tisdag 29 april 2008

Tillbaka på jobbet

Efter en veckas frånvaro med Beijingresa och labil mage i bagaget är jag tillbaka på jobbet igen. På dagordningen stod det "planera projektets fortsättning". Ett par timmar senare levererade jag en någorlunda detaljerad plan över hur projektet skall ros i hamn. Gantschema med dagsupplösning fram till och med första juli i bästa "ABB Industrigymnsium-stil"! Jag tror inte att dom hade väntat sig en så tydlig och noggrann planering eftersom både chef och handledare verkade positivt överraskade av det jag lämnade över. Det verkar dessutom som att jag gott och väl kommer hinna med att göra de studier jag behöver innan fabriken drar ner till sommarproduktionstakt i början på juni. För övrigt känns det mycket märkligt att man drar ner tempot i juni och jobbar tre övertidsdagar i maj.

Den här veckan är en 2+1 dagarsvecka. Jobb måndag och tisdag, ledig onsdag till lördag och jobb på söndag. Ledigheten ons-fre beror på att 1 maj är deras nationaldag och då är det tydligen ledigt både innan och efter, men för att hinna med majs produktion skall det jobbas på söndag, och ytterligare två lördagar under maj. All personal är kommenderade till övertid under dessa tre dagar så även jag är inplanerad.

Det här inlägget postas på tisdag förmiddag pga internethaveri. Som ni har förstått så är det inget ovanligt under kvällstid i min lägenhet. Lite surt att det var just igår dock, eftersom jag hade tänkt mig att vaka framför rapporteringen av ÖSK-Peking matchen. Av resultatet att döma kanske det var lika bra...

Igår slog jag (hör och häpna) till med en omgång massage. En för mig massös som till kroppsformen sticker ut något från de andra. Hon var av kinesisk medellängd (ganska kort helt enkelt) och ganska mycket kraftigare än de övriga massöserna. Av massagen att dömma arbetar hon vanligtvis som smed. Jag fick säga till ett par gånger att massera lite lösare (Qing yi dianr (r-et uttalas inte här i Shanghai), en av få meningar jag har lärt mig, dock mycket användbar!)

Jag har blivit lovad en rundtur i Shanghai av LiuCheng på onsdag. Jag vet inte vad jag får se, men det verkar som en turistguidning. Kul i alla fall!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Verkar som om jag skulle behöva komma till ngn av dina massörer. Men du får nog lära mig lite kinesiska först!

Har för övrigt blivit beordrad av både pappa o Stina att uppsöka sjukgymnast så ngn får titta på min rygg innan det som är fel stelnar till helt. Båda två har ju erfarenhet av det så det är väl bara att lyssna på det och betala. Men hellre lite pengar nu än problem resten av livet...

Är bjuden på stek hos paret Holst på valborg och sen blir det väl slottet antar jag. Ska försöka att undvika att bli skjuten av kanonerna!

kramar / sara

Nybyggarna sa...

Trevligt med tre dagar ledigt. Det ska jag också ha. Fast jag får vara ledig på söndag också.

På Kinas nationaldag inleds även det nya fiskeåret enligt NAs berömda tävling. Jag kommer dock inte hänge mig åt lite offrande genom rökelse (= eldning av gamla saker som har tillhört Torstenstorfiskare - ägaren till det hus där vi eventuellt ska bygga ett annat, och på den plats där han enligt egen utsago har tagit 5kg gäddor i bäcken.) till fiskegudarna under Valborg och första maj, och hoppas därmed att lyckan vänder till frammåt fredag kanske. Det ryktas dock om regn, så då kanske detta event passar bättre:

Wii (jag och min fru) bjuder då in de av bloggens läsare som hittar hem till oss på soffinvigning fredagkväll. Någon form av förtäringsmöjlighet utlovas. Dock kan vi inte lova en fullgod måltid för kvällsbruk. Vi återkommer ang detta när vi har pratat ihop oss lite mer.

Igår var även bloggens donatorer på resa i Peking. Jag åkte dock bil, de andra donatorerna bussades. Ganska trevligt, men hade varit betydligt roligare om vi hade kommit i tid, om de inte hade flyttat bortasektionen så man hittade rätt från början, om de hade skyltat lite vettigt så man slapp gå runt typ tre fotbollsplaner för att komma rätt, om vi hade hittat en parkeringsplats där man fick stå och om vi hade vunnit.
Som tur var fick jag iaf låna en tjuga av publikvärden när jag kom fram före de andra iom att jag sprang och de berättade att det kostade 120:- att komma in. Hade ju bara en hunka. Den tjugan är nu en skulld till Mattias eller Philip. Tror att det var Philip som var god man åt Mattias pengar igår, så det är nog herr molin som ska ha pengar. Ska även betala de andra skulden jag har snarast - den andra hundralappen från min sida. Ikväll kanske det blir fotboll så jag slipper betala flera.

Allt gott så länge. Nu ska jag fortsätta att avveckla mig själv.

Nybyggarna sa...

Hmm, läste inte så noga.. du är ju också ledig fyra dagar..

Sen kan jag ju förtydliga att Philip förskingarde Mattias pengar till mig som god man, och den hundralappen som jag är skyldig kom från en missad träning för någon vecka sedan.

Anonym sa...

Ska till Stinas sjukgymnast imorgon. Så får i väl se, men det har blivit bättre och bättre. Dock ingen träning än. Tur att inte jag är med i erat vad!

Kramar.pussar.

Unknown sa...

Hej igen du välknådade!

Här är livet fint. Solen skiner och konungens födelsedag närmar sig. Inga planer på hur hans majestäts födelsedag ska firas dock...får ta det som det kommer...en påse chips och två liter cola kanske ;-)
Även jag är ledig några dagar. Fint. Har just gått av veckan. Vi har ju ett avtal som ger oss ledigt dag före röd dag vilket ger ons-sön fritt från arbete. Skööööööööönt! Hoppas på någon fisketur i helgen. Dessutom kommer operation vindsvåning fortgå oförtrutet!

Kiwi