onsdag 28 maj 2008

Kors i taket och is på foten

Internet fungerar! (Kors i taket)


Eftermiddagen var misserabel med dåliga tidsmätningar, avbrott, och tappad sug. Nya tag i morgon...


För att inte ta fel beslut och göra dumma saker med min ömmande fot slog jag en signal till volvos (i eskilstuna) sjukgymnast och rådfrågade honom om vad jag bör göra. Definitivt inte vila såvida det inte blir sämre (skönt, jag som just har kommit igång ordentligt med löpningen!), antiinflamatorisk medicinkur (jag har tillgång till både ibumetin och diklofenak som aktiv substans, är det någon som har något att säga om vad jag skall välja?) och kyla senan/muskelfästet ett par gånger om dagen. Det måste sägas att det inte är så illa, men jag vill inte att det ska bli värre.


Ickevilan genomförde jag i mycket lugn takt på kvällen. Men min nya pulsklocka tränade jag i intensitetsintervallet 60-70% av maxpuls (som är uppskattad till 192 mha generell formel 220-ålder). 60-70% är inte mycket och tempot blir där efter. Tio km avklarade på 71 minuter och en snittpuls på 129 bpm. När jag var färdig med passet, stretchat och ätit en banan reste jag mig upp och gick hemåt. Benen har nog aldrig varit så lätta och huvudet har sällan varit så klart. Jag hade snarare blivit piggare av att avverka 10km på löparbanan än tröttare. Fantastisk känsla och det kan nog bli fler lågintensiva pass vad det lider. För att vänja kroppen vid att löpa så tror jag att jag skall köra bara lågintensivt till en början och varva upp motorn när jag har vant kroppen vid att springa.

Nu sitter jag allts äten och duschad med is på foten för att straxt gå in i dvala.

Fredrik: Kinapuff-land. Om du bara visste hur mycket kinapuffar det smälls när det är bröllop här borta (och det har det varit i området nästan varje helg)... Åter till västergötland alltså. Lycka till med hus och jobb (vad blir det på GM?) och allt som kommer med att flytta tillbaka till byn. Givetvis önskar jag dig också lycka till med vätternrundan, men det behövs knappast med tanke på formen din!? Som jag skrev här ovanför så blir det nog inte så mycket maxpuls, men däremot en hel del förhöjd puls. När jag börjar närma mig slutet på min vistelse här borta kanske det är dags att pressa kroppen med lite tuffa intervaller eller hårda 10km.

1 kommentar:

Anonym sa...

1) Nu fungerar det.

2) 29 546,90 är prislappen.

3) Han föraktade de, enligt honom, mindre intelligenta människor som går dit.

4) Jag spelar mest för mig själv men om de hör är det väl bara ett plus.

5) Lite av varje tycker jag. Det måste väl ge dubbel verkan, eller!?

6) Nu ska jag äta glass.