onsdag 23 april 2008

Två dagar i en

Klockan börjar närma sig kväll och det känns som det var två dagar sen jag åkte från Beijing. Klockan stog på fem i morse för att jag skulle hinna till flyget. Av någon mycket märklig anledning har jag börjat vakna innan klockan ringer på morgnarna Mellan en halv och en och en halv timme innan klockan ringer brukar jag vakna. Givetvis somnar jag om och är gruvligt trött när det väl är dags att gå upp.

Jag hann inte med någon frukost på hotellet p.g.a. den arla morgonstund.

För att komma till flygplatsen nyttjade jag givetvis en av de alldeles förträffliga taxibilarna. Problemet den här gången var att det inte framgick av min flygbokning från vilken flygplats planet skulle gå. Själv har jag fortfarande problem med att tyda tecknen (även fast jag har lärt mig ett par!) så jag fick lita på taxichaffisen och en av hotellets springpojkar. Chaffisen ringde någonstanns för att bekräfta från vilken flygplats och terminal som Eastern China flyger till Shanghai. Jag kom fram helskinnad (dock inte på pengar) och i god tid. En frukostmacka och en kopp kaffe på flygplatsen höll mig vaken tills det var dags för bordning.

Jag är fortfarande lite fashinerad av att det går ett A330 plan varje halvtimme (i alla fall morgon och kväll) mellan Beijing och Shanghai. Och det är bara med Eastern!

Vis av erfarenhet från resan till Beijing valde jag att sova isället för att äta frukost (den här gången var det soy-egg istället för century-egg och en annan variant på risgröt). Väl på marken stod jag och väntade i en 200 meter lång taxikö. Trots den rika tillgången på köande människor framför mig gick det rättså fort.

När det började suga i magen promenerade jag bort mot Carrefour för att handla. Det var premiär för promenad åt det hållet. Jag gick förbi flera restauranger som jag kan tänka mig att prova. Jag hoppade in på en av dom. Lite oturligt hamnade jag på en som varken hade engelsk meny eller meny med bilder. Jag lyckades beställa en biffrätt och en kycklingrätt. Jag viste givetvis inte vad för typ av rätter det var, men hur fel kan det bli? Problemet var inte med maten som var helt ok. Det var tydligen svårare med drickat. Jag ville ha en flaska vatten och bad om det (trodde jag i alla fall). Mycket riktigt fick jag vatten, men jag fick ett glas med kokhett kranvatten (det känner man mycket tydligt på lukt och smak). Maten slank ner och jag fortsatte till Carrefour för att klara morgondagens frukost.

Sara: Lurar Philip dig!? Har det blivit några däck ännu och är det prisvärt?

Familjen Carling: Tack för att ni tar hand om Sara när jag är borta! (Kanske gäller er andra också!? Ni som vill får ta åt er av äran!)

Mats: Kul att du har hittat hit! Jag bor på NingXia Rd, i nord västra delen, precis innanför den inre ringvägen. Vi var faktiskt på Always när Jan och Christer var här. Det var också där vi sprang på Terje. Sweet child of mine spelade dom också. Riktigt bra band! Vad affärerna beträffar så tror jag att jag har kommit på god fot med försäljarna, jag är hård men snäll! Än så länge har jag inte hängt så mycket nere i centrum, än mindre på "västerlänningshaken". I mitt område bor det nästan bara kineser och nästan ingen pratar engelska, det blir lite mer exotiskt så här!

Molin: Skönt att behålla ledningen trots att nu närmar dig med bättre målskillnad (Om man nu kan ha bättre målskillnad vid 0-0). Vi får väl se vad Johans idogna offrande ger för resultat. Om jag inte minns fel körde han en ganska omfattande kampanj i början på förra året också och det gav resultat! Störst Gös i alla fall. Själv valde jag ju att köra på kvantitet i antal fisketimmar och vann väl på Gädda och Abborre om jag inte minns fel. Den här typen av rapportet mottages gärna även i fortsättningen!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, han lurade mig inte på däcken bara på soltid. Däcken finns där, dem har jag sett. Har dock inte betalat Philip än så rent formellt är det hans däck just nu men ska skicka över lite pengar så är dem våra sen. Får sätta på däcken i helgen.

(Råkade spilla youghurt lokalt över V-tangenten så den kinkar lite. Vill inte alltid skriva v vid första trycket så man får ta i lite extra. Men det blir nog bättre med tiden hoppas jag. Men 1-1 i tangentbordsspill nu då. Fast ditt var värre förtås.)

Hoppas magen blir bättre och att du kan jobba imorgon. Ska på syjunta hos Chalotte nu.

Kramar / s

Beo sa...

Hej och välkommen tillbaka säger jag till mej själv. Jag har inte läst dina berättelser på några dagar men nu har jag hunnit ifatt.
Jag kan berätta för dej att min världsmästarskräddare som fick ihop två kostymer och fri lev. till hotellrummet från kl 17.30 till 01.30 var i ena ändan av våning 3 (tror jag ) av Silk Market. Om det är samma som din Silk Market vet jag inte med det är ytterst troligt. Alla vi utlänningar ska dit när man är I Beijing och det är ju bara för dej att gå dit och kööpa egen kostym nästa gång. Mina får du inte låna.
Annars var det ju sympatiskt att läsa att maten var lite bättre, jag tycker lite synd om dej (men inte så mycket) för att du tvingas äta den bruna Shanghaifödan.
Jag tittade in på Shepherd Neam och Wychwoods siter för en stund sen och konstaterade att man kan köpa trevliga pintglas. Jag kanske kan hälsa dej välkommen med något i ett sånt i sommar. Dessförinnan kan du alltid ta en sväng till der Paulaner men weissbier är ju ändå inte samma sak som en ale.
Beträffande valet av present osv. så kan du nog vara lugn för jag har med egna öron hört Lotta säga att man får göra så. Sannolikt är det på det viset att man får göra det om man behöver det för att vinna.
Solen skiner och det är vår idag.

Beo

Beo sa...

Felstavat! Det ska ju vara presens och inte present. Ursäkta.

Anonym sa...

Hård men snäll är en helt OK köptaktik. Man ska bara inse att en kines aldrig gör en dålig affär. Dynamit, dumplings och förhandlingskonsten uppfanns ju av kineserna. Frågan är bara hur mycket överpris man betalar.

Jo, visst är det Hardcore Chinese Original Urban Living som gäller, men är man en i grunden otrygg människa som klamrar sig vid västerländsk trygghet i ett främmande land så... (Dessutom är French Concession en relativt mysig del av relativt omysiga S.)

Ha det bra!
/Mats

Nybyggarna sa...

Till helgen ska jag installera ett fiske altare i båten där jag ska smälta ihop alla mina jiggar till en jättestor klump som jag ska dragga med hela sommaren. Om någon är intresserad att bevittna den något okulta cermoni kan ni ju ta kontakt med mig, på något sätt kanske fiske gudarna även gagnar er på detta sätt.
Efter detta kommer mina offer att upphöra och resultatet stå mig bi.

Nybyggarna sa...

dessutom fick jag precis ett mail om att fiskeligan drar igång den 1/5, så jag håller mig nog till fotboll tills dess.

Slog du Kenny Bräck Ola eller? Ni är tydligen i samma branch.

Anonym sa...

Hej igen!

Här kommer en annan "felstavare" då...skyller på att jag ammar, men känner också glädje med de som kanske kan få lite nöje i livet av lite konstigheter.
Njuter av livet i denna soliga tid, förutom då Agnes inte inser att det kan vara en fördel att sova lite längre pass på dagen...Om man nu vill hålla humöret på en jämn nivå vill säga. Vad beträffar att vi här i huset får sällskap av din fru lite nu och då så är det mest bara glädje för oss. Kan inte säga att det är besvärligt heller ;) så då är det nog bara glädje!
Hoppas på fint väder i morgon också, vilket i så fall kommer resultera i en promenad till Lillån för att hälsa på en liten tjej på en månad.
Var och tränade på friskis idag och fick assistans av en kvinna då jag skulle ta på mig skorna och gå hem (hon höll Agnes åt mig så jag fick bägge händerna fria). Kvinnan fick en liten kram (så gott Agnes kan) och blev helt rörd och sa att jag dvs Agnes hade gjort hennes dag. Är det inte svårare än så skulle man lämna över henne till folk lite oftare för att sprida lite glädje.
Funderar lite på vad för taktik du hade under mässan..hade du förberätt dig väl genom att ha en ryggsäck eller en liten väska på hjul eller försökte du bara få lite jämvikt på kassarna? Misstänker att det var det sistnämnda eftersom en massage avnjöts.

Alltid lika trvligt att läsa det du skriver!!
Kram Ch