söndag 11 maj 2008

Hemkommen från Nanjing med årets första solbränna

Jag börjar med att lägga in lite bilder från gårdagens strapatser.


Tydligen så börjar jag med en bild från fredagens ankomst till Nanjing. När vi kom till stationen var tanken att alla 20 personer skulle ta taxi till hotellet. Taxikön var någorlunda lång och således togs beslutet att följa med en av byns svarttaxiförmedlare. Vi åkte i tre stycken minibussar modell mindre. I varje buss (som är i storlek av en bil i golfklassen fast med säten i bagageutrymmet) gick det uppenbarligen att klämma in sju personer + förare.




I Dr. Sun Yats park fick man inte beträda gräsmattorna och man förmedlade det budskapet på ett mycket vänligt, men något vagt sätt.





Här poserar LiuCheng och hans fru (som jag inte vet vad hon heter eftersom jag både är dålig på namn och kinesiska och eftersom hon har ett kinesiskt namn så uppstår det givetvis problem) framför porten in till området. I bakgrunden figurerar ChenNan (precis till vänster om LiuCheng), Felix flickvän (som precis som LiuChengs fru har ett kinesiskt namn som jag inte har greppat) strax till vänster om ChenNan och Felix själv till vänster om sin flicka iförd grön tröja och mörka solglasögon.




Någonstans i trappan på vägen upp till mausoleumet poserar jag. Kan ni hitta mig?




Mitt i nationalparken stöter vi på den här lilla krabaten.




Efter några veckor var det skönt att (precis som jag nämnde i gårdagens inlägg) att komma ifrån stadsbruset och njuta av vacker natur. Den här stigen tycker jag påminner mycket om stigarna söder om botaniska trädgården i Göteborg på väg ner mot Mölndal där vi bodde ett tag i början på 2000-talet.





Dr. Sun Yat borde skaffa sig en ny trädgårdsmästare...





Under åren har jag fått mycket spott och spe för min något tvivelaktiga handstil. Nu har jag hittat en konstform som kanske kan passa mig, nämligen klassisk kinesisk kalligrafi. Det verkar inte vara så noga med hur man kladdar ner sina tecken på pappret så det verkar vara något för mig!




På teahaket vi landade på mellan nationalparksbesök och middag fanns det givetvis ett automatiskt mahjongbord...


Under den här trippen har jag varit mycket passiv vad gäller val av vad som skall göras, vad som skall ätas och hur vi hittar till de olika ställena. Jag kanske skulle ha tagit kommandot när det började bli många kockar för att hitta till restaurangen.




Arton rätter var det som serverades på gårdagens middag. Jag hann ta ett kort när åtta av de tio kalla rätterna hade kommit fram, sen var jag fullt upptagen med att äta. För övrigt har jag gjort en analys av kinesernas relation till mat. Kineserna påstår själva att de är ett matälskande folk och pratar gärna om mat och äter gärna mat. Jag själv är likadan, men det finns en stor skillnad. Medan jag söker efter den goda och vällagade maten som är gjord av de finaste råvarorna (alltså en gourmé) verkar kineserna endast sträva efter att äta mycket mat, många olika sorter (därav de arton olika rätterna) och ofta (alltså gourmander). Här jag jag som matälskande gourmé hamnat bland dryga miljarden gourmander som inte bryr sig nämnvärt om vad det smakar bara det är mycket. Den mesta maten är rättså god, men det är inget som är i närheten av det som är riktigt gott hemma i Sverige (eller Italien för den delen).






Kvällen avslutades med ett besök i ett konfucianistisk tempel och vad lämpar sig då bättre än att avsluta med en bild av den kloke gamle mannen Konfucius!?


Söndagen i Nanjing innebar en dag vid XuanWu Lake som ligger mitt i Nanjing. Vi åkte till tågstationen och lämnade av bagaget för att kunna vandra runt utan att släpa på en massa väskor. Tågstationen ligger precis vid sjön så vi gick ner till stranden (kaj/brygga). Dagen har bjudit på vackert väder men inledde ganska blåsigt. Jag fick höra att man har dragit upp karpar på runt 50kg i sjön och blev givetvis lite sugen på att pröva fiskelyckan. Mina planer slogs dock i kras eftersom det råder fiskeförbud i sjön sen den 1 Maj :-(
Sjöns vackrare omgivningar var belägna på andra sidan sjön samt på de fyra öarna som ligger i anknytning till den andra sidan. Förslaget ligger på att hyra två båtar för att ta sig över sjön. Jag tycker att båtalternativet känns lite sådär med tanke på vinden och båtarnas beskaffenhet.



Hur som helst så blev det båtar och allt gick väl. Trots blåsten gick det inte särskilt stora vågor. Troligtvis eftersom vinden aldrig hinner få fart på vattnet då det inte är någon jättestor sjö. Väl framme på den första av de fyra öarna fick jag syn på en utombordsmotor som eventuellt kan vara till salu om det behövs en ny motor till åbäket eller Sandbergs båt.


Dagen har bjudit på flera vackra scener (som i många fall tyvärr inte har fotats) och vi stötte på flera brudpar som var ute för fotografering.



Och flera traktorer av huvlösvariant...



Vi hann förutom att spatsera runt på öarna också slå oss ner på en gräsmatta för att pausa lite och äta lite snacks. Dagens konstigaste föll på enstycksförpackade rökta och kryddade ankhalsar. Konstigt men ätbart och inget jag kommer köpa med mig hem (vilket däremot mina resekamrater gjorde eftersom den här typen av anka är en lokal specialitet. Jag tror att mina medresenärer köpte med sig totalt ett par kilo av olika enstycksförpackade ankdelar).



I Nanjing, som är en stad med betydligt mycket mer gammal bebyggelse än Shanghai, finns det gott om olika tempel och således också många hus med "böjda" tak. Det verkar vara bra mycket mer arbete att bygga, men skyddar å andra sidan mot att drakar skall landa på taket.



Efter dagens lunch på en vegetarisk restaurang inhuserad i ett av de många buddhisttemplen slog vi oss ner i ett lugnt område med en damm och några sittplatser. Någon vattenyta gick inte att se men en herre provade fiskelyckan och jagade troligtvis efter gräskarp!



På tåget på vägen hem hittar jag en tavla som uppmanar till närvaro vid de olympiska spelen. Tyvärr hamnar man i fel stad om man följer den engelska uppmaningen. (Jag har inte hittat vart man hamnar, men inte i Beijing i alla fall!)



Ella: Vad kul att du har hittat hit och tack för komplimangen! Jag hade ingen aning om att du följde mina upptåg här borta.

OCH DET ÄR DÄRFÖR JAG GÄRNA VILL ATT ALLA SOM LÄSER BLOGGEN MEDDELAR SIG PÅ NÅGOT VIS EFTERSOM JAG TYCKER ATT DET ÄR INTRESSANT ATT VETA VILKA SOM FÖLJER MED!

Fortfarande Ella:Grattis till nytt jobb! (om det nu är så nytt, jag vet inte, men senast jag hörde nått så var du på väg bort från ditt gamla) Jag förstår precis vad du menar med att det känns sådär att sitta i "Långtbortistan" när man vet att alla ens goda vänner umgås och har trevligt. Jag trivs bra här borta, men saknar givet vis mina nära och kära!

Sara: Jag känner själv att jag saknades på årets första grillning med gitarrplinkningsavslutning. Själv avslutar jag dagens inlägg med en liten blomma till dig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, tack!


(Mkt långt och fint inlägg idag. Struntar i vad de andra säger och tycker om din blogg. Jag läser och tittar med stort intresse i alla fall.)

(Mailar passnr till dig snarast)

kram.