måndag 14 april 2008

Första dagen på jobbet på riktigt

Heja ÖSK!

Idag var första riktiga dagen på jobbet. Jag har börjat med att studera den första av fem stationer i linan. Det såg ut som att killen som jobbar på stationen undrade varför jag stod och tittade på honom i fyra timmar. Resten av tiden har gått åt till att förbereda studien. Det tar tid även fast det bara är en mycket grov studie. Dessutom är det tydligen ganska stor chans att titta ner i verkstan under de tio minuter de har rast på för och eftermiddagen. Nu har jag i alla fall ganska bra koll på vad för arbete som ingår i den första stationen och hur lång tid det tar. Man kan lugnt säga att den här killen inte behöver stressa för att hinna med takten! Om det är likadant på alla stationerna behöver jag inte göra annat än att säga åt dom att jobba fortare;-)


Imorse blev jag, precis enligt löftet, bjuden på kinesisk frukost av min kollega Felix. Frukosten bestod av en friterad brödbit (smakade precis som en friterad brödbit, varken gott eller äckligt, men definitivt inte frukost!), tea-ägg (jag hade tur som fick ett tea-ägg (bilden till höger) och inte ett "century egg" (bilderna i mitten och till vänster). Ett tea-ägg är ett från början hårdkokt ägg som man knäcker skalet på (inte skalar, bara knäcker runt om) och kokar i tea i ytterligare två till tre timmar. Jag föredrar ägg och tea var och en för sig! Ett "century egg" är ett fermenterat ägg lagrat i upp till tre månader, innbakat i aska, lime och salt.) och ljummen, kraftigt sötad, sojamjölk. Allt var ät och drickbart, men jag kommer även i fortsättningen att äta "vanlig" frukost.
Efter att ha ätit en bit mat på kvällskvisten gick jag till grannhusets frisersalong där de även kränger massage för en billig penning. Jag tyckte att jag var värd det efter en hård arbetsdag (och givetvis daglig hård träning!). En timmes knådande kostade mig 60 yuan. Hutlöst mycket kan tyckas om man jämför med thailand?? Men jag kan gott och väl tänka mig att gå dit någon mer gång. Jag tror inte att massage är deras huvudsakliga affärsidé och därför inte gediget utbildade, men man får väl vad man betalar för (150- 300 yuan för en timmes massage på ställena på stan) och då tycker jag att det är prisvärt!
Brorsan: Det är mycket lättare för mig att ringa dig. Jag ringer med volvos egna ip-telefoni och måste vara uppkopplad via volvonätet för att kunna ringa. Jag kan koppla upp mig från lägenheten, men är inte uppkopplad hela tiden eftersom volvonätet spärrar icke jobbrelaterade websidor.
Johan: Blev det inget fiske eller blev det ingen fisk?
Mirjam: Det var vänligt av dig. Det var egentligen inte den typen av glada tillrop jag efterlyste, men det är trevligt ändå! Jag ville nog mest ha en vardagsuppdatering från Svedala, allt sånt som man vet om när man är hemma men inte har någon aning om när man är borta.
Örebroare: Sparka på Mattias och Ola (som fortfarande inte har kommenterat några inlägg på bloggen som dom gav mig)!
Tack och god natt!