lördag 5 april 2008

Lite inblick i annat än jättestora varuhus

På vägen mot metron för att åka till Carrefour, den franska supermarketen som jag hittills besökt för att handla, (eftersom jag inte har varit särskillt duktig på att planera mina inköp har det blivit dagligen än så länge) såg jag en portal och ett par frukt och grönsaksstånd. Av nyfikenhet och den enkla anledningen att jag var ute efter just både frukt och grönsaker begav jag mig dit. Innanför portalen hittade jag inte mindre än en lokal marknad som inte var till för vare sig turister eller den bättre bemedlade befolkningen som jag har trängts med på Carrefour. Marknaden bestod av en lång gränd med små slita hus på båda sidor. Längs hela vägen var olika matvaror, allt från grönsaker till fisk och levande fåglar, uppradade. Jag fann det lämpligt att hoppa över de levande fåglarna och spetsade in mig på frukt och grönt. Efter att ha handlat på mig en hel del, troligen blivit ordentligt lurad, varit en attraktion för delar av befolkningen och ändå handlat för en knapp tredjedel av priset på Carrefour. Jag stötte på en annan "foreigner" som har bott i stan drygt ett år. Hon läser kinesiska och jobbar på ett barnhem för föräldralösa. Hon förklarade för mig att man var tvungen att tvätta maten ordentligt innan förtäring. Inget jag inte redan visste tänkte jag, innan hon tillade att det var lämpligast att tvätta med tvål.

Jag kommer med största sannolikhet att besöka marknaden igen, både för att handla och dessutom vore trevligt att träffa henne igen, för att hänga lite med andra engelsktalande som kan staden lite bättre än jag.

Än så länge har jag inte hittat något gym eller liknande för att ta tag i träningsbiten, dock har jag varit mycket flitig med kvällsgymnastiken. På detta följer givetvis frågan till mina tränings"kamrater" om jag tillfälligt kan få dispens genom att dagligen köra ett ordentligt "hotellrumspass". På måndag kommer jag träffa folk som förhoppningsvis kan vägleda mig rätt i vimlet av konstiga tecken.

Jag tänkte avsluta kvällen med att titta på en film som jag har tagit med mig på min bärbara hårddisk. Tyvärr upptäckde jag till min förfäran att alla är antingen packade eller ligger som TS_Video-mapppar. Inget konstigt kan tyckas, men eftersom jag har en jobbdator som är tvärlåst saknar jag möjligheten att både packa upp rar-filer och titta på annat än avi och mpeg filer. Inte ens iso-filerna går att titta på eftersom burken inte har någon virituell optisk enhet eller något smartare videouppspelaningsprogram. Jag får helt enkelt ge mig ut på Shanghais "copy market" och inhandla lite underhållning. Lyckligtvis sitter jag inte helt i sjön eftersom jag fick med mig BBC-dokumentären "the punk years" i tio avsnitt i det fungerande formatet avi.

Jag är helt införstådd i att ni alla har vänner och bekanta att umgås med där hemma, men ni kan väl ägna er ett par minuter åt att skriva glada tillrop till mig!

God natt!

// Magnus i Kina

6 kommentarer:

Siri... sa...

åh, min lilla vän! Stackars dig. Hoppas du kan njuta lite av punkdokumentären iaf o att det kanske finns ngt nytt du inte visste förrut att hämta där.

Själv har jag varit i Olas nya lägenhet idag. mkt fin. Är lite avundsjuk på all förvaringsutrymme han har där. Plockade upp Philip o Olof från vinmässan ganska förfriskade redan vid fyratiden. Sen har vi varit hos Karin Axell(?). Mkt trevligt. Men imorgon kommer jag nog ha träningsvärk i höger armen sen jag föst Philip hem över halva stan. (Han har dock tackat nej (=låtit bli att svara på sms) till nattligt sällskap för att isället bli föst av mig till Schantzgatan och sen vingla vidare hemåt och det var ju snällt av han.)

Saknar dig en massa. Men nu är det ju lite kortare tills vi ses och på måndag börjar du jobba och då blir det nog fart ska du se. ring imorgon. kramar i massor / s



(va hon snygg hon på marknaden eller?)

Nybyggarna sa...

Tja,

Alltid kul att följa dina äventyr i landet långt långt borta.

Som nybliven hundägare röstar hårt på att längre hemma pass måste vara väldgt ordeligt tilltaget. Jag har fått 1h promenad om dagen avslagen som ett träningspass..

Ska förövrigt ut och springa, om inte Philip eller Mattias vill träna med mig idag. Philip verkar ju kanske inte vilja det ;)
Efter springturen blir det naturligtvis IFK - ÖSK.

Siri... sa...

Glömde skriva att han (philip)inte kunde läsa sms själv utan det fick jag göra åt han. Men jag väljer att glömma vad som stod.

Kiwi sa...

Hej på dig! Grymt roligt att läsa om livet och levernet du för i en världsdel långt från Behrn arena. Faktiskt grymt kul att läsa alla inlägg också...om ost och vinmässan osv.
Här börjar våren komma igång. Grymt skönt men något ostadigt. Skönt dock. Märker verkligen när solen kommer fram hur mycket man ogillar (milt uttryckt) den kalla och blöta säsongen.
Hörde från Ch att du fått uppgift om tvåkilosguppisarna. Silverkarp om jag fattade rätt. Låter ju fint. Döda en och ät vet ja.
Nu blir det Sthlm några da'r. Ska ta med fru och barn upp så får vi se hur det går.
Har för övrigt funderat på att sätta ihop en Magnus i Kina-blandning av musik och skicka över vid tillfälle. Ont om låtar på temat Kina bara. Shanghai'd in Shanghai är inte mycket till blandning...får väl fortsätta leta.

Hörs snart igen!!
Take care!
Kiwi med hälsningar från Ch och Agnes

Philip sa...

Sitter i soffan och är som vanligt oskäligt pigg efter en dag som igår.
Har provat att logga in på din mail, men det verkar inte funka. Konstigt. Jag har ju varit inne på den förut och då var det samma lösenord som till bloggen. Har ju naturligtvis inte angivit någon annan adress att få lösenordet skickat till heller så du kan nog beteckna hotmailen som körd.

Kan hålla med Johan om att ett hemmapass måste vara rejält tilltaget. Men som vanligt är det eget omdöme som gäller.

Hur är det egentligen med kinesisk tv? Visar de F1? Starten går nämligen om 5 min :)

Anonym sa...

Hej där. Jag har just blivit introducerad till din värld av Sara. Det var trevligt att läsa om din brottningskamp med fjärrkontrollen. Kan du rapportera om lukten ur airkonditionmaskinen (som brukar kunna vara annorlunda) eller är också den så fräsch som resten verkar vara? Det kan vara så att du missat en viktig kultur(!)upplevelse när du inte fick den andra lägenheten.