an på turiststråken. Klockan är lite för mycket så det blir inte något långt inlägg den här gången.

Shanghai visade sig med sin bästa sida idag med strålande sol och drygt 20 grader varmt. Strålande sol innebär alltså inte klarblå himmel, men ett bra mycket ljusare dis än det som var igår.

Jag for iväg till Shanghai railway station för att promenera ner till Nanjing Rd som är den stora shoppinggatan. Jag hade uppenbarligen lite dålig koll på skalan, eftersom det tog mig en god stund att irra mig fram till rätt ställe. ¨Jag kom in på Nanjing Rd ungefär på mitten och valde att gå västerut. Väl där gick det att beskåda det mesta, allt från små kiosker inklämda mellan husen till gucci, armani, omega osv. Efter att ha passerat ett oräkneligt antal butiker som inte fångade mitt intresse kom jag fram till Starbucks som fick servera mig en kopp kaffe. En lugn stund med kaffet och kartan framför mig fick mig att vända om och gå österut istället. Målet var floden och en promenad på the Bund för att sedan kila in en sväng på Shanghai Museum. Jag blev dock abrupt avbruten av försäljare som ville sälja både klockor, handväskor, skjortor, skor, bälten, dvd-skivor, mp3-spelare, tröjor, pennor och allt annat man kan tänka sig. På gatan pekade försäljarna på bilder och ville förstås få med sig mig och alla andra västerlänningar in på just den här "copy marketen". Senast igår skrev jag att jag saknade underhållning eftersom alla mina medhavda filmer är otittbara för mig så det här tillfället att handla föll i god jord. Imorgon kan jag beskriva mina erfarenheter av att pruta med kineser som säljer falska prylar. Hur som helst så har jag i alla fall köpt säsong 1-6 av 24 så nu har jag i alla fall och göra ett tag!

God Natt, imorgon väntar första dagen på jobbet!

// Magnus i Kina

1 kommentar:

Siri... sa...

Lycka till på jobbet imorgon!

(Har ikväll återigen tittat på Les triplettes de Belleville. Nu hemma på Strandvägen. Den är underbar! Hoppas du fick med dig den för den är iaf en avi-fil.)

Många pussar / s