söndag 27 april 2008

Ännu en dag

Idag har det varit nästan bara "ännu en dag". Jag har tvättat, gått runt lite i kvarteren, spelat på "min" gitarr, varit ute och ätit, gått ett varv inne på universitetsområdet som ligger en km bort och givetvis också tränat den dagliga dosen. Det blev inget French consession, jag var inte sugen på att trängas i de turisttäta områdena i 25 grader och sol. Mycket bättre att strosa runt på gatorna här i närheten.

Universitet är ett av Shanghais största (det finns ca 30 universitet i Shanghai). Det fanns goda möjligheter att villa bort sig bland alla husen. För övrigt kan nämnas att det råder stor skillnad i skick mellan gamla, halvgamla och nya hus. Nya är förstås hela och fräscha. Gamla hus är någorlunda välbevarade och sålunda också fräscha, halvgamla (20-50 år skulle jag uppskatta) hus är på gränsen till fallfärdiga med trasiga fönster, sönderrostade häng/stup-rännor och dörrar på sned. Pax för att studera i ett nytt! Framför en av de äldre byggnaderna vaktades en park av en hälsande "Chairman Mao" (tydligen mycket vanligt att ha en Maostaty på universitetsområdet. Kan tyckas lite märkligt eftersom han inte hade så mycket till övers för fritänkande och intellektuella).

Efter rundvandringen på universitetsområdet åt vi en nätt sexrätters middag. Jag har återigen fått bekräftat att sötvattenfisken smakar dy (inte bara i lunchmatsalen på jobbet alltså!). Fiskätandet får vänta till hemkomsten.

Dom bygger om i lägenheten bredvid och har inte riktigt vettiga arbetstider. Både lördag och söndag har dom börjat borra i väggarna vid halv sju. Det har resulterat i att jag är trött och därmed går och lägger mig nu. Hoppas att dom inte börjar jobba vid halv fem på vardagarna. För övrigt har byggarna haft sönder stenplattorna på golvet i hissen, tur att det finns en stenskivetillverkare här på gatan!

1 kommentar:

Anonym sa...

Mötte årets första igelkott när jag tog en kvällspromenad i den mkt ljumma vårkvällen. Den satt och smaskade på ngt/ngn seg. Stod och tittade på den i flera minuter och den bara tuggade och tuggade. Så söt som bara en kottelotte kan vara!

Kunde ha varit du och jag som gick på promenad...