onsdag 28 maj 2008

Upprörd och lugn som en filbunke

Internet är fortfarande trasigt i lägenheten så det får bli ett lunchinlägg istället.

Arbetet fortgår och jag rapporterar vidare när jag nått några framgångar. Det är fortfarande klockstudier med diverse bekymmer. Skall vara klar den här veckan.

Efter jobbet fick jag följe av en av mina löparkamrater till butiken där jag köpte min icke fungerande pulsklocka. Dom ville på intet sätt ta tillbaka klockan utan att "skicka den på test". Jag hade sju dagar på mig från inköpsdatum att byta klockan. Det har tyvärr gått nio:-/ Eftersom klockan är trasig (eller i alla fall inte fungerar som den ska) kanske det går att få till någon lösning. I värsta fall får jag byta klockan mot något annat. Det är så himla surt att man inte pratar kinesiska för i så fall hade jag läst lusen av dom! Min medföljande kamrat är nog inte lika hård i förhandlingssituationer som jag tror att jag skulle varit om dom hade pratat engelska. Således är jag alltså upprörd!

Efter debacklet med klockan drack jag en kopp kaffe (första koppen på snart två veckor) på Starbucks och handlade lite internationella varor på carrefour. Hemfärden som jag planerade att genomföra medelst taxi fick planeras om. Ett kraftigt åskväder drog över staden vilket medförde att det var fler än jag som ville åka taxi. Det blev metron och en km promenad istället. Fortfarande upprörd och numer också plaskblöt kom jag hem till lägenheten. Dusch, ombyte och pillande på min nya klocka gjorde mig bättre till mods. Klockan är nu konfigurerad, manualen är läst (givetvis efter konfigureringen!) och ett vilopulstest gjordes precis innan sömnen trängde sig på.

Påståendet om att vara vältränad som en tiokampare när jag kommer hem, står sig. En vilopuls på 44 (lugn som en filbunke) indikerar att jag är i mycket god form (enligt tabeller jag har hittat på internet http://www.netfit.co.uk/fitness/test/resting-heart-rate.htm ). Med ett syretransporteringssystem som är i fullgod form kommer jag lägga fokus på att få ordning på muskler/senor/ligament osv. i benen samt omfördela kroppsmassan en aning för att kunna prestera i nivå med mina förväntingar i höst.

Mattias: Du vet inte hur nära sanningen du är vad det gäller företagsamhet i Kina. Det är inte ovanligt med en servitör/bord på en restaurang med 25% beläggning. Trots det är servicen undermålig! Å andra sidan talar statistiken för sig själv. Beräknat på BNP för 2006 för Sverige och Kina (http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_l%C3%A4nder_efter_BNP) dividerat på vardera länders befolkning fås att varje svensk måste jobba lika mycket som 21 kineser. Det är givetvis lite orättvis beräkning, men det talar ändå lite om utvecklingspotentialen(läs: låg nivå dom har har idag).

Är det någon som är intresserad av en FILA pulsklocka vars funktionalitet kan diskuteras så har jag en till salu ganska billigt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tjena Mange!
Du verkar ha det rätt bra i kinapuff-land. Att öka upp en lina från 10/dag till 25 är väl en baggis för dig ;)

Jag flyttar till Lidköping på fredag. Ska köpa en villa och börja jobba på GM i Trollhättan. Och den 13 Juni utförs den sista etappen (Vätternrundan) för att bli en klassiker...

Se nu till å få minst en topp på maxpuls varje dag och gå ner i vilopuls samtidigt som solen går ner. Då kommer du att må toppen!

Ha'de toppen! //Fredda