lördag 19 april 2008

Beijing, en sovande stad?

Morgonen började extra tidigt, man hade låtit mig veta att taxiresan till flygplatsen skulle ta 45 min. Resan tog i själva verket 13-15 minuter och jag fick stå och trängas med en större grupp amerikaner på väg hem via shanghai. Amerikaner har i regel två till tre gånger så mycket packning som övriga resenärer och pratar två till tre gånger så starkt i kön medan max en tredjedel av kineserna vet hur en kö fungerar.

Efter bordning stod planet kvar på marken i ytterligare två timmar och en kvart, motorproblem. Man vill gärna komma iväg, men man vill å andra sidan inte åka iväg i halvlagat skick. På planet serverades frukost. En risgröt (tänk på att skölja jasminris i vatten, spara vattnet med "rismjölet" i och släng bort riset. Koka sedan vattnet utan att tillsätta salt tills vattnet och rismjölet har uppnått tapetklisterkonsistens.), ett halvt century-egg (Jag fegade ur och åt inte, experimentlustan är inte på topp till frukost), en skiva sylta av något slag, och någon slags svamp i soyasås. Måttligt nöjd med frukosten anlände planet (Airbus A330) till Beijing. Väl framme och allt baggage (en lite mindre kabinväska inhandlad på Carrefour för 85 Yuan) på plats hoppade jag in i en taxi och visade chaffisen vart jag ville åka. Uppenbarligen hittar han inte så bra här eftersom han inte visste hur man skulle åka till stans största gata. Ett telefonsamtal till hotellet som fick vägleda chauffören löste problemet.

Efter att ha checkat in och lämnat mina prylar på rummet gav jag mig ut för att göra stan. Ganska snart efter det att jag tog upp min karta för att lokalisera mig kommer en kille fram och undrar om jag behöver ha hjälp. Efter att ha pratat en stund följer jag med honom till hans skolas galleri (han påstod att han studerade konst och engelska). Efter att ha fått en guidning runt galleriet ville han förstås kränga målningar åt mig. Flera var fina/vackra/häftiga, men jag vill varken ha någon av dom hemma på väggen eller släpa med mig tavlor runt halva jorden. Jag fick mig en grundkurs i betydelsen av kalligrafi, confusianism och traditionell kinesisk konst. Trevlig upplevelse, men jag är inte helt säker på att han faktiskt är konststuderande. Spelar ingen roll för mig, men tråkigt om han bara springer omkring och lurar folk (mycket troligt dock).

Väl i Beijing ville jag givetvis träffa mina gamla goda vänner Hanna och Michel som är bosatta här sedan ett par år tillbaka. Visiten till Beijing blev påhittad ganska sent och jag hann inte få något svar på mitt mail till Hanna. För att få tag på dom ringde jag hem till Hannas föräldrar i Vintrosa. Tyvärr är hon "hemma" i Sverige under april. Däremot var Michel hemma och han har guidat mig runt stan under eftermiddagen och kvällen. Vi hoppade över alla sevärdheter och kilade runt på kinesernas och Michels gator.

Min första spontana uppfattning om Bejing är att det är lugnt och skönt i jämförelse med Shanghai. Här behöver man knappt vara rädd för sitt eget liv när man ska korsa en gata. Trafiken är mycket lugnare, färre fordon och mycket färre människor än i Shanghai. Arkitekturen skiljer sig också nämnvärt. Även långt in i centrum finns områden med tvåvåningshus, både nya och gammla, till skillnad från Shanghai där mycket få hus är färre än 30 våningar i centrum. Jag trivs bättre med tempot här i Beijing, men det kan bero på att det är lördag.

Johan, Philip, Mattias: Ni behöver inte vara oroliga för min träning. Jag kör hårt varje dag och lider titt som tätt av någorlunda kraftig träningsvärk. 10 armhävningar, bah! Du får dra upp 100 kilo fisk om dagen för att vara i närheten.

Trevligt med premiärtur med åbäket. Hoppas det går smidigare att sätta på motorn i år!

Ladda upp film är för övrigt inte att tänka på med den internetuppkoppling som tillhandahålls här borta. Dessutom vill man gärna inte bli fälld för förargelseväckande beteende.

Mattias: Har du verkligen läst mina inlägg? Bli tjockis av den här maten? Bara för att jag har ätit mycket en dag så betyder det inte att man har ätit lika mycket alla andra dagar. Har du t.ex läst mina lunchkommentarer?

God natt från Beijing!

4 kommentarer:

Nybyggarna sa...

Tja, ingen fisk idag heller då vädret inte var på topp och därmed inte lusten att nöta långt upp i den förmodade hetaste delen av sjön.

Till alla bloggläsare har jag bokat ett bord till ÖSK-matchen imorgon. 14:30 kan man sälskapa oss på lunch.

Mattias och jag kom på en ny idé med din träning. Du kanske kan få frysa ditt vad eftersm du har begränsade möjligheter till träning. Därmed sträcker sig din nya tävlingstid till ca september när vi andra kan haka på till nästa års träningsrunda.
Kan funka?
Annars ställer vi även upp på ett granskande videosmatal där du demonstrerar ditt tränande.

Anonym sa...

fick för mig att du skulle jobba i beijing men det det kanske du gjort mellan konstgalleri o michaelguidning?!?

Har hjälpt pappa att lägga ännu mera sten hemma idag. Det har varit jättefint väder ett par dar men idag när det är helg så har det varit gråmulet hela dan. Skönt med lite hårt kroppsarbete dock.

Kan för övrigt berätta att vi haft rätt när vi trodde att Philip skulle bli den största toffeln när han fick flicka. Två kvällar i rad nu har han parat sig med henne och idag så skulle de ringa när de kom hem från Usken för att vi skulle hitta på nåt men tror du han gjorde det!? Nej, han står o lagar mat till henne och de ska mysa hemma i soffan! Äckligt!




(Det är vår i luften och jag längtar sjukt mkt efter dig ikväll. Vi kunde gå på promenad och laga middag och mysa i soffan... Jag är ensam och saknar dig hos mig.)

Anonym sa...

Hallå hallå
Jätte trevligt att prata med dig i telefon idag och dessutom läsa bloggen. Häng i med skrivandet och spara det sedan för all framtid.
Det blir roligt att läsa för dig
om 30 år.
Vi åker till Prag med jobbet på tisdag.

Anonym sa...

Tjena Magnus!
Fantastisk läsning. Något som får timmarna att gå mellan stressiga konsultuppdrag;-)
Det är onekligen fascinerande att upptäcka nya saker var dag. Och jag önskar att jag kunde upptäcka något som liknade din lokala frisörsalong i Aspudden, bara lite hade varit nog...
Själv sitter jag på kontoret och har bara två danmarksresor och en till Eskilstuna kvar till vårt äventyr. Vet inte om jag ska klippa mig på den turen men en massage kanske. Och så en massa rom såklart!
Gillar uppställningen av dina kinesiska kollegor, har man inte sett det på gamla foton från de svenska bruken då det begav sig.

Dax att ge sig av mot Bromma Intenational:)

有不少好天在北京
Peter

(http://babelfish.altavista.com/tr)