fredag 25 april 2008

Stabil och utvilad

Gårdagen var som ni förstår inte den bästa av mina dagar här på jorden. Idag började något bättre, men jag led fortfarande av sviterna från gårdagen. Vatten, Resorb, Alvedon och sömn fixade saken och framåt eftermiddagen var jag på benen igen. Både igår och idag har solen tittat fram genom smogen och det har varit varmt och skönt. Tyvärr har jag ju spenderat större delen av tiden i lägenheten.

Från Beijing fick jag med mig en ny kamrat. En gitarr som jag får låna av Michel under tiden jag är här (sen får jag ta med den hem om jag vill, eller ge den till någon som jag tycker behöver en gitarr, eller för den delen lämna tillbaka den till honom). Gitarren behövde lite kärlek för att ge ifrån sig riktigt ljuva toner. Jag släpte lite på halsskurven för att inte strängarna skulle ta i halsen, tvättade av den värsta smutsen och smekte den på halsen. Det räckte inte så jag gick iväg och köpte nya strängar. Förutom strängarna (riktiga Fendersträngar) köpte jag en (ett?) capo och tre plektrum. 70 bagare gav jag för alltihop i den lokala musikaffären som har gitarrkurser efter stängningsdags (i alla fall båda gångerna jag har gått förbi). Gitarren mår mycket bra och verkar trivas med sina nya strängar och jag har spelat mina fingertoppar trötta. Tack Michel!

Jag hann med en omgång massage under kvällen innan jag landade här i sängen. Jag kom till salongen klockan åtta. Jag slog till med två timmar för att fira fredagen. Den andra timmen kommer tydligen akrobatikmassagen med knän, smalben och fötter. En någorlunda nätt flicka som springer runt på ryggen kan rekommenderas! Den här flickan var för övrigt den mest hårdhänta hittills, skönt ganska länge men när hon gick över ryggen med armbågarna för andra gången så kändes det som hon masserade blåmärken längs hela ryggen. När två timmar gått började kroppen få nog av massagen. Skönt, men lite för mycket och lite för hårt. Salongen stänger 22:30 och således var det bara 30 min kvar till stängning. Tydligen tyckte min massös att det inte var värt att sluta så hon fortsatte i en halvtimme längre, snällt, men min kropp känns som ett stort blåmärke. Jag vet inte om jag orkar med någon massage imorgon, kanske lite på fötterna.

Philip: Fint med ett "hardcore ÖSK-fan", bortamatcher och allt! Jag väljer att inte kommentera sjukfrånvaron eftersom det inte finns något vettigt att säga. Jag håller helt enkelt med! (Tur att jag är så effektiv som jag är eftersom jag får allt jobb gjort trots att jag bara jobbar halvtid(!?)). Även fast det kan vara svårt att få med Sara hem så är ni ju i alla fall två som kan dra henne till bilen när det är dags att dra sig hemåt. Dessutom vill jag att hon skall hålla sig ifrån stora drakar på ryggen;-)

Sara: Sol, kalas, god mat, trevligt sällskap, tatueringsmässa, dansföreställning, spela på din kvinnliga lyra och slå i tån i dörrkarmen. Summerat verkar det inte gå någon nöd på dig!

Johan: Jag var ju i Peking tidigare i veckan, dom sa att det inte skulle vara någon match. Jag tror att dom som vanligt kommer att spela sina hemmamatcher på parken i Norrköping.

Beo: Visst var det samma silk market. Jag har inte sytt upp några kläder ännu, men det kanske får bli något innan jag åker hem. Jag har inte på något sätt tänkt att göra anspråk på dina kostymer, dessutom tror jag att dom är stora åt fel håll och små åt fel håll. Vad glasen beträffar verkar det vara ett trevligt initiativ, visserligen är inte glasen lika viktiga som innehållet, men totalupplevelsen blir ju givetvis bättre. Jag bokar gärna in en helhetsupplevelse! Om längtan efter en god ale blir för stor kan jag alltid ta en sväng ner till Malone's och inmundiga en Killkenny, eller öppna kylskåpsdörren och dricka min Newcastle brown ale som står och väntar sen första veckan.

Mats: Förhandla är dom sannerligen bra på. Man hinner både skinna dom, förödmjuka dom och få dom att skratta åt ens pris innan dom gör en mycket bra affär. Huvudsaken är att jag är nöjd med min vara och priset på denna, sen är det bara prestige att köpa någonting billigare än de flesta andra. Att säga att man bor här i Kina verkar vara bra, jag får ner utgångspriset till en fjärdedel utan att säga mer än det. Då har man i alla fall kommit halvvägs!

Johan: Jag önskar dig lycka till med offer till fiskegudarna. Du vet väl om att du måste utföra denna offerrit i all sjöar du ska fiska i under säsongen!? Räcker det med att jag sitter i samma båt som dig när jag kommer hem för att jag skall få ta del av din välsignelse som du håller på att köpa dig?

Charlotte: Det kan väl inte ha gått dig förbi att det är ett litet glädjepaket du springer runt och bär på!? Tyvärr är det mycket dåligt sortiment med Clash/Zeppelin/Maiden/Metallica osv. kläder åt Agnes här borta. Tydligen är det sockersött som gäller här borta. Inget för den Agnes jag känner!
Till mässan plockade jag med mig en mindre axelväska som jag började med att fylla. Huvudsyftet med väskan var dock att härbergera frukt och vattenflaska. Det ihopsamlade materialet bars (förutom en mindre del i väskan) i en tygkasse som delades ut av ett av dom utställande bolagen (Hexagon, svenskt såklart!). Kassen var den största och starkaste på hela mässan och två sådana kassar (plus väskan) klarade av 15 kg. Som jag ser det behöver man inte någon särskild anledning för att få massage. Imorgon kanske jag behöver iväg och få en mjuk och lugn massage som motpol till kvällens mörbultning.

4 kommentarer:

Beo sa...

Påstående: "Ett capo" anser jag.
Fråga: Varifrån lyckades du köpa hem ale?
Uppmuntrande information: Jag har nyss slickat i mej en Bedarö Bitter tillsammans med korvar och omelett å sånt i fotogenlampans sken i lusthuset. Det var gott och våren pekar mot svensk sommar.

Anonym sa...

Hallå Magnus! En sviktande internetuppkoppling och allmän renovering/uppiffning av boende har hållit mig från aktivt surfande ett tag. Har emellertid läst ikapp lite nu. Kul att se att du hänger i!

Igår drack jag vin med balkongdörren öppen. Snart ska jag smita från städdagen och spela golf istället. Känns inge bra men golf i solen blir bra plåster på såren.

Tänkte höra om du har någon vinnarrad att förmedla? För visst har de Excel i Kina?

Skulle tippa att både en och ett capo fungerar. En capo låter svenskt, ett capo påminner och det (förmodade) latinska ordet.

Ha en lysande dag och hoppas kistan är på banan igen!

Beo sa...

Det är ju mycket snack om fiske här. Jag är ju inte direkt central i den diskussionen men ni som sover med västen på er kan ju leta på bloggen Anglers Corner (som jag kom till efter några tryck på knappen nästa blogg längst upp). Där ser man på en YouTube-video hur man fångar (nästan i alla fall) abborre med bara håven. Risken är ju att man får in hela utombordaren i håven och det jag egentligen undrar över är varför den dumma fisken hela tiden dyker upp på samma ställe i sjön och alltid gör precis samma attack mot dom väntande människorna. Är videosnuttarna på den här bloggen representativa för hur sportfiskarsamhället hanterar sanningen så kommer jag aldrig att tro vad ni drar upp ur Usken. Fast det ser lite kul ut i alla fall.
Det som också var kul med att trycka på randomknappen var att jag hittade en japan som målat av det alpinska berget "Mattarholn". Mitt förslag är att vi alla pratar våra ordinarie språk med försök till japansk/kinensisk diktion. Det kan bli riktigt kul.

Anonym sa...

Mitt mailkonto är riktigt segt med den här uppkopplingen så jag lämnar över vinnarraden här istället.


V75-1 2, 5, 9, 11
V75-2 3, 7, 12
V75-3 3
V75-4 1, 2, 7, 10
V75-5 12, 15
V75-6 3, 7
V75-7 3, 11