söndag 25 maj 2008

Park med fågelkvitter och kärring med megafon

Dagen har gått i vilans tecken och jag promenerade bort till Zhong Shan Park som ligger knappt två km från lägenheten. Parken är en av Shanghais största och bjuder på allt från gräsmattor till trampbåtar och mete efter guldfisk. Jag placerade mig själv liggandes på rygg på en av gräsmattorna i närheten av en skogsdunge. Solen lyste, fåglarna kvittrade och allt var frid och fröjd när jag plockade upp min nya (inköpt på arlanda men inte påbörjad förens idag) pocketbok ("När tiden tog slut" av Göran Sahlberg ( Ja, det är Hannas pappa)).


Knappa fem minuter i lugn och ro slog sig en familj ner på en filt en bit ifrån mig. Dom valde att lyssna på radio och det blev också mitt val.


Jag stog ut med radion (som spelades på någorlunda hög volym) en knapp halvtimme och flyttade sedan femtio meter bort och satte mig på en bänk vid vattnet istället. Det dröjde inte mer en ett par minuter innan en kärring började gasta i en megafon. Jag tror att hon försökte kränga biljetter till någon slags båttur eftersom hon utgick från en stuga som sålde just båttursbiljetter. Med en frekvens på två gånger i minuten stod hon och vrålade i sin megafon bara några meter ifrån mig. Trots att jag blängde ilsket ville hon inte lägga av. Det resulterade i att jag lämnade min position vid vattnet och knallade mot cloud9 istället där jag köpte ett niovolts batteri till min igår inköpta våg.


Eftersom folket verkade vara oroliga för att jag falla ur, eller magra bort (vilket ingen någonsin tidigare har oroat sig för) har jag nu skaffat mig en kontrollinstans. Målet är givetvis att magra av en aning så jag slipper bära på så mycket ballast i höstens halvmara.


Precis som Roberth skrev i sin kommentar så är jag numer stolt styrelseledamot i föreningen kivhh.se. Vad det innebär återstår att se, men jag är något förvånad över att jag har blivit valt till sekreterare. Både på grund av min tillfälliga frånvaro och på grund av att jag knappt kan skriva, men det är ett val som får stå för övriga styrelseledamöter som uppenbarligen ville ha mig på den posten.


Eftermiddagen och kvällen har gått åt till en rundsmörjning som jag gett mig själv i födelsedagspresent. Massage och ansiktsbehandlig i dryga tre timmar borde göra susen och tillfälligt stanna av föråldringen av min kropp.


Gårdagens långa träning har gett mig förvånansvärt lite krämpor. Träningsverk i höger höftböjare (men den är redan på väg bort) och tendens till en inflamerad (låter illa men är inte så farligt) sena som fäster bakom/under vänster fotknöl. Lite Ibumetinsalva och en god natts sömn till så är det nog ur världen. För övrigt är jag fortfarande rättså (läs mycket) nöjd över att jag fixade att jogga 12km. Tycker inte ni att det är bra gjort!?


Roberth: Skönt med lite bekräftelse/respons och tackar för platsen i styrelsen. Det blir nog riktigt bra! När jag kommer hem får vi ta tag i kivhh.se:s framtid!


Sara: Schlager och Strömpis... Sannerligen förfall! Dessutom är ju inte omgivningen (läs framförallt Philip och Tobbe) särskilt mycket bättre. Det finns helt enkelt en del att jobba på när jag kommer hem. Ni ska ju i alla fall till "Where the action is" eller har ni sålt dom biljetterna till förmån för en dansbandskväll på svalan?

Hälsa tillbaka till alla om du ser dom igen!

Är det något jag saknar så är det den svenska maten. Att något så enkelt som färskpotatis, bräckt skinka och en creme fraisch-sås kan kännas så avlägset. Suck.


Jag är på intet sätt först att upptäcka det eftersom hon har legat i toppen både på de engelska och de svenska listorna men jag kan hur som helst rekomendera att kolla in den nya engelska souldrottningen Duffy. Hennes skiva Rockferry är något ojämn men innehåller flera riktigt bra låtar!


Åter igen är det dags att sova och se med tillförsikt fram emot en ny dag och en ny vecka


Sara skickade mig en liten seriestrip som i viss mån, men inte helt, stämmer in på min arbetssituation. Håll till godo!


2 kommentarer:

Anonym sa...

två frågor:

1)Fåglevitter?

2)VAD är det som är inflammerat på foten?


Angående förfallet så låg Philip sjuk hemma på soffan och tyckte synd om sig själv. Vet inte om han tittade på ESC (på gränsen till tragiskt i så fall) och Tobbe gör allt för sin Carro (som trots att hon tydligen gillar schlager verkar vara en hur go tjej som helst. Skitsnygg oxå. Och Tobbe visade framför allt på Strömpis att han inte uppskattade den situationen till fullo.)Vad mig själv beträffar så vet jag inte om jag har något annat försvar än att min plan A blev sjuk och min plan B hade viktigare saker för sig så då blev det såhär. Men WTAI-biljetterna byts minsann inte bort mot ngt annat. Skulle i sådana fall vara mot Woven Hand på PeaceandLove men det känns lite i ojämnaste laget att byta hela WTAI mot bara ett annat band.

Appropå schlager så bävar jag lite inför att gå till jobbet imorgon. Efter att i stort sett varje dag sen hela cirkusen drog igång i januari! ha hört Perelli och Amy Diamond och de där tre tjejerna i färgglada klänningar och Nordman och Carola och... så kan det nu med allra största säkerhet faktiskt bli ännu värre med pirater, shady ladys, galna människor som hänger tvätt och kvinnor som ser ut som män. Häromdan så var jag tvungen att sätta på P3 Rockster och få en liten injektion In Flames, Tool, Hellacopters för att inte hjärnan skulle gegga ihop totalt. Trots alla prolem det innebär i mitt yrkesliv är jag ändå dig evigt tacksam att du lett mig in på en rockigare bana. Måste nog bara omvända lite fler barn till bättre musiksmak om jag ska orka jobba hela livet i detta yrke tror jag.

kramar / sara

Anonym sa...

Hallå igen! Sände dig ett sms på din b-day, men då jag bara hade ditt gamla privata mobilnumemr så tror jag dessvärre att resultatet blev dåligt! Jag tänkte på dig iaf o firade din födelsedag såhär lite på avstånd.

Idag har jag pratat med Magnus H i tlf o vi kom o prata om dig...han hade ingen aning om att du var i Kina, men jag uppmanade honom att gå in o läsa...Har även träffat Hanna o Mats en snabbis då de befann sig i Göteborg över helgen. Mkt trevligt. De var galna som vanligt. Igår var jag på en konstutställning av Göteborgs konstskola som Sofia Karlsson går på. Hann se henne en snabbis innan hon sprang till arbete på Lissan! Kul att se vad de kreativa människor i vår stad pysslar med.

Jaja, iaf, dagens uppmaning o skrattgivare är att gå in på tv4.se o kolla in de olika "bonde söker fru" deltagarna. Då finns där en man som heter Magnus med klingande köpingsdialekt. Jag föll direkt, o skrattade så jag grät! Så om du har hemlängtan, kolla in!

KRAM LK