måndag 19 maj 2008

Mitt på dagen, mitt i jobbet

Nu har jag precis avklarat hälften av min arbetsperiod här borta. Sen tillkommer ytterligare ett par veckor och sen kommer jag hem.

Idag på lunchen drabbades jag av en sekunds sverigesaknad. Givetvis delvis på grund av alla er nära och kära som befinner sig på hemmaplan, men den utlösande faktorn var den bedrövligt dåliga maten som serverades. Helt klart bottennotering! Det gick på intet sätt att pilla i sig innehållet i de fyra skålarna som akompanjerade risskålen (som är räddningen en sån här dag) på brickan. Jag kan inte för mitt liv begripa hur man kan göra mat så osmakligt. Det både ser, luktar och smakar illa. Jag skulle kunna döda för lite Söderbergs lasagne, Berntdsonsk spenatgryta, Sandbergs älggryta, Holstsk risotto eller nyrökta abborrar med färskpotatis, gräddfil och gräslök på den Molinska altanen vid Usken (eller givetvis vilken annan god och vällagad mat som helst. Många nämnda men ingen glömd!). Jag borde kanske ha nämnt någon av min mors rätter men jag kom inte på någon specifik som sticker ut bland alla fantastiskt goda rätter som serveras vid det Gustafsonska bordet (där kanske frukostarna är det allra bästa med fokus på vänskapsbrödet med skinka och räkröra).

Eftermiddagssömnen och den tidiga kvällen (och kanske också gurglandet i saltvatten enligt farmors huskur) verkar ha gjort susen mot halsont och feber. Jag vaknade som en helt annan människa och är pigg och glad. Gårdagens uteblivna löptur blir av ikväll istället. Dock tror jag att den blir i mycket makligt tempo för att inte shocka kroppen efter gårdagens svacka.

För övrigt kan nämnas att det här inlägget är mitt femtionde (nr 51 totalt, men det första skrevs inte av mig) i ordningen och är kanske värt att fira. Jippi! Jag kanske kan passa på att åter tacka Philip, Johan, Ola och Mattias för initiativet. Det har skänkt mig mycket glädje och avståndet hem till Sverige har kortats betydligt med den dagliga (i alla fall från ena hållet) kommunikationen.

Åter till arbetet där jag skall försöka pussla ihop vad montörerna egentligen behöver göra och om det är saker som måste göras, kan dom inte göra det fortare!?

Molin: Med sådana konditionsfenomen som vi verkar bli kanske det är läge att haka på kivhh!? Här har ni bra läge att slå mig (till skillnad från hjärter;-) så jag tycker att ni borde ta tillfället i akt! För övrigt ser jag givetvis också fram emot sensommarens och höstens drabbningar i Backahallen. Jag skall sondera terrängen efter nytt racket här borta. Med nytt racket och förhoppningsvis något utjämnat konditionstillstånd skall du få slita som du aldrig slitit förut! (För övriga läsare kan påpekas att vårsäsongen avslutades oavgjort) Vi blev inte informerade om något resultat i gårdagens drabbning...


// Magnus "Lelle" "XiaoMa" Söderberg (För icke invigda kan smeknamnet Lelle hänvisas till mitt andranamn (efter min far). Andranamnet används tämligen frekvent i den tidigare golftokiga och numera löpartokiga skaran bestående av bl a. Roberth (Kjelle), Cribba (Micke som dock inte används så flitigt), Mikael (Raffe) och Andeas (KG som det tog en hel golfsäsong att uppfatta att han inte heter KG (som för övrigt borde heta CG(Carl-Gustav))))

Inga kommentarer: