torsdag 22 maj 2008

Uppdaterade mål

På jobbet har målen för mitt projekt reviderats. Nu skall jag inte längre sikta mot 15 producerade maskiner dagligen och ha 20 i bakhuvudet. Nu skall jag presentera ett förslag för 20 och ha 25 i bakhuvudet. Jag tycker att det är lite mastigt att ha som mål att dubbla produktionen utan att få ta mer yta i anspråk. Jag tror visserligen att det är möjligt, men jag tycker att prognostiseringsavdelningen får rycka upp sig. Det är inte ok att bolla runt med målformuleringar såhär. Jobbet jag har gjort hittills är till hundra procent användbart i det utökade projektet också men jag måste gnugga geniknölarna lite extra för att få till det här på ett bra sätt. För 15 är det mest fråga om balansering och optimering av linan, men för 20 och 25 krävs det generalingrepp och metodförändringar. Jag återkommer i ämnet varefter arbetet fortskrider.

Jag klockade station tre av fem idag. En av de två som jobbar där är sannerligen "klapprutten". En slarvig klant med dålig attityd. Hur i hela fridens namn skall man kunna basera sina förbättringsförslag på analyser som är gjorda med honom som tidsreferens!? Förbättringförslag nummer ett måste ju vara att låsa in honom i en garderob och släppa ut honom när dagen är klar. Där gör han i alla fall ingen skada.

Jag har precis pratat med Hanna Sahlberg, allas våran kinesiska utrikeskorrespondent (på SR). Jag plannerar ett besök hos familjen Sahlberg andra veckan i juni när jag har en måndag ledigt (pga drakbåtsfestival). När jag berättade för henne när jag och Sara tänkte dyka upp i sommar visade sig att hon är i Sverige den veckan (också, precis som när jag var i Beijing förra gången). Det gör nog att vi får planera om våran resa och ta Beijing efter Kunming istället för tvärt om. För våran del spelar det ingen roll så så får det bli!

Igår funderade jag över vad jag bukar äta om dagarna och insåg att balansen mellan kolhydrater, proteiner och fett inte är riktigt som den brukar (ska). Man kan säga att jag kör enligt omvänd GI-metod. Cornflakes på morgonen, skål med ris till lunch och vanligen nudlar till middag. Givetvis ackompanjeras dessa livsmedel av annat, men slutsatsen var i alla fall att jag måste äta mer protein och mindre kolhydrater (kanske inte så konstigt eftersom jag bara äter ris och grönsaker till lunch). Ägg är numer inhandlade (inte så lätt som man kan tro. Här finns det ju alla möjliga former av ägg som man gärna inte vill ha.) och kompletterar till frukost och mellanmål.

Vila från löpträning idag. Jag känner mig fräsch i benen och var lite sugen, men höll mig ifrån löparbanan och körde ett kortare allmänstyrkepass. Jag exluderade benträningen eftersom benen får nog med träning under löpningen.

Beo: Trevligt med uppmuntran, medhåll och en kortare uppsats. En firre (se bild för ett par veckor sen) i ett vadderat kuvär till svåger Bengt måste väl slå en grekisk karamell!? För övrigt tycker jag att det är dåligt av dig att motarbeta mig i mitt vad mot Roberth genom att vara hans teams servicetekniker...

Pulsklocka på väg...

// Magnus

PS. Glöm inte bort att det är min födelsedag inom en mycket snar framtid! DS.

8 kommentarer:

Philip sa...

Hej min gode vän!

Skönt att du börjar få lära dig att tvära kast är vad industrin handlar om. Men som vanligt är det bara att ha mottot "hur svårt kan det va?" långt ut på tungspetsen och köra på.

I en perfekt värld hade det varit en HM-affisch på väg med den Kinesiska posten. Men en ändrad världssyn på halvnakna kvinnor och glömska hos de som brukar stjäla dem har satt bambukäppar i hjulet.

Nu är Tobbe på väg hit med sin Carro så att jag, Emilie och Sara kan titta på henne ordentligt.

Ha det så bra

Anonym sa...

Hallå Magnus
Först av allt vill jag säga GRATTIS! 23 maj är din födelsedag!
Vi hade tänkt att gratta dig med en fisketur som du själv pratat om. Men välj en trevlig och säker båt för allt i världen.

Om jag förstår rätt kommer du att se ut som stör när du kommer hem.
Träning och åter träning, oaptitlig mat och lite hemlängtan tar nog hårt på dig. Du kommer nog att gå förbi mig uppifrån och nedåt. Ha det bra Mor och Far

Anonym sa...

Hej min son och ett jättestort GRATTIS på födelsedagen!!! Jag skriver nu ikväll eftersom du snart börjar din födelsedag. Visserligen är du född på svensk eftermiddag men den förskjutningen bjuder jag på. Hoppas att du kan hitta på något trevligt efter jobbet och kanske kunna äta lite gott på kvällen tillsammans med några trevliga figurer. Lennart skrev om presenten vi funderat på. Du får meddela vad kalaset går lös på, men det är viktigt att det är en seriös arrangör efetersom vi önskar se dig här hemma igen.

Anonym sa...

Om jag somnar ifrån telefonsamtal med grattissång ikväll så vill jag gardera mig med en hälsning här så du inte tror jag glömt:

Grattis på födelsedagen min älsklingspuss! Hade du varit hemma hade jag kommit med tårta o paket o blommor o en liten sång på sängen...
Saknar dig.

Nybyggarna sa...

Ett stort grattis på din bemärkelsedag!

Jag tycker det känns bra att du klarade av hela året som 27åring, som enligt rock n' roll myten är ganska riskfyllt. Nu väntar det vuxna 28åriga livet, så nu kan du sluta oroa dig för överdoser och börja bekymra dig för lårbenshalsen istället.

Grattis igen! /JoM

(För de som inte förstår något: http://en.wikipedia.org/wiki/27_Club )

Anonym sa...

Ett synnerligen stort grattis tillönskar jag dig min välartade vän! Lite synd att du inte håller till nåt i Eskilstuna nu för tiden. Men jag kan ju inte bara tänka på mej själv. Jag önskar dej allt det bästa på din födelsedag.

Kramar

Philip sa...

Grattis min gode vän!

Beo sa...

Jag har visserligen gratulerat SMS-ledes i morse (svensk tid) men stämmer utan större besvär in i kören som hojtar glatt och högljutt på den här sidan. Det känns liksom mer officiellt. Lotta kommer just hem från en GI-promenad (finns det såna?) och låter sig till sist övertalas att gratulera hon också. Hon kanske inte först hörde vad jag sa, men man vet ju inte.
Låt mej få inge en lätt korrigering av det som kanske är en missuppfattning. Jag är inte engagerad som servicetekniker av vare sej Bengtsson eller RG. Däremot har jag en gång inför ett dramatiskt Göteborgsvarv, när dom två deltog i illegal kombination av människa och stol med hjul, riktat framhjulkonstruktionen så att Robban inte skulle hamna i vänsterfil och styra in Hr. Bengtsson under nån spårvagn eftersom vi då var rädda att vi inte skulle känna igen honom när han kom hem och det var, som du förstår, vårt stora problem. I Örebro finns det ju inga spårvagnar så jag tror det löser sig självt.
Ett tips skulle kunna vara att du arrangerar med att någon smyger förbi och kickar till på framvagnen sekunderna innan start så får herr Gyllbergh troligen en mindre skolios av att springa vridande sin torso. Det kan kanske hålla ner hans tempo.
Den där figuren som du vill låsa in till kvällen vore intressant att veta mer om. Kan du publicera en bild månntro? Han kanske kan komma med ett statement så småningom?