tisdag 8 april 2008

Dags för en tidig kväll

Ännu en dag på jobbet med kortare utbildningspass och längre stunder däremellan. Jag kikar igenom utbildningsmaterialet en extra gång och surfar lite. Jag vet inte vad dom förväntar sig att jag ska göra mellan träningssejourerna, men avdelningschefen verkar nöjd och glad. Än så länge kan jag hur som helst inte klaga på arbetet, däremot behöver dom skaffa lite ny kökspersonal. Maten sträcker sig mellan äckligt och ätligt. Vi har haft 12 grader och regn idag vilket innebär att det är mellan 12 och 15 grader inne på kontoret. Vid lunchtid var jag ordentligt frusen och tog bland annat en liten tallrik soppa. De trettio litrarna soppa verkade vara kokade p nå en buljongtärning och ett kvarts kålhuvud. Varken särskillt matig eller smakrik alltså. Syftet att värma upp mig en aning uppfylldes dock. Maten i övrig är inte heller särskillt imponerande, mer än att man får välja fyra av mellan åtta och tio rätter. Igår provade jag fisken som till hälften bestod av ben och övriga hälften smakade dy. Inte så konstigt i och för sig eftersom dom verkar vara förtjusta i karp som är en fisk som trivs i dyiga dammar och äter allt som kommer i dess närhet (de är inga rovfiskar, men äter allt annat). En annan delikatess som jag valde bort idag är kycklingfotsoppa. Jag valde en kycklinggryta istället som till största delen bestod av ben. Som tur är är de kokta grönsakerna någorlunda goda så jag får nog bli vegitarian på deltid.

När bussen släpte av mig idag var det någon som hade bestämmt att det skulle hällregna och blåsa kraftiga motvindar. Jag hade egentligen tänkt mig att åka iväg och handla efter att jag kommit hem och lämnat datorn, men omvärderade mitt beslut. Jag hade i alla fall mat hemma så jag klarar mig för kvällen, men måste iväg och handla lite imorgon.

Nu är klockan åtta på kvällen och jag är äten och klar. Blir nog lite 24 och sedan en tidig kväll. En något för sen kväll igår resulterade i fruktansvärd trötthet i morse.

Jag har hittat en hemsida av/med/för svenskar som bor här i Shanghai. I slutet på april har dom kallat till brännboll, jag funderar på att följa med. Man kan nog få en hel del tips från dessa erfarna utvandrare.

Jag såg att jag misslyckades med bilderna igår. Jag får ta nya bilder och försöka igen.

// Magnus i Kina

2 kommentarer:

Siri... sa...

Ring mig!

Siri... sa...

Samtalet till börsguiden var enkelt. De tog bort den direkt. Så va det ordnat!

kramar / s