tisdag 22 april 2008

Uppdrag slutfört.

Beijing har visat sig med sin vackra soliga sida idag. Visserligen har jag suttit inne på hotellrummet och sorterat broschyrer och informationslappar större delen av dagen, men när jag väl har varit ute har det varit trevligt.

Michel tittade förbi hotellet efter frukosten i morse för att avnjuta en kopp kaffe. Kaffet här på hotellet håller hög klass till skillnad från många andra ställen här i mittens rike.

En bit in på förmiddagen kilade jag iväg för att köpa "post-it"-lappar. Den ganska lilla affären var uppdelad i mindre områden som ombesörjdes av ett flertal anställda. Ordningen för att köpa en vara som kostar sju Yuan är milt sagt en aning omständig: Leta reda på vara --> Lämna varan till områdesansvarig --> tag lappen som områdesansvariga har skrivit --> Gå till andra sidan butiken och visa lappen för en kassörska --> Tag emot ny lapp och kvitto med röd stämpel över båda --> Gå tillbaka till områdesansvarig --> Kvittera ut vad du har köpt m.h.a. din nya lapp och kvitto med stämpel på. Det är inte svårt att ha låga arbetslöshetssiffror med den här arbetsmarknadspolitiken, kanske vore nått för Sverige!

Framåt eftermiddagen dök Anna (tjejen som skall lämna det insamlade materialet till slutstationen) upp på hotellet. Jag var färdig med mitt sorterande och hon ville turista igenom Beijing på en kväll (eftersom hon åker till Linyi imorgon bitti). Vi tog en sväng till silk market. Jag hade inga planer på att köpa nått, men köpte ett par slipade solglasögon och två cashmirtröjor. Det fanns alltså en optiker där inne(!). Dom mätte upp styrkan på mina glas och bad mig komma tillbaka tre timmar senare. Dom verkar vara bra, men jag har inte mer än provläst ett par skyltar med dom.

Anna var på silk market för att köpa pärlor, stenar, koraller etc. för smyckestillverkning. En timme och tre-fyra kilo sten senare åker vi tillbaka till hotellet och dumpar av det vi har köpt.

Michel sällskapade oss till middagen som avnjöts på samma vegetariska restaurang som igår. Mycket gott!

Vi avslutade dagens sightseeing med en sväng till silk market (för att hämta solbrillor), vidare till himelska fridens torg där vi strosade förbi den stora bilden på M.. Tröttheten började infinna sig ochHö nu är jag tillbaka på hotellet.

Sara: Tack för den! Det var väl kanske därför jag inte valde att bli varesig författer, journalist eller poet. Läsbart är det väl i alla fall!?

Philip: Fint med lite vardagsuppdatering och extra pikanta detaljer. Jag förväntar mig vidare rapportering.

Ola: Det var väl onödigt!?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, Philip hur gick det med att hämta däcken idag!?! Var däckkillen där, eller hade han kanske inte ringt utan låst ihop och gått hem för dagen när du lurat iväg mig ifrån bänken i solen? Va, va?!?!?

("Däck-hunken" är en helt OK snygg vältränad kille av utländsk härkomst men som dock inte riktigt var värd de reaktioner Philip igår tillskrev mig)

Måste skynda mig iväg till Carlings och House-kväll nu. De tar hand om mig så bra, Kiwi, Charlotte och Agnes.

Det är helt läsligt och OK och jag struntar i hur det står bara det står. Mkt bra idé detta med blogg och mkt imponerande aktivitet ifrån din sida.

Ringer du imorgon?


kramar!

Anonym sa...

Hej Magnus,

Kul att läsa om Malone's och Terje. Be filippinerna spela Freebird eller Sweet child of mine, så får du se...
Har du provat restaurangen Always ett kvarter väst på Nanjing Lu? Terjes favoritställe, om nu det är vägledande? "Surf'n turf" gäller!
Ytterligare två kvarter ner så hittar man Scandinavian Bar, fast den har nog sunkat ner sig efter att den norske kinesen sålde stället. Kanske är huset rivet också, man vet aldrig i S.
Du ser; Kina, Norge och barer - det finns en tydlig koppling.

Var bor du f.ö. i Shanghai?

Kör hårt med de bra affärerna. "You're killing meee!", är en gångbar replik både för säljare och köpare...

/Mats (Peters konsultkollega vid VCE)

Anonym sa...

en fiskerapport:

Magnus: en fisk. Magnus - fiskarna 1-0
Johan: blidkar fiskegudarna med stora offercermonier i hopp om framtida fångster. Johan - fiskarna 0-5
Mattias: vanhelgar fiskegudarna genom att hitta och beslagta offerföremål. har hittat ett "kung i den undrevärlden-drag" men tyvärr ingen levande fisk. Mattias fiskarna 0-0 även om jag leder på poäng...

Anonym sa...

Jadu...har läst ett par gånger, men är dålig på tekniken med inlägg, men gör ett försök! Det verkar som du har det ok...förutom missödet med magen o den oklara massagen o klippningen förstås..hade nog velat se ett foto på både det ena o andra...särskilt det andra!

Själv degar jag idag! Hade tenta igår o var på en konsert på kvällen med en kompis som spelade med Paul Mac Innes, en snubbe som brukar sjunga lite med paddington orchestra...som numera inte finns...jaja. lång historia, men schysst soul.

Allt gott till dig! Hälsa Michael, om du är kvar i hans hoods...förstod inte det där med platsbyte plötsligt...jaja!

LK