torsdag 10 april 2008

Mera udda mat

Jag har nyligen kommit hem från jobbet och väljer att skriva dagens inlägg nu istället för straxt innan läggdags. Idag har jag bl. a. ätit näckrosrot till lunch(!). Smakade lite sådär, men bättre än kyckling och fisk. Våran produktionstekniska chef i Eskilstuna är här i Shanghai i andra ärenden och besökte fabriken idag. Jag ska ut och äta med honom och ABB-folket han är här med senare ikväll. För att stå mig tills dess (eftersom lunchen som vanligt var sådär) så stannade jag vid en av alla vagnar som serverar mat på vägen hem från jobbet. Jag valde en grill där jag har sett att det ofta är många "locals" som äter. Jag pekade på ett grillspett som såg ut som nötkött och väntade glatt tills det blev färdigt. Tio yuan fick jag pröjsa för kalaset. Köttet var ganska starkt kryddat men smakade bra. Det var någon slags revbensspjäll med en flickas lillfingersmala ben. Ingen oxe helt enkelt. Jag har ingen aning om vad det var jag åt, hund, åsna, get, lama eller något annat. Jag nöjer mig med att det var gott och lagom mycket för att stilla min hunger fram till kvällen.

Idag har jag fått en inbjudan till en rekreationsresa med avdelningen till Nanjing (två timmar med tåg) i början på maj. Ska bli kul att se lite av den kinesiska landsbygden. Jag har i och för sig ingen aning om hur stort Nanjing är, men det verkar trevligt. Enligt Liu Cheng (min handledare som heter Cheng och inte Chen som jag skrev tidigare, däremot heter en annan på avdelningen Chen Nan) är det i alla fall en stad som kan betraktas som klassiskt kinesisk.

Lotta: Vad beträffar stavning och språk får jag be om ursäkt och hänvisa till mina dyslektiska drag.

Kiwi: Jag kan på intet sätt kalla mig för välhittande här i staden. Jag hittar till metron och tillbaka. Till copy marketen behöver man inte hitta, den (dom) verkar hitta en själv. Om det är något speciellt du vill ha så kan jag givetvis handla med något, men jag har inga planer på att fylla flera väskor extra bara för att shoppa till mina kära vänner. För övrigt så får du se till att ha det lite lugnare på jobbet i slutet på juli och början på augusti eftersom jag tänke att vi ska ut och dra de riktigt stora borrarna då.

Charlotte: Trevligt med en hel novell från dig! Surt att behöva sitta inne hela dagarna. Själv tycker jag att det kan bli lite långsamt att vara hemma själv i min spartanskt inredda lägenhet. Jag vill inte vara ute och slarva för mycket på kvällarna eftersom jag fortfarande inte har anpassat tiden (framför allt inte på mornarna :) )

Johan: Det verkar som att ni inte har det något vidare där hemma. Det blir nog bättre när jag kommer hem igen, så ni får lyssna på lite punk och så du har någon som är i närheten av din fiskeentusiasm. För övrigt följer jag ösk´s matcher med stor spänning via NA.se.

Philip: Lycka till hos Kranendonk. 2400 pix kan du glömma, jag kommer hem vältränad som en tiokampare;-)

Stina: Du får nog tala om för tioåringen att lugna sig lite, så han/hon inte tänkte komma hit till Kina för att gifta sig.

Sara: Hoppas soppan blev bra! Det är mycket möjligt att Ny Teknik slutar komma av sig själv eftersom jag inte längre är med i Civilingenjörernas riksförbund. Men om dom fortsätter skicka tidningen är jag glad! Som Philip skrev så kan du ge tidningarna till honom så länge. Puss!

Nu är det hög tid att åka iväg och käka!

// Magnus i Kina

6 kommentarer:

Siri... sa...

Nån gång när man var liten o gick i skolan så "forskade" jag om Älgen. Dess favoritföda är näckrosrötter som de dyker ner till botten på sjöar och äter. Älgar och kineser alltså!

Soppan blev fin och håret blev fint, men sen var det hockey på femman så Stina fick åka hem utan Grey's. Styrelserumsbordet har nu äntligen kommit ner i källaren igen. Och Rolfy har varit framme.Börjar nästan bli vardag här hos mig oxå...

Kanske var det någon annan tidning som du skulle säga upp. Du pratade ju om det innan du åkte...

Imorgon kommer dina föräldrar och Hampus och sen bär det av till Konserthuset och TAW. Dina föräldrar skulle ta med sommerdäcken så nu får jag väl ta o lära mig att byta däck.

Slutar fyra idag om du vill ringa. Vore fint. Kramar / s

Nybyggarna sa...

Sara -> Om du vill träna på att byta däck så räcker det oftast inte med en bil. vi ställer vår till förfogande så du kan träna på en till.
Erbjudandet gäller även Mattias, det kan vara bra för dina chanser att få se OS.

Trevligt att du kan följa ÖSK Magnus, men ikväll är matchen 20:00 svensktid, det blir ganska sent för dig va?

Siri... sa...

Kulturcaféets i Kunming hemsida www.tcgnordica.com

Inte jättegivande men allltid ngt...

Unknown sa...

Nä, tänkte just det! ...att du inte var sugen på att fylla väskorna åt någon annan alltså. Därför håller jag mig lugn. Har så det räcker ett tag framöver ändå...
Visst är det bra att det är mycket på jobbet nu när du är borta. Som sagt ska vi ju dra storborren när du kommer hem...och inte som nu sitta på kontoret fast klockan slagit 23.05...surt. Ska snart ut till gärdet och slagga. Sköööööönt!!! Och i morgon är en annan dag som någon poet skrev nå'n gång.
Var i Karlstad igår. Snöoväder mellan Kristinehamn och Karlskoga på vägen hem. Hur kul känns det..? Inte alls. Kom hem nu så fiskar vi i stället!

-Kiwi

mirjam sa...

Till Sara och Mattias: I ett däckbyte kan även biltvätt ingå :)

Hallå Magnus!
Härligt att läsa om dina små bravader, mycket roande!
Har funderat en del på hur Kineserna uttalar ditt namn? Kan ju inte vara helt lätt för dem... Mah-gnus? Maagnoos? eller har du fått ett kinesiskt namn?! Mr Thung Phung kanske *haha*
Han fanns för övrigt att hitta på eniro.se förut men det var ett tag sen jag sökte på han dock så jag kan inte garantera att han finns kvar! Kan tro att eniros hemsida kraschade när ryktet att han fanns i sverige gick runt bland leopardkvinnorna...

Må så gott och forsätt med det dagliga skrivandet!
Avslutar med ett glatt tillrop som du eftersökt: Heja Magnus du är bäst!

Kram

Siri... sa...

Till Johan o Miriam:

Tackar allra ödmjukast för erbjudandet, men i min stora givmildhet ger jag den stora äran att serva eran bil till Mattias. Det skulle ju bli orättvist mot honom om jag fick två bilar att byta däck på o tvätta o han bara en. Philips bil tänker jag inte röra av mer principiella skäl.