torsdag 1 maj 2008

Sightseeing på riktigt

Gårdagen bjöd på en ordentlig sightseeing av Shanghai. Jag bestämde mig tydligen för att lämna kameran hemma, men jag hade i alla fall med mig ett extra batteri. Jag mötte upp LiuCheng på HuaiHai Rd, en gata som går rakt igenom FC (French Concession). FC är ett område som byggdes av fransoser(!) från mitten på 1800-talet fram till början på 1900-talet. FC brukar sägs vara som London utan Kensington och Chelsea, men jag vet inte riktigt om jag kan hålla med. Hur som helst så är HuaiHai Rd kantat av stora (men inte våldsamt höga) hus från sekelskiftet och kvarteren känns ganska imperiala (mer brittiskt än franskt dock). Promenaden genom FC slutade i Xintandi. Xintandi är kvarlevor från 20-talets slumkvarter i Shanghai. Husen som är murade av mörk tegelsten har två våningar och har en spännande blandning av europeisk och kinesisk arkitektur. Gatorna är smala och husen som tidigare var bebodda av en person per kvadratmeter inhyser numer caféer, små restauranger och affärer som säljer diverse krimskrams till de många turisterna som passerar dagligen. Xintandi är ett av målen man "måste" se här i Shanghai. Bara ett stenkast från Xintandi ligger huset där kinesiska kommunistpartiet höll sin första kongress (1921, 28 år före kinas "befrielse" 1949). Inget särskilt märkvärdigt, men tydligen ganska viktigt för kineserna.

Kosan styrdes sedan mot YuYuan gardens and bazaar. På vägen dit gick vi igenom flera kvarter som på intet sätt präglats av det modernistiska Shanghai eller av turisternas överväldigande antal. Smala gator med tvätt hängandes i bambupinnar i fönsterena, livet är på gatan med matförsäljning, grönsaksstånd och cyckelreparatörer framför varenda dörr. Tillsammans med alla människor och all mat får man också uppleva en sötsur odör som kommer från en blandning av sopor och bristfällig personlig hygien.

YuYuan bazaar är byggt i klassisk kinesisk stil med snidade träfigurer (drakar, ormar och andra varelser som förekommer frekvent här borta) och spretande takkonstruktioner. Bazaaren verkar vara helt anpassad för turisters svagheter och behov. Förutom bauzi (ångkokad dumbling fylld med soppa) säljs allehanda ting som man inte behöver, allt från traditionella kinesiska saker som sidendukar, chopsticks och jadefiguriner till t-shirts, kepsar och givetvis "Lolex"-klockor. Vi höll oss till att prova bauzin som var helt ok, men jag förstår mig fortfarande inte på varför man ska ångkoka brödet. Det blir bara degigt och kladdigt!

I anslutning till YuYuan bazaar ligger YuYuan garden som är uppbyggt av familjen Pan som var högt uppsatta inom Mingdynastin i mitten och slutet på 1500-talen. Trädgården är rättså spektakulär (mest beroende på en massa stenskulpturer) och rogivande (om man undviker de stora grupperna med tyska, amerikanska och japanska turister). Väl värt ett besök om man vill ha en liten oas, däremot tror jag att det inte är särskilt lugnt under helgtid.

Gårdagens turistande avslutades på Shanghai Science Museum, inte för att gå på museet utan för att besöka copymarketen som ligger i källarplanet bredvid metrostationen. Det här stället var mycket lugnare (eventuellt för att det var vardagkväll eller för att det ligger lite avsides). LiuCheng imponerades av mina förhandlingskunskaper och jag vet numer att man kan köpa pikétröjor för 32,50 pengar styck. Troligtvis kan man få ner det lite till, men det är bra mycket lägre än de 50 som försäljarna brukar gå ner till innan dom säger att det inte går att göra billigare. Tydligen är det bra att bo här i Shanghai (tala om det för dom) och dessutom säga att man pratar lite kinesiska. Då slipper man oftast den/de sista dubblingarna av priset.

Även den här morgonen vaknade jag av slagborrmaskiner i öronen. Det börjar bli dags för dom att bli klara snart, annars kommer jag lida av akut sömnbrist om några veckor.

Planer för dagen saknas, men jag ska försöka leta reda på nått spännande att se/göra.

Kiwi: Tyvärr måste jag meddela att jag inte har den blekaste aning om hur dom firar den svenska kungens födelsedag. Jag har inte märkt något speciellt, men tydligen så partajar dom så hårt att dom måste ha ledigt idag (1:a maj). Här har vädret stabiliserat sig något och håller sig runt dryga 25 grader.

Sara: Bra!

Peter/Mats: Skulle Per komma hit till Shanghai under våren? Be honom slänga iväg ett mail till mig så kanske vi kan hitta på nått kul.

Johan/Mirjam: Kan ni invänta med att inviga min plats i soffan tills jag kommer hem? ;-)

Philip: Får man verkligen förskingra pengar sådär när man är god man.

Mattias: På tiden att du fixat en god man, men du kanske skulle hitta någon annan än Philip.

Kiwi: Chipspåse och två liter cola låter bra. Se till att få den där vinden färdig så vi kan ägna oss åt väsentligheter när jag kommer hem!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mina historiegener glädjer sig åt din fina återberättelse av guidningen. Kanske kan få upplea delar av den irl i sommar!

Själv ägnade jag källen igår åt att i mkt goda vänners lag (Philip&Emelie, Ola, Mattias och Krill&Rickard)äta mycket god mat (Trerätters: salladsskål med kungskrabba och hemagjort vitlöksbröd, stek med klyftpotatis, och sås,rabarberpaj med kokvaniljsås)för att sedan mellan huvud- och efterrätt stå i en, pga regnet decimerad folksamling (men Roland&Synnöve, hela fam Berndtson, Erik, Eman, mfl ar där) och titta på en alltför fort falnande eld framför slottet, lyssnandes på vårsånger. Och sen fyrverkeri. Så nu är det vår på riktigt!


kram


(chattade lite med Hanna Sahlberg för övrigt via skype. Hon skulle åka tillbaka idag. Kommer du åka ngt mer dit innan vi far dit?)

Beo sa...

Det är kul att läsa att du hinner trava runt och se hur det ser ut lite överallt. Gatorna med konstig lukt och bambupinnsburen tvätt är ju inte minst viktiga att ha upplevt.
Jag känner fortfarande att jag inte vet om jag tycker synd om dej eller inte för maten men du har ju åkt dit utan att fråga mej om du fick så du får väl trots allt äta (och dricka) med eller utan min sympati.
Det jag också undrar över är hur mycket effektiv makt du har över herrarna som springer (?) hit och dit över fabriksgolvet. Kan du säga att "där ska det stå en kran..." och så ställs det en kran där? Det vore mycket intressant att se deras miner och ännu intressantare att förstå det dom säger till varandra när du inte hör, om du kan utöva det inflytandet över deras etablerade rutiner. Om man nu kan kalla det rutiner, som ju vanligen brukar beskriva något organiserat.
Hur omfattande ramar har du? Rådgiver du någon kinesisk chef som sen ska bestämma eller styr du med direkta reglage och i så fall, hur måste du argumentera för eller presentera dina idéer och förslag? Om du får till en konkret förändring, kommer resultatet av den att mätas och värderas medan du är kvar och kan bli illa åtgången om det inte blir som du har sagt eller är utgångsläget kanske sådant att det är teknisk och fysiskt omöjligt att det inte blir uppenbart bättre?