fredag 4 april 2008

Shanghai dag två

Dagen började med ett evigt snoozande eftersom min klocka inte alls är densamma som klockan i det här landet. Multipla telefonsamtal till baggage inquiry på flygplatsen slutade med att jag gav upp eftersom ingen ville svara. Efter frukost och ett mail till samma "bi" som ovan med min nuvarande adress för leverans av min bortsprungna väska. En titt i inboxen meddelade att mitt mail inte ville hitta fram. Jag funderade över vad jag skulle ta mig till både med väska och resten av dagen. Straxt efter förmiddagsdushen ringde en trevlig dam med risig engelska och meddelade att min väska skulle levereras till kvällen (någongång mellan sex och sju). Jag beslutade mig för att åka iväg till shoppingcentret där matbutiken ligger i källarplanet för att fortsätta inhandlandet av nödvändiga ting. Jag gick igenom de fem(av???) första våningarna innan jag tröttnade, gick in på H&M för att köpa lite underkläder och en skjorta ifall väskan inte skulle komma under kvällen.

Jag har utökat köksutrustningen med ytterligare en tallrik, ett glas, en något mindre kniv och en skärbräda.

Jag såg till att vara hemma i god tid till sex (16:20) för att ta emot min väska. Utanför dörren hittar jag min väska och en upprörd kines som inte talar engelska. Han påpekar att det inte går att nå mig på det angivna numret, vilket det förstås hade gjort om han hade använt pluset innan numret. I vilket fall som helst så hade varken han eller jag varit särskillt mycket gladare av att få en pratstund via telefon. Hur som helst är väskan levererad och allt verkar vara i sin ordning, till och med knäckebrödet som skickades med av Tjommen och Junne.

Under kvällen har jag provat drakfrukten som lovar mycket med både namn och utseende. Dock kan sägas att fasaden inte på något sätt återspeglar innehållet. Det är i själva verket en jättestor kiwi med kärnorna utspridda i det bleka och smakfattiga fruktköttet. Helt enkelt en frukt som lovar runt men håller tunt.


Jag har fått igång min IP-telefoni och kan numer prata nästan gratis med mina nära och kära hemma i Svedala.

Nog för idag

// Magnus i Kina