söndag 18 maj 2008

Dålig start med en sämre fortsättning...

Jag vaknade, trött som en tokig, på tredje snoozningen. Något för sent för att hinna dusha, äta frukost utan att stressa och bege sig till bussen. Trots dåligt med tid från början var jag tidigare än någonsin på väg till bussen. När jag vänder runt hörnet på en mur som avränsar trotoaren från en byggarbetsplats ser jag hur en buss åker iväg. Jag tror ett tag att det är vår buss men bestämmer mig för att det var en annan. Jag träffar på en av minna kollegor (jag har ingen aning om vad han jobbar med men jag anar att han är på inköp) som kom från andra hållet ungefär samtidigt som mig. Det visade sig att vi skulle åka den lilla bussen som gick en minut tidigare. Jag missade helt enkelt bussen men skyller på att det var en reservchaufför som inte höll sig till schemat. Trots att jag var i mycket god tid han jag alltså inte med. Ett telefonsamtal senare (från min kollega till någon på bussen satt vi i en taxi för transport till nästa hållplats där bussen väntade på oss. Dålig start och sämre fortsättning helt enkelt.

Väl framme vid Volvo kände jag mig trött och mycket sugnare på att ligga hemma i sängen än att vara och jobba. När jag kommer in i kontorslandskapet är jag först på plats av mina ingenjörskollegor. Det visade sig att jag fortsatte vara först hela dagen. Den plannerade öppenheten på fabriken som min chef och handledare pratade om när jag gjorde min planering gällde tydligen inte oss, det var bara produktionspersonal och produktionstekniker på plats. Något dämpad av vetskapen att jag kunde ha legat kvar i sängen sänkte min arbetsmoral och jag har inte varit mindre produktiv på länge. Jag bestämde mig för att åka hem efter lunch (man vill ju inte gärna missa lunchen!) för att hinna med lite andra bestyr under dagen.

En knapp timmes taxiresa och 90 pengar fattigare kliver jag in i lägenheten. En kort sväng på internet och telefonsamtal med Sara och med Kiwi muntrade upp den risiga starten på dagen.

Eftermiddagen ägnade jag åt att försöka leta reda på "bamboo fishing" som skall vara Shanghais största fiskebutik. Jag visste vilken gata affären skulle ligga på och ungefär var på gatan. Jag började en god bit norr om där jag trodde att affären låg och knallade de fyra kilometrarna till den södra ändan av gatan utan ett endaste tecken av någon fiskebutik. På tillbakavägen tog jag en annan väg och passeade några tjog butiker som sålde allt mellan himmel och jord utom just fiskeprylar och pulsklockor.

Något nedslagen av det resultatlösa letandet gick jag över till att söka efter en pulsklocka. Ingen av alla klockbutiker längs Nanjing Rd sålde eller hade någon aning om vad det var/var man kan hitta något dyligt. Jag själv såg en FILA-klocka på Cloud9 när jag passerade på väg ner på stan. (Ja jag vet att jag missade den igår men det var den enda bland tio klockbutiker). Dom ville ha 680 Pengar för den och det tyckte jag var lite dyrt eftesom jag inte fick veta så mycket om den (språksvårigheter. Jag förstod inte vad han sa och han ville inte förstå vad jag försökte säga (Att jag ville titta i manualen))

Utan vare sig pulsklocka eller fiskeprylar satte jag mig på en internatinationell restaurang för att inmundiga lite föda. Efter någon minut dyker det in en västerländsk kille in genom dörren och sätter sig vid bordet bredvid. Han är ensam så jag bjuder över honom till mitt bord. Det blir en mycket trevlig kväll med mycket prat om premier league, Svennis, Em-deltagande och Engelska microbryggerier. Han var i kina för att träffa leverantörer till sin affär (som säljer kinesiska möbler i Leeds). Kvällen tar slut och vi knallar hemåt åt varsit håll. Det var en mycket angenäm upplevelse att träffa mannen i från, framörallt eftersom han pratade klanderfri engelska till skillnsad från majoriteten av kineserna här borta.

Philip: Trevligt med sociala happenings, det skulle jag också vilja ha! Gangmailspinnen är stulen från Anders återlämnas härmed efter ett kort inlägg i debatten.

Peppe: Trevligt att du har hittat hit! Bilder finns det inga men jag kanske borde ta några för dokumentationens skull. Jag skall fundera på det.

Jonas: Fint med en föjeslagare (eller hare kanske) till årets kivhh! Jag tror tyvärr att jag ligger lite bakom dig i träning men skall göra mitt bästa för att få kroppen att prestera så bra som möjligt.

Roberth: Jag har lite svårt att erkänna det men jag är också västeråstare i grunden så nu är det två västeråsare med på banan. Jonas ligger lite bätter till vad gäller träningen men jag skall göra mitt bästa". Vad webmaster beträffar så placerar jag mig mycket långt ner på listan över lämpliga sådana. Däremot är Erik en av de bästa web-desighners som finns. Jag vet inte om han är intresserad eller om du är intresserad, men han är bra!

Nu är det hög tid att sova, jag har vid upprepade tillfällen nickat ner mot datorn innan jag har vaknat till igen. Just nu är jag mer nickande än vaken och skriver därefter. Jag skall läsa igenom i morgon bitti och ta bort de värsta messyrerna.

// Magnus

Inga kommentarer: