lördag 31 maj 2008

Trött som en tokig, trasigt internet och nytt rekord

Igår kväll var internet trasigt, igen.

På jobbet avslutade jag (nästan) mina tidsstudier. Jag behöver komplettera med ytterligare mätningar i en station på en modell (av tre). Det innebär knappt två timmars arbete med tidsinsamling bara modellen produceras (det är den minst frekventa modellen).

I bussen på vägen hem från jobbet har chaffisen börjat visa film. Gårdagens rulle handlade mest om mahjongspel. Kan ni tänka er en mahjongaction!? Jag sneglade lite på filmen som var både dåligt spelad och risig story, men mina medresenärer verkade tycka att det var bra.

Efter jobbet landade jag i sängen en stund efter det att jag misslyckats att förklara på det lokala apoteket att jag ville ha något läkemedel med ibuprofen i. Jag får ta nya tag idag. Grymt seg hamnade jag i alla fall på sängen. Efter en timme på sängen reste jag mig obeslutsamt och gav mig iväg på en liten löptur. 6 km i sakta mak (snittpuls på 130). Knappt varken andfådd eller svettig återvände jag hem. Lite mat i magen och en dusch lade upp för att somna sött vilket jag också gjorde. Jag hann knappt dra täcket över mig innan jag äntrade sömnens förlovade land.

Gårdagkvällen bjöd för övrigt på fantastiskt skönt väder. Dryga tjugo grader och mycket torrare luft än vanligt. Det var riktigt behagligt att vara ute. Synd att jag stupade i säng, det hade kanske varit läge att springa ut en sväng på stan.

Imorse när jag vaknade testade jag min vilopuls igen. Mitt i avslappnandet somnade jag om. En timme efter det att jag påbörjade testet kunde jag avläsa att min lägsta puls låg på 40 bpm. Nu ligger jag bara åtta bpm efter Lance Armstrong (som är en av världens genom tiderna bästa cyklister och räknas som ett konditionsfenomen). Några veckors träning till så...

Inspirerad av Roberths blogg (och givetvis boken "Fever pitch" som han har inspirerats av) presenterar jag härmed dagens topplista (det kan komma flera om jag kommer på något bra att lista).

Topp tio saker jag skulle vilja ta med mig hem till Sverige:

1. Två av massöserna från frisersalongen
2. Priset på ovanstående tjänster
3. Priset på restaurangbesök
4. Pris på taxi (11 pengar i grundtaxa)
5. Tillgänglighet på taxi (det brukar alltid stå en(eller flera) taxi på gatan utanför huset varje morgon)
6. Grönt te (ja, jag vet att det redan finns i Sverige)
7. Tanter och farbröder som "QiGongar" i parkerna på mornarna

Ja, det blev bara en top sju lista. Jag kom inte på fler saker just nu. Jag kanske kan fylla på med mera längre fram.

För övrigt så hittade jag en röstningsfunktion. Jag provar den med den första frågan. Det kommer nog fler efterhand och eventuellt kanske ni kan få bestämma mitt öde...

Ola: Vad roligt att du äntligen har hittat hit! Det medföljer vissa förpliktelser när man ger bort en blogg...
Vad klockan beträffar så har jag ju redan köpt en ny. Vill du ha den andra? så du kan träna fokuserat till kivhh i höst!?

Beo: Jag vet inte om det finns tillräckligt stora eller många garderober för att rymma alla som skulle behöva låsas in.

Roberth: Lycka till i dagens Stockholm marathon!

Mirjam: Har du dött eller är du fullt upptagen med tomten och huset och låter din man sköta kommenteradet?

Sjukgymnast (to be) Stina: Tycker du att jag gör rätt med min ömmande sena?

Roberth och Cribba (och andra med medicinskt kunnande): vad säger ni om ibuprofen eller diklofenak, eller ska jag blanda?

Nu är det i alla fall dags att ta tag i dagens stora göromål (vilket jag inte riktigt har bestämt vad det är).

2 kommentarer:

Anonym sa...

godmorgon godmorgon!!!

har precis vaknat till strålade sol och ett troligt värmerekord. örebro ska bli varmast i sverige idag! personligen åker jag till jobbet om en timme och jobbar till sju! perfeket, annars hade jag inte veta hur jag skulle spendera dagen :)

Tack för klockan ta med den hem, det måste finnas något dumhuvud som kan tänka sig betala 700 kroner för en 4 år gammal och trasig klockan...

Det där att önska två kinesiska massörer med bra pris till sverige... kan se lite dåligt ut, jag skulle prata lite tystare om det.

Ha det fantastiskt så hörs vi snart!

Ola

Philip sa...

Hej fölet,

Vet inte om jag har sagt det, men Philip betyder ju faktiskt hästvän. Har inte riktigt hållit med om det förut, men nu förstår jag plötsligt!

Har nu smaskat i mig en något sen frukost, bestående bland annat av honungslimpa som din fru hade den goda smaken att köpa med till mig innan vi gick till apoteket för att ta reda på kroppssammansättningen. Det mest positiva beskedet från den var att jag tydligen har tappat 15 kg sen den berömda utvägningen på schantzgatan. Tio pannor till och sen kan jag inte längre med gott samvete kalla mig för en riktig man.
Se till att hålla i plånboken under semestern. Ola har nämligen vädrat den utmärka idén att åka till Costa Rica i vinter.

Gott