måndag 21 april 2008

Tio mässhallar med maskiner

Ännu en morgon visade sig Beijing från sitt blöta humör. En taxi till Volvo där jag mötte upp en äldre herre som för tre veckor sedan började jobba på VCE:s integrationskontor. När han ordnat färdigt med sitt for vi iväg till Beijing exibition hall. När vi stiger ur bilen regnar det ganska häftigt. Entren är utomhus och en större skara människor köar för att få biljett. En man kommer fram till oss och ger min kollega två biljetter och han ger i sin tur en biljett vidare till mig. Mannen guidar oss längre bort genom folkmassan till en nästan folktom entré. Vi går in (fortfarande utomhus dock) och mannen följde efter. Givetvis gav han oss inte biljetterna för att vara snäll utan för att tjäna en hacka på dom. Jag tror att biljetterna var gratis om man valde att köa till luckan (eller luckorna?) men vi pröjsade 150 pix. Mycket väl investerade pengar! Med tempot i biljettluckan kunde vi ha fått stå en timme i regnet.

Väl inne på området står en man (politiker tror jag) och håller tal framför mässhall ett. Regnet häller fortfarande ner och ett större pressuppbåd och massor med folk står och lyssnar. Vi står kvar en stund och tror att det är öppningstalet (trots att vi anlände 1,5 timmar efter öppningstid. När vi tröttnat och vätan börjar tränga sig igenom jackan går vi bort mot nästa hall. Mässan var i full gång och vi ångrade våra minuter ute i regnet.

En hel dag, tio mässhallar och fruktansvärt många CNC-maskiner senare kan vi summera dagen med runt 60 intressanta leverantörer. Det insamlade matterialet uppgår till totalt 15 kg. Morgondagens arbete går ut på att kategorisera och sortera materialet för att sedan lämna det vidare.'

När det började närma sig middags/kvällsmatsdags slog jag en signal till Michel som visserligen nyligen hade ätit men ändå gärna följde med. Vi besökte en liten vegetarisk restaurang och åt fem olika rätter. Mycket gott! och rimliga priser. Det är den här typen av restaurang (dock får det gärna serveras kött också) jag vill hitta i mina neighbourhoods i Shanghai. En eftermaten promenad och grundkurs i kinesiska tecken på vägskyltar (kommer inte riktigt ihåg, men kan i alla fall Pinyin (skriftspråk med rommerska bokstäver som infördes 1968) för öst, väst, berg, stor och några till som förekommer relativt frekvent bland gatunamnen.

Vi avslutade kvällen med en omgång Japansk massage på Dragon Fly (en kedja som har duktiga massöser (massörer?), stil och tar lite mer betalt). Dragon Fly är 30% billigare i Beijing än i Shanghai så det var lika bra att prova på det när man är här. Dessutom måste jag ju ha min nästan dagliga massage för att återställa kroppen efter mina DAGLIGA, HÅRDA (dock inte så långa) träningspass.

Sara: Fint och titta på tv i grupp! Mycket bättre än att göra det själv (i alla fall ibland). Tack för rapporten från djurlivet kring svartån. Är det positivt eller negativ att jag skiver i presens? (Svårt att veta, kan vara en ordentlig känga).

Lotta: Vad tycker svärmor om saken? (Du är ju lärare i svenska) (Jag vet inte om jag vågar fråga om dina kommentarer angående språket efter den förra genom Beo)

Ola, Philip, Johan och Mattias: Ni får sluta jiddra om träning, filmer, pause för er efter middsommar, böter osv. Jag tränar bättre än på mycket länge och ni ska få se resultat när jag kommer hem till Svedala. Först då har ni rätten att uttala er om min framgångsrika/misslyckade träning. Ni måste ju LITA på mig!

Johan och Mattias: Gott att Sara rapporterar läget i säsongsstarten av fiskeligan! Inte visste jag att min årsprämiär skulle stå sig som största (och enda!?) så här långt in på året;-)

Kiwi: Gott med ÖSK-vinst och det finns fler att hoppas på! Låter bra med träningen, vi kan jämföra när jag kommer hem! Inte provat Ipoden. Den är inte ens med till Beijing.

Ola: Skönt att du kan slappna av lite för min skull. OM du hade tittat in lite tidigare kanske du hade sluppit vara orolig de första två veckorna! Som jag skrev ovan så blir det varken Youtube eller stålars, bara en vältränad manskropp(!) (relativt förstås, men kan ju inte hinna vad som helst på tre månader, men jag kommer definitivt inte efter er där hemma om ni håller er till bara två träningar i veckan!) som kommer till Sverige från Kina.

Peter: Kul att du har hittat hit! Jobba ordentligt nu, hela vägen in i kaklet. Sen får du njuta av lättjan i västindien (visst är det dit någonstans ni ska!?). Jag har bestämmt mig för att jobba lite med kinesiskan och tänkte använda frisörsalongen till privata språkkurser också. 60 bagare i timmen för språklektioner och massage. Inte så dumt va!

Over and out.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var en känga.

Philip sa...

Hej min gode kines!

Idag har varit en synnerligen händelserik dag. Eller egentligen började allt redan igår.
Efter ett glatt besök på Pitchers med ÖSK-vinst som extra krydda till den sedvanliga John Daly'n tog jag Ola till hjälp för att hämta minibussen i vilken jag skulle agera taxichaufför och hämta ryssar på skavsta. Iom detta tog Ola naturligtvis över bilen.
Efter en taxiresa på fem timmar tor tillsammans med män som aldrig har sett, eller riktigt brytt sig om, deodorant åkte jag glatt hem och parkerade.
Möte hela dagen idag under vilket jag kunde skratta gott åt vår synnerligen uppskrämda fixturleverantör (allt löste sig till slut, men ryssar är duktiga på att diskutera, vifta med armarna, prata i mun på varandra och verka allmänt missnöjda). Vid mötets slut gjorde jag upp med Ola att jag skulle möta upp med honom på stan för att återlämna minibussen och återta min bil. Sara och jag skulle nämligen åka till SBCN Bil och AC för att lämna våra hjul till omläggning.
Det visade sig dock att Ola var tvungen att stressa iväg till nån form av fotbollsträning och skulle låna min bil något tidigare än jag tänkt mig. Ok, Sara hämtade upp mig och mina hjul hemma hos mig och vi åkte iväg. Ungefär samtidigt far Ola mot fotbollsträningen.
Vi landar in med våra hjul hos värsta däck-hunken, varpå jag får skrapa upp Saras tunga från marken innan vi går därifrån (visar sig om jag över huvud taget får med henne därifrån i morgon).
På väg tillbaka ringer Ola, han har missbrukat min snabba Toyota och hamnat i farbror blå's klor. 2800 hårt helginarbetade slantar kommer det att kosta. Trist.

Det var hela rapporten för idag. Återkommer i morgon med fortsättningen på däck-hunks-följetongen.

Gott