måndag 7 april 2008

Första arbetsdagen avklarad

Jag blev hämtat 06:25 utanför huset i morse. Jag hade uppenbarligen inte lyckats fixa tidsskillnaden eftersom jag låg vaken nästan till klockan tre. En timmes bussresa senare stog jag framför Volvos fabrik. En anläggning på 60000 m2 och 20000m2 fabrikslokaler. Av alla dessa 18 miljoner människor som bor i Shanghai är det bara ca 250 som jobbar här. Min handledare, Mr George Zhu kom något efter åtta, lite senare än beräknat pga trafiksylt. Tills han ämnade att dyka upp satt jag och väntade i ett lite för svalt konferensrum och drack ett allderless för dåligt kaffe. När han väl dök upp presenterades vi för varandra, mycket vördnadsfullt, av Carol som hämtade mig på flygplatsen i torsdags. Efter en knapp timmes presentation av företaget och dess historia väntade den stora rundvandringen. Jag hälsade i hand på hela kontoret och berättade lite om mig själv för alla. Namn är vare sig lätt att höra eller komma ihåg när alla heter Liu, Chen, Cheng, Zhu, Zhong, Chang, Ching och Shong. Som tur är har alla namnskyltar vid skrivbordet.

Jag har hur som helst fått ett bra bemötande och ME-teamet (Manufacturing Engineering) som jag ska jobba med verkar vara ett bra gäng. ME har sen öppnadet av fabriken 2003 arbetat med kapacitetsökningsprojekt och producerar 10 grävmaskiner om dagen. I början av nästa år är det planerat att producera 15/dag. Jag kommer ha ansvar för förbättringsåtgärder på förmonteringslinen för "lower body". Jag vet inte riktigt vad det innebär, men det såg ut att finnas möjligheter att skruva upp tempot lite utan att göra några större ingripanden. Dessutom tror jag att det eventuellt kan få plats med en extra monteringsstation om det skulle behövas. Bottenplattan (om man nu kan kalla den för det) är i sig inte särskillt komplicerad och innehåller inte heller särskillt många komponenter. Det innebär både att det kan vara någorlunda lätt att sätta sig in i, men å andra sidan finns det färre förbättringsåtgärder. Under veckan ska jag få lite utbildning i tidsstudier, lean och lite annat som kan vara bra att veta. Slutligen kan sägas att fabriken och ingenjörerna verkar hålla hög klass!

Häromdagen hade jag planer på att börja med dagens bild, men det blev det ingenting av just då. Nu kommer det i alla fall några bilder. (hoppas jag för bilderna är på tok för stora för den här uppkopplingen)

Jag var iväg till samma matmarknad som i lördag för att komplettera till dagens middag. Jag hade tänkt mig att köpa något som liknar salladslök, vattengroddar(tror jag dom heter) och en paprika. Jag tror att jag blev lite lurad förra gången jag var där så den här gången tänkte jag pruta! Tyvärr hittade jag ingen paprika men jag handlade det andra. Jag tänkte inte sälja mig för billigt den här gången,. Jag handlade de två olika varorna på olika ställen. Först salladslöken. Tanten bakom disken visade upp fem fingar när jag väl hade plockat åt mig det jag ville ha. Fem yuan!? Aldrig tänkte jag och gav henne två. Det visade sig att hon bara ville ha en halv yuan! När jag kom till vattengroddarna plockade jag åt mig en påse som skulle räcka lagom till kvällen och gav tanten bakom den nya disken en yuan och även där fick jag tillbaka en halv. Så gick det med den prutningen, men billigt var det i alla fall! 90 öre plus det jag redan hade hemma.

Nu är det hög tid för mig att gå och lägga mig, men jag måste vänta på att bilderna ska laddas upp. I fortsättningen får jag nog ta bilderna med lite sämre upplösning.

Tydligen skall bilderna vara inlaggda, men jag ser dom inte i den här vyn. Om inte så ber jag om ursäkt!

God natt

// Magnus i Kina

1 kommentar:

Siri... sa...

Skönt att det verkar ha gått bra idag. Du verkar redan vara inne i tänket.

Du har fått ditt examensbevis på posten idag. Grattis! Står att man ska läsa igenom det om man hittar fel, men det är ju svårt för mig o veta. Om du vill kan jag scanna in det o skicka till dig.

Du har även fått en betalningspåminnelse från Börsguide på 495 kr. Är det nått jag ska betala eller?!?

Verkar som du fått ordning på internet nu så då kan vi ju höras imorgon. Tills dess, pussar o kramar / s

(Jag ser inga bilder heller...)