tisdag 6 maj 2008

Tisdag, eller onsdag, eller tisdag!?

När veckan börjar på söndagen blir det sannerligen svårt att hålla ordning på vilken dag det är. Jag är fortfarande inte helt säker, men jag tror att det är tisdag.

I morse tog jag tag i att börja lyssna på ”learn chinese in your car” igen efter ett långt uppehåll (sen veckan innan jag åkte iväg). Flera saker har fallit på plats under tiden jag har varit här och jag borde kanske ha fortsatt direkt när jag kom hit. Hur som helst så är jag igång igen. Lite surt bara att det är ganska markant Beijingdialekt på ljudboken och Shanghainesiskan skiljer sig väldigt mycket från ”rikskinesiskan”.

Idag har jag gjort kompletterande grova studier samtidigt som jag har grunnat på hur jag skall lägga upp detaljstudierna och hur jag skall styra montörerna så de gör som jag vill och inte som de brukar. Det kan i och för sig förmedlas av mina ingenjörskollegor, men det är så himla bökigt att behöva gå via tolk. Hur som helst så blir det nog så i alla fall. Jag får helt enkelt sätta mig och skriva ner hur jag vill att de skall arbeta.

På vägen hem från bussen gick jag förbi en dam med ett ok över axeln med jordgubbar i den ena korgen och något som såg ut som björnbär i den andra. Jag hejdade henne och fick köpa mig en ask björnbär och en påse jordgubbar. Inte lika gott som svenska sommarbär, men definitivt värt pengarna (10 pengar för båda, ca 0,3 +0,5 kg).

Häromdagen gick det runt en man från en annan avdelning och delade skalade soja-ägg (typ som tea-ägg, men kokade i soja istället) förbackade i plast (som förövrigt gjorde att det snarare såg ut som godis än ägg). Två ägg var delades ut. Givetvis undrade jag över vad det var för spektakel. Det visade sig att han precis hade fått barn och då bjuder traditionen att man delar ut ägg till sina vänner och bekanta (inte för att jag kände mig som någon bekant, men alla andra fick så därför fick nog jag också). Tidigare gav man bort vackert målade ägg, men numer blir det tydligen vanligare och vanligare med att köpa latmansägg som är vakuumförpackade. Som parentes kan tilläggas att jag ännu inte ätit äggen och har heller inga direkta planer på att göra så, jag har inte riktigt fastnat för grejen med smaksatta ägg.

Igår berättade LiuCheng (som var i Tyskland för ett par veckor sedan) något förskräckt att han blev serverad kött som inte var färdiglagat. Han hade beställt entrecote eller oxfilé och fått den tillagad som sig bör, något lite blodigt i mitten. Det var uppenbarligen ingenting som hade provats tidigare och tallriken åkte ut i köket för ytterligare tillagning. Jag fick frågan om vi brukar äta rått kött i Europa och svarade givetvis att biffen blir godare om man inte först försöker göra den till en skosula, men han (eller någon av de andra kineserna) ville lyssna på det örat.

Jag har upptäckt att kommentarsfrekvensen har dalat sen toppnoteringen för en dryg vecka sedan. Är det så att jag skriver för mycket eller för ofta så att ni inte orkar läsa och därför inte heller kommenterar? Det är mycket lättare att skriva när man får någon slags feedback eller frågor och på så sätt skapar en dialog, annars blir det bara samma tugg dag ut och dag i n från min sida. Kanske önskvärt, kanske inte, vad vet jag.
Den här bloggen fick jag väl inte som terapipryl utan för att hålla er underrättade om vad som händer här borta och mig underrättad om vad som händer där hemma!? (Mest till Philip, Mattias och Ola som fortfarande håller mycket dålig kommentarsfrekevens trots att de är upphovsmän till blogen. Dessutom känner dom mig tillräckligt väl för att veta att det var ganska troligt att det antingen skulle bli flipp eller flopp och vad det innebär.(Uppenbarligen har det blivit flipp och då får man räkna med att jag kanske överdoserar lite, precis som med allt annat som flippar för min del.)
Som jag skrev tidigare vore det trevligt om alla som läser bloggen slänger in en kommentar eller skickar ett mail så jag vet vilka det är som tittar in i mitt liv.

Nu är det dags för en tidig kväll så jag orkar med ännu en morgondag.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej du
Idag har jag orkat hela dagen utan Ipren och Barbro har övergått från disktrasa till faster former och hygglig ansiktsfärg runt nosen.
Imorgon åker vi till Mariefred på personalresa och ska umgås under lite friare former. För egen del tycker jag nog att nya arbesuppgifter flyger över mig i ett rasande tempo och möten blir det i långa banor. Jag undrar när jag kan börja producera nåt?
I din verkar det som att du kan tala om för andra att göra hos mig verkar det tvärt om. Det är upp och nervända världen!!
Nåväl fortsätt och skriv jag läser varje dag!

Philip sa...

Goddag min glade kines,

Eftersom vi här hemma i Sverige har kamrater att umgås med, flickvänner att roa, riktiga träningspass att göra och bara allmänt vårmys att utöva, så hinner vi inte kommentera bloggen lika mycket som jag förstår är önskvärt. Jag lovar däremot att jag har läst samtliga inlägg med stort nöje!

Naturligtvis borde vi förstå att din bokstavskombination skulle göra dig till en av de mest aktiva bloggarna öster om Aros...

Kör en resumé från Valborg och framåt så att du kan hänga med i livet från mitt perspektiv.

På själva valborgsmässoafton var vi, som du redan vet, här och smaskade i oss tre smaskiga rätter. Blev själv, och lyckades även göra Mattias, plågsamt medveten om att ståndsmässigt boende är något som saknas och snarast bör inskaffas så att man, utan att behöva låna bord från schantzgatans källare, kan sätta mer än sex personer till bords.
Nu löste det sig ändå till det bästa och även Mattias blev troligtvis mätt.
Några glada allsånger vid slottet senare återsamlades vi åter här för kaffe och Emilie-gjord rabarberpaj. (Det verkar som att hon är fullt kapabel att stå för bakandet nu när inte du är hemma)

Efter att ha vaknat skapligt pigg på torsdagen åkte jag, Mattias, Ola och Åsas Patrik till Backahallen för att slå lite fjäderboll.
Som sig bör varnade jag redan innan för min usla kunskap i denna sport (tack vare min ohänthet) men fick vara med ändå. Goda kamrater har man!
Jag fick så klart stryk i alla matcher utom den jag och Packe spelade som dubbelpar. Du kan ju själv gissa vem som vann den åt oss.
Strax senare åkte jag och Ola för att titta på en husbil som han hittat på blocket. Bilen var en Ford av 73-års modell och såg väl skaplig ut. Dock visade det sig att inte ens Ola kunde ligga raklång i sängen, motorn sög tjuvluft så att det hördes in i kupén och västeråssnubben som skulle sälja den ville ha alldeles för mycket betalt. Ingen affär med andra ord.

Fredagen bestod till största delen av snookertittande och förstås soffinvigningsfesten som du redan har fått återberättad för dig.

Lördagen bestod även den av en del snooker. Men eftersom o'Sullivan redan var klar för final tröttnade jag och ringde till Ella för att se hur det var med henne.
Det visade sig att hon höll på att skruva ihop garderober ute i Johan och Carros nya hus och att jag var varmt välkommen.
Sagt och gjort. Hämtade upp sju stycken sallader på Java och körde Toyotan i högsta fart mot Kumla kommun.
Väl där tröttnade jag ganska snabbt på garderobsbygge då det visasde sig att det fanns manligare arbete att utföra. Råsponten hölls nämligen på att läggas på garaget och jag valde att ta hammaren i hand i stället för IKEA's sexkantsnyckel.
Lyckades få dit den sista sponten, nockbrädor och papp (Johan och Andreas Deimert hade ju förstås redan gjort det mesta av jobbet så jag behövde inte jobba ihjäl mig).
Åkte därefter till Brickebacken för att umgås med Emilie och hennes vänner. Visade sig att flera av dem är riktigt trevliga!

Söndagen bestod förstås även den av snooker. Blev dessutom bjuden på fotboll, öl och mat av en av våra leverantörer som har den goda smaken att sponsra ÖSK. Dock var matchen bedrövlig och jag var inte långt ifrån att klippa mitt kubanmedlemskapskort på mitten när jag kom hem.
Tröstade mig med att titta på DTM och ännu mer snooker.

Valde att börja sent i går för att jag skulle hinna med att besöka Carin som vänligt nog skjutit upp sin besiktningstid för att hindra mitt hår från att ta över hela mig. Drällde med andra ord inte in på jobbet förrän kl 10. Skönt med lugn start efter långhelg!
Hade överlämnande till montering på Ryssordern. Nu drar det igång på allvar!
På kvällen åkte jag, Ola och Maria Jansson till Olof och Niklas för att, lite sent, gratta Niklas på 30-årsdagen. Trevligt och troligtvis uppskattat.
Lyckades dessutom hitta fina stolar som jag kommer att köpa av dem så fort de har hittat ett bord som passar till.

Idag har det varit vanligt tisdagslunk och förstås träning.

Ska försöka skriva oftare i fortsättningen så att det slipper bli så himla långt.

Gott

Nybyggarna sa...

Kan bara hålla med Philip att det är uppskattat med dina berättelser, men att man inte alltid hinner kommentera så mycket.

Igår sög det ordentligt i fisketarmen när jag åkte hem från jobbet. Vädret var strålande, och jag hade dagen innan pratat med en blivande kolega om att han hade metat gädda med framgång under helgen som gått. (varpå vi preliminärt bokade helgen efter den komande för en tur till Gällersta, intresserade är välkomna att följa med.) Mattias vägrade dock som vanligt att svara i sin telefon när jag försökte ringa, så fisket uteblev, och lika bra var kanske det då farfar uppmärksammades på sin bemärkelsedag, vilket var oväntat trevligt. Jag har dock ändå fiskat lite och fått ca 140 000p på fiske spelet.

Till kvällen ska ett potentielt bedrövligt pass bokas in på pitchers då ösk spelar mot HIF. Att ösk vinner känns hopplöst, men då får man väl byta burgaren mot wiiet igen.

Till torsdagen blir det kanske fiske i ån om vädret tillåter.

Allt gott.

Anonym sa...

Under gårdagkvällen tränade jag lite på fiskandet och på lunchen idag slog jag till med 200620 poäng!