onsdag 9 april 2008

Vardagen närmar sig

Det börjar kännas vardag, trots att jag bara har varit här en knapp vecka och inte jobbat mer än tre dagar. Det känns inte på något sätt dåligt, men ändå vardag. Jag trodde att det skulle dröja längre innan den kännslan infann sig. För övrigt har jag kommit på att George, som jag tidigare skrev är min handledare, snarare är chef. Det är en kille som heter Liu Chen som är min handledare. Han är "supervisor" över en del av ME. Väldigt trevlig kille som verkar vara duktig på det han gör. Han skall åka till Konz i Tyskland nästa vecka men har föreslagit lite utflykter när han kommer hem. Kul!

Idag har jag fortsatt med mina training sessions och gått igenom tidsstudier och standardiserat arbetssätt. Kändes bra eftersom det är tidsstudier jag kommer arbeta mest med. Det var Liu Chen som höll i utbildningen och är den på företaget som håller ihop förbättringsarbetet.

Igår berättade jag för Rita (hos som hämtade mig till bussen i måndags) att jag hade hittat en liten lokal marknad där jag handlade frukt och grönsaker. Hon svarade med att säga att det inte var någon marknad för mig. Jag borde hellre handla på Callefoul (Carrefour). Jag förstår inte rikigt varför hon tyckte att det var något ställe för mig. Kanske därför att hon själv inte handlar på nått sånt ställe (De lite "finare" kineserna handlar inte på de små lokala marknaderna).

Beo: Tyvärr går jag miste om kulturupplevelsen av en illaluktande airconditioner, men det kan jag leva med!

Vad beträffar träningen så kör jag ganska korta (15-20 min) men hårda träningspass VARJE dag. Träna på gym verkar vara uteslutet. Gymmet jag har fått tips om kostar 1500 spänn i medlemsavgift och 80 spänn per träningstillfälle. Inte läge! Dessutom ligger det inte särskillt nära där jag bor. Borde finnas något närmare gym som inte kostar skjortan, men eftersom de flesta av mina arbetskamrater bor i Pudong(på andra sidan floden(och stan)) så har dom inte särskillt bra koll på den här delen av stan. Internet är bedrövligt att fråga om saken och i receptionen här i huset pratar dom inte engelska. Jag får väl visa upp en vältränad manskropp när jag kommer hem för att bevisa att träningen har gett resultat!

Tack och god natt!

// Magnus i Kina

ps. Med tanke på att ni (Philip, Ola, Johan och Mattias) har gett mig en blog i avskedspresent så tycker jag att ni är väl inaktiva! ds

9 kommentarer:

Siri... sa...

Regnet vräker ner här idag. I morse var det snö men nu är det bara regn. Hade tänkt o gå till jobbet men det blev det inget med. Somliga har det bra, eller hur?

Snart kommer Stinkan. Hon ska kolla på Grey's anatomy (mamma o pappa har inte femman) och samtidigt ska hon färga mitt hår. Blir lite soppa oxå men jag tänkte lök o broccoli, inte hönsfötter!

kramar / s
(har du ringt mig idag? till mobilen alltså.)

Siri... sa...

Kolla gärna om du kan säga upp prenumerationen av ny teknik så jag slipper fylla lägenheten med dem...

Siri... sa...

Hej hopp!
Jag sitter hemma på Schantzgatan och läser igen din resa. Galet! Hönsfötter i soppan!!! Låter inte sunt.

Jag är i öret på praktik nu i sex veckor. Toppen! Blev te.x. inbjuden till en 9 årig patients bröllop igår, det är inte varje dag det!

Kram stinkan

Nybyggarna sa...

Tja,

Det är ju svårt att hålla jämna steg med dig, iom att det kommer ut en roman varje dag.
Den här veckan är det iaf fullt fokus på sporten. Måndag = hockeyfinal 1 där Linköping vann en riktigt bra match mot HV. Idag är det championsleauge, Man U - Roma och retur i hockeyn - tufft tv-val. Igår var det lättare, då Liverpool slog Arsenal i en av de grymmaste matcherna jag har sett. 1-1 på Emirates gjorde att Arsenal var tvugna att göra mål, vilket de tidigt gjorde. Liverpool kvitterade omgående, och tog ledningen via ett magiskt mål av Torres i andra. Arsenal kvitterade när det var 7min kvar och var då i semi. Där var de bara i typ ett anfall innan pool fick straff och även satte 4-2 på övertid. Helt otroligt.
Imorgon ska vi toppa det med ÖSK-Kalmar.
Som du hör missar du nästan ingen ting i ett regnit sverige. Till helgen hoppas vi till mer sol då vårgädda ska infångas. Rapporter utlovas såklart.

Ha det gott.

Ch sa...

Hej Magnus!
kul att du börjar få koll på jobbet. hade tänkt skriva en liten novell om sthlms resan...men agnes tycker inte det verkar kul. Så det får bli senare...
kram Ch

Philip sa...

Håller med Johan om att det är omöjligt att hålla jämna steg! Med tanke på ditt tidigare förhållande till internet så kunde vi väl aldrig tro inläggen skulle ramla in så här tätt. Men missförstå mig inte. Det är fantastiskt kul att du skriver!

Det verkar förövrigt som att vi har runt 2400 pix till i träningspotten i Juli. Fantastiskt!

I morgon åker jag tillsammans med Mats och Lasse till Kranendonk för att försöka hämta hem alla pengar som Arie är skyldig oss. Får se hur det går. Kan mycket väl tänkas att vi får sitta vackert och bli utskällda i ett antal timmar för att sedan bli tvungna att åka hem och säga till advokaterna att processa i Holländsk domstol. Kul...

Ps. Sara, om du tröttnar på Ny Teknik så kan du alltid ge dem till mig :)

Beo sa...

Synd om dej att du bara får lukta på fräsch AC-luft. Det hör liksom till att uppleva motsatsen och tvingas välja mellan att inte oroa sig och att undra vad det egentligen är som kan lukta så sunkigt. Du bor väl i fel del av staden men jag gissar att du redan sniffat på lite döda kycklingar och ankbajs i rännstensvattnet på bakgatorna och i kanten av dina matmarknader som du inte längre får handla på.
Jag sympatiserar med dej när du beskriver maten. Mitt minne är att den är brun eller brun och som du själv skriver, mellan äcklig och möjlig att äta (med tendens åt äcklig). Du får stiga in på något bättre etablissemang emellanåt och äta från deras Sechuanmeny. Eller nån Indisk restaurang. Hotell Jing Jang vid Cathay Garden har en fullt användbar med riktiga indier som serverar.
Lotta tycker att det finns ett och annat stavfel i din text. Du skulle kunna överväga att strama upp dej annars hotar hon att kräva att få korrekturläsa innan publiceringen.

Ch sa...

Jo...nu sover donnan som spolierat mina museumsbesök med att bli förkyld. Var väl inte bara hennes fel att sthlmsbesöket inte blev vad det borde. Jag kanske skulle ha koll på att museiefolk precis som kyrkfolk är lediga på måndagar = inga besökare får se några utställningar. Blev lite shopping då i stället i innerstaden i vår gråa (för dagen/dagarna) huvudstad. Under natten till tisdagen bredde ett regnoväder med starka vindar ut sig över sthlmsområdet och Agnes inflamerade öga som helst skulle undvika blåst gjorde att vi två fick stanna hemma i den lätt nakna lägenheten. Tur att hennes humör var hyfsat normalt en då eftersom djud har en tendens att studsa fint mellan väggarna där. Fm ägnades åt "stegvis", "omaka systrar" och "tillbaka till Aidensfield" där nog det sistnämnda kändes mest sevärt. Hittade senare lite live-dvd med INXS och U2, vilket livade upp stämningen något innan vi trotsade oväder och sjukdom för att få äta något annat än nudlar till kvällsmat (hade ju redan ätit det till lunch). Det jag också lärde mig under resans gång var hissens säkerhetsfördel jämfört med vagn i rulltrappa. Dock drar väl de ofta nypinkade (ibland även viss bajsdoft..) dofterna ner hissens slutbetyg något, även tidsskillnaden också kanske...
Är ändå lite skönt att vara hemma igen. Tycker i alla fall två av oss tre i familjen, den tredje släppte bara av oss och drog vidare till Karlstad. Kommer visserliggen hem igen om en stund men ska till sthlm i morgon igen och stannar tills på fredag. På fredag får jag lite sällskap av mamman min som tar med sig mina syskonbarn. Så Agnes och jag kommer inte känna oss ensamma.

Som det låter vad gäller dina matupplevelser (de du inte själv kan styra så väl över) så borde du höra till den gruppen som tappar i vikt under sin utlandsvistelse. Särskillt också då du tränar så bra;)

Ha det!
Ch

Unknown sa...

Tjena Magnus,

Du verkar ju hitta överallt i den där sta'n nu. Inte illa...och...hmm...skulle kanske göra en beställning från copy marketen...nä, det ska du slippa. Här är det årets mest hektiska vecka vad det verkar...brukar inte komma förrän till bokmässan, men tror den här veckan slår det. Nu slagga, i morgon tillbaka till Sthlm.
Puss!! Kiwi