söndag 13 april 2008

Flyttstädning, knappast...

Söndagen som jag hade tänkt vika åt lite mera turistande har i stället gått i städningens tecken. Jag vaknade långt innan klockan (jag har satt klockan för att inte falla tillbaka till svensk tid) ringde, vilket var bra. Efter frukosten (blåbär/hallon-yoghurt och corn flakes (dyrt här, men gott!)) började jag diska och plocka undan. När jag skulle ställa in lite prylar i ett (av få) skåp upptäckte jag fetthinnan på utsidan av skåpet och fett/smuts-lagret inne i skåpet. Några timmar senare och en städning i bästa Berndtson-stil är det numer rent och snyggt! Städningen föregicks av rengöring av alla lägenhetens avloppskrökar under gårdagskvällen. Jag inhandlade två flaskor med rengörningspulver. Pulvret skall hällas ner i avloppet och sedan verka. Eftersom instruktionen på flaskan var på kinesiska hade jag ingen aning (har fortfarande inte) om dosering, verkningstid eller metod. Hur som helst så hällde jag ner en ansenlig mängd pulver i de två avloppen med värst andedräkt, köket och handfatet på toaletten. Till en början bubblade det, spottade och fräste nere från hålen. Efter en kort stund steg det upp gulbrun rök från avloppen som luktade allt annat än hallon. Det är mycket sannolikt att gaserna var nitrösa och pulvret i själva verket var kondenserad saltsyra eller svavelsyra. An timmes vädring och fläktar på full fart var lägenheten beboelig igen. Säga vad man vill om denna kinesiska produkt, men det avhjälpte i alla fall problemet med den dåliga lukten!

Klockan var en god stund in på eftermiddagen när städningen var avklarad. Sightseeingen fick vänta till en annan gång. Eftermiddagen gick åt till att utforska omgivningen lite närmare. Jag har hittat en gata med "vanliga" affärer, dvs sådana som medelkinesen handlar i. Allt från en musikaffär till en sportaffär. Det är inte i närheten av lika pråligt som på Nan Jing rd, men jag tror att man kan hitta vettiga grejer till vettiga priser, t ex ett badmintonracket (nu får du se upp Mattias!). Jag funderade på att skaffa mig en gura för att underhålla mig med på kvällarna, men det känns lite saftigt med 600-700 pix för tre månader (eftersom jag inte vill ta med mig den hem).

Nu är dagen på väg att avslutas här och jag väntar mig en ordentlig rapport från dagens fisketur! Vad fotbollen beträffar tänkte jag hålla mig vaken under första halvleken och stödja ÖSK på distans. Tyvärr får jag vänta med slutresultatet tills i morgon.

För övrigt fick jag en fråga av en kollega på jobbet i fredags: Vad äter du till frukost? Jag svarade att jag äter en macka, juice, yoghurt eller liknande. Då fick jag motfrågan: Varför äter du inte kinesisk frukost? Dels för att jag inte vet vad det är, dels för att jag inte är så sugen på att experimentera på morgonen, dels för att jag inte vill leta reda på nått att äta på vägen till bussen och dessutom köa (behöver man i och för sig inte göra eftersom ingen någonsin köar till nått. Kommer man sist går det lika bra att tränga sig fram och bli beordrad först. Känns lite konstigt för mig som köande svensk) för att få maten. Det blir liksom svårplanerat. Mycket bättre med frukost hemma! Jag svarade givetvis inte på det här sättet utan snarare att jag inte vet vad som skall ätas till frukost. Samma kille meddelade att kommer ta med sig frukost till mig i morgon. Jag tror att jag stödäter lite hemma först, och tar med en macka/frukt för att hålla mig vid liv om han plockar med sig de grillade fermenterade äggen som saluförs i vart och varannat gathörn. De inte bara ser äckliga ut, de luktar vedervärdigt också , något i stil med odören som spred sig i lägenheten vid propplösandet.

Något nervös inför morgondagens frukost tackar jag nu för mig.

PS. Jag kommer fortfarande inte åt mina inlägg och era kommentarer, men jag får dom numer (sen Johans inlägg) till min mail. Jag har dessutom ändrat mitt profilnamn ifall Kina tycker att det är olämpligt att heta Magnus M.. och därför spärrar bloggen. DS.