söndag 20 april 2008

En vårdag i ett regningt Beijing

Jag inleder med en bild på helgens huvudperson (Michel) som sitter på ett jazzcafés takterrass och avnjunter en Guinness Foreign Extra Stout framför en lite sjö i centrala Beijing.



När morgonen började titta in genom fönstret i morse var det inte solen som kliade i ögonen, det var regnet som smattrade mot rutan. En morgondusch senare satte jag mig i frukostrestaurangen. Utbudet var gott och det fanns något till alla. Jag föredrar frukost åt det svenska hållet och öppnade med yoghurt, frukt, en macka och juice. Jag valde bort stora delar av det kinesiska kökets frukost eftersom den snarare är lunch eller middag. Lagad mat är oftast inget som passar på mitt fukostbord, brunch kanske men inte frukost.

Sara: Nej jag ska inte jobba här i helgen, jag ska se lite av stan innan jag börjar jobba i morgon.

Jag mötte upp med Michel utanför hotellet. Igår uttryckte han en önskan om att gå till antikmarknaden (Hanna hatar att gå dit så han tar tillfället i akt när han får annat sällskap) och så fick det bli. De flesta antikviteterna är inte särskilt gamla och är tillverkade för turistmarknaden. När vi var färdiga i regnet på antikmarknaden (stora delar under tak, men man utsattes för regnet med jämna mellanrum) for vi vidare till silk market (ett liknande ställe som copy marketen i Shanghai9. Jag köpte ett par skor för att inte blöta ner mina vanliga för mycket inför mässbesök i morgon. 80 pengar för ett par (velly good quality!!) Ecco skor. Jag är dock mycket säker på att det inte är Ecco, men dom har fungerat mycket bra hela dagen.

En lunchmacka och tillbaka till hotellet för lite vila och förberedelser inför morgondagen.

Jag slog följe med Michel till kvällen för att äta en bit mat. Regnet häller fortfarande ner och jag är glad att hotellet lånar ut paraplyer. Vi beslutar oss för att gå till ett ställe han inte besökt tidigare, men blivit rekomenderad via en expat-sida. Stället serverar dumplings (eller Jiaozi för att precisera ytterligare) av alla olika slag. Dumplingarna är av större munsbitsstorlek. Vi beställer fyra olika sorter och får således 40 stycken eftersom serveringssportionerna är 10st. Vi dricker varsin stor flaska TsingTao, betalar 56 Yuan och går vidare. Vi tar vägen förbi M.. Z....g och himelska fridens torg på vägen till ett teahus inne i förbjudna staden. Förbjudna staden stänger klockan åtta och teahuset där inne stänger klockan ett på natten. Efter parkens stängning måste man visa upp ett visitkort från teahuset för vakterna för att bli insläppt, eventuellt krävs (enligt Michels utsago) lite munhuggning med vakterna och ett telefonsamtal till teahuset.






Vi går igenom en öde park på vägen till teahuset och regnet fortsätter att ösa ner. Att uppleva en så öde plats i en stad med så mycket människor är känns lite udda, men det var fantastiskt lugnt och vackert. Ett par glas grönt tea och ett par kakor som tillsammand kostade som en middag för fem personer på dumplinghaket senare vände vi tillbaka hemåt.




Två dagar i Beijing med en annorlunda guidning har gjort mig mycket nöjd med tillvaron och sängen börjar se inbjudande ut.

Jag avslutar med en bild av mina arbetskamrater som hade den goda smaken att ta med mig ut på middag och kortare rundvandring i Shanghai i fredags. Bilden är tagen på the Bund. Från vänster: Felix, Alex och Carol.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet att bilderna inte är av högsta kvalitet men bättre med bilder med låg upplösning än inga bilder alls!?

Jag tror nog att jag kan ta med lite högre upplösnig i fortsättningen, vi får se!

Anonym sa...

Tänka sig; Magnus på en antikmarknad!!! Varför händer inte det i Sverige? Då är det bara gnäll.

Har varit ute o gått med Charlotte o Agnes i ett par timmar idag i strålande sol och med glass vid naturens hus. Stötte på Johan o Mattias nere vid ån men de enda djuren vi såg var Eriks hund och en citronfjäril och en snok. Så det verkar som om du leder fiskeligan fortfarande. Träffade på Roland och Synöve oxå så om din farbror kommer ihåg adressen hit rätt kanske det kommer ett inlägg därifrån snart. Blev sen inbjuden på middag hos Carlings. Fick visserligen laga lasangen mestadels själv då Charlotte var upptagen med moderliga sysslor och Kiwi stod i duschen efter en hård dags arbete på vinden, men det vara bara trevligt. Har till och med gjort ostsåsen!

Nu ska jag förbereda inför ett par utvecklingssamtal och sen måste jag sova tidigt idag. Har, som du, gått och lagt mig lite sent ett par kvällar. Igår somnade jag framför en punkdokumentär på tvåan. Kände igen det mesta så lite har fastnat från dina lektioner iaf.

Kramar / s


(Trevligt att du skriver i presens, som en bättre sportjournalist!)

Unknown sa...

Tjena Globetrotter...eller chinatrotter kanske det heter när man är där du är. Kina är väl i alla fall rätt så stort till ytan. Undrar hur många Närke man får in... ÖSK tog för övrigt sin andra seger för säsongen mot Gävle idag. Såg intematchen själv, men enligt uppgift (Erik W) så spelade dom riktigt bra. Som du läst i tidigare inlägg var jag hemma och på vinden...åt även en fin lasagne...bra med gäster som fixar skivan.
Utan att riskera att hamna i skuldfällan har även jag börjat träna. Känns fint att kunna ge sig ut i spåret utan att riskera få uppleva tvivlets plåga rörande om jag verkligen sprungit ett helt varv eller ej. Dessutom behöver min blekfeta lekamen denna rörelse. Vid eventuella bad framåt sommaren vill man ju inte se ut som en vetedeg på jäsning liggandes på sitt badlakan. Har dock fått ge löfte om att ringa seismologiska institutet och varsko för varje tur. Man vill ju inte skapa panik i onödan...
Har du fått "iPoden" att fungera? I så fall ett riktigt klipp...
För att backa i ämneskatalogen en liten bit tror jag faktiskt att jag ska ge mig ut på en liten runda i venaspåret nu...

Alles gut!!

-Kiwi

Ola sa...

hejhopp!!! verkar som du har det gött och att kineser med flera tar väl hand om dig. Det gör att oron för dig blir lite lättare att bära :)

Det som fortfarande är väldigt oklart det är hur du håller formen.... jag hört ett flertal oklara berättelser av de andra. Är det inte dags att vi får bevis, bra alternativ kan vara youtube eller webcam! enligt mig blir det 100 kr per gång i straff till bevis mottagits!

ha det super!!!