fredag 18 april 2008

Dagens andra

Jag tycker att det kan vara på sin plats att skriva ett andra inlägg för dagen eftersom det tidigare egentligen var gårdagens inlägg.

Efter att ha studerat monteringslinan ännu en dag går det upp för mig mer och mer att det springer runt alldeles för mycket folk som gör alldeles för lite. Det är egentligen bara en av de fem monteringsstationerna som kan ställa till lite problem och det beror på att stationen måste dela en travers med förmonteringen av larvfötterna och stationen i sig använder traversen under 50-60% av tiden. Min tanke just nu är att slänga in en pelarsvängkran som får ta hand om larvfötterna efter förmonteringen och således behöver inte traversen delas mellan olika delar av monteringen. Jag har ännu så länge inte gjort några nogranna studier av just utnyttjandet av traversen, men det är en känsla jag har.

Efter jobbet idag for jag in till downtown tillsammans med Felix, Joe och Carol (bilder kommer kanske i morgon, jag är för trött för att fixa med det nu). Felix hade bokat in oss på en traditionell Shanghanesisk restaurang. 14 rätter senare, bland annat innehållande lotusrot(näckrosrot alltså), ankhuvud, oxtunga, "smelly bread"(någon slags mögel/fermenterad tofu, kan jämföras med europeiska mögelostar enligt kineserna, dock inte enligt mig. Inte äckligt men heller inte särskillt gott), sojainlagd tofu, anksoppa, biff i pepparsås, kyckling i stark jordnötssås, fläsk i söt sesamsås, fläsk-dumplings mm, sitter jag med stinn buk, nöjd och glad. Hela kalaset inklusive dricka (TsingTao förstås) gick på 500 pengar och betalades av volvo eftesom avdelningschefen tyckte att det här skulle räknas som "team building" (han var själv inte med, men stod gärna för kostnadsstället). Jag hade inte räknat med att bli bjuden, men i slutändan gör nu Volvo i Shanghai en bra affär av att ha mig och jobba här eftersom dom bara betalar mitt uppehälle, inte mer än rätt att dom skämmer bort mig lite mellan varven!

I morgon bär det som sagt av till Bejing. Tyvärr hade Carol den mindre goda smaken att boka ett flyg redan klockan åtta. 05:40 går taxin hemifrån och därmed är det hög tid att sova!

3 kommentarer:

Anonym sa...

du kommer att bli en tjockis! med ditt vidlyftiga leverne, framförallt genom det enorma magintaget och den bristfälliga? träningen. tycker att du borde lägga ut en video på dina träningspass på youtube så att träningsrevisionen kan granska den.

mattias från degarsoffan

Philip sa...

Håller helt med Mattias om träningspass på tuben. Det är ju egentligen det enda sättet (förutom en bild på ett inscannat gymkort) att slippa 2400 pix i böter :)

Om du däremot håller med om att första veckornas träning har varit bristfällig och går ut och köper dig några hantlar att komplettera med så kan du ev. slippa filmatiseringen.

I morgon ska vi fixa bryggbåten så att vi kan puttra runt på Usken hela sommaren. Grilla, fiska och ha allmänt trevligt. Får hoppas att den fortfarande fungerar när du kommer tillbaka.

Synd att du inte kan titta på vinnare i morgon då jag förhoppningsvis har skapat en riktig cliffhanger genom att ha två spikar på slutet.

Nybyggarna sa...

Så sant som det var sagt. Träningspass på youtube eller böta. Själv kan jag komma med breaking news om åtminstånne en hundralapp som dyker in på kontot. Får se om det blir en til imorgon..

Fast det är klart, drilla 10kg gädda kan nog jämnställas med att göra tio armhävningar varje kväll, så jag kanske kan slippa.