söndag 4 maj 2008

Söndagslördag

Återigen vaknade jag av slagborrmaskinernas taktfasta hamrande i väggen. Jag kan inte begripa varför dom alltid måste börja med att borra varje morgon. Det är ingenting dom gör hela dagarna, men det verkar som dom använder det som startsignal för dagens arbete. Dagen har i stort sett inte inneburit några häftiga eller intressanta upplevelser. Ett par upplagda byxor (10 Yuan), inhandlat frukost för den kommande veckan (görs på Carrefour eftersom det är enda stället man kan hitta något vettigt bröd) och åter igen städat i lägenheten.

Ang. lägenhetsstädning. Antingen har dom aldrig tvättat golven tidigare, eller så utsöndrar moppen smuts. Efter mobbning känns det som en hinna med smuts som fortfarande ligger kvar. Jag försökte avhjälpa problemet genom att moppa golvet FYRA gånger. Varje gång var moppen ordentligt smutsig. Jag får kanske städa flera gånger om dagen för att komma ner till det riktiga golvet.

Beo: Jag har tyvärr inte sett till dina lastbilskamrater, däremot har jag sett flera stycken riktigt spännande/roliga/intressanta/farliga lass åka omkring på vägarna. Man måste sannerligen vara på tårna för att få med dessa på bild, vilket jag inte riktigt har varit ännu. Jag får kanske sitta med kameran i handen varje morgon och kväll när jag åker till och från jobbet. För övrigt så besitter jag inte på något sätt total aukoritet här borta. Mitt arbete går ut på att göra en analys av nuläget och presentera förbättringsförslag. Det kommer heller inte att implementeras under tiden jag är här, vilket är både skönt och lite tråkigt. Jag hoppas däremot att jag får rapporter om hur det går här borta när jag väl kommer hem. Vad gäller min kontakt med montörerna så tror jag fortfarande att dom undrar varför jag står och tittar på dom hela dagarna. Det verkar inte bekomma dom särskilt mycket. Än så länge har jag bara gjort en förberedande studie som till stor del går ut på att sätta mig in i alla delar av monteringsprocessen snarare än göra någon långtgående analys av situationen. I slutet på den här veckan och början på nästa skall jag dock påbörja min detaljstudie och då måste jag nog styra och ställa lite i monteringen, det är nämligen svårt att göra bra studie när det är kaos (eller i alla fall ostrukturerat). Styrningen kommer nog ske indirekt via LiuCheng eftersom min kinesiska fortfarande inte håller måttet.

Farsan: Surt med förkylning när man är ledig, men det är ju ofta så det är. Visst är det imponerade med både tallrikssnurrande och parasollsnurrande, men det är inte i närheten som ballt som fem motorcyklar i ett stålklot! Hälsa och gratulera till Bengt!

Kiwi (och övriga i Örebro): Fint med Kian på fem rum! Jag skulle gärna vara där, men det blir tyvärr svårt. (För er som inte vet är Kian sångare i hardcorebandet Blindside och drar precis igång sin solokarriär med sin första spelning på klubben "fem rum i en källare" som i sin tur är en frukt av den alltid så driftige Erik Wärlegård) Vad Wii-spelandet beträffar så tycker jag att det är svårt att klandra dig. Om man har bjudit in till Wii-kalas så är det en självklarhet att även upplåta yta till denna typ av aktivitet. Dessutom kanske förse sina gäster med dryckesbehållare som klarar av en kväll med Wii. Hårdplast kan rekomenderas!



Johan/Mirjam: Jag trivs inte riktigt med att ni tjackar ett Wii när inte jag är hemma. Jag kommer efter i träningen och kommer alltså vara mycket sämre än er andra när jag kommer hem:-( Har ni förresten bestämt er för tomt och hus? När blir det bygge och utflyttning från det urbana livet?

Johan: Jag förstod det som att du hade sagt upp dig!? Blir det tillbaka till Sectra? När, vad osv?

Johan/Mattias/Kiwi: Det är dåligt med rapporter från helgens fiske. Har det varit dåligt väder så fisket har uteblivit eller har det bara varit skit bakom spakarna? Jag håller mig uppdaterad på NA:s fiskeliga och ser att ni fortfarande har 0 poäng (det har visserligen jag också, men jag saknar möjlighet att delta än så länge eftersom firrarna måste vara fångade inom Örebro län och efter den första maj).



LK: Det plötsliga hoppandet från Shanghai till Beijing varade bara i fyra dagar. Jag var där och besökte en mässa med leverantörer av CNC-maskiner. Jag är sedan en och en halv vecka tillbaka i Shanghai och kommer så vara resten av tiden (i alla fall jobbmässigt. I helgen skall jag dock åka till Nanjing och jag hoppas att jag kan ta mig till Beijing och hälsa på Hanna (och Michel) när hon har återvänt.)

Jag avslutar återigen med ett par foton.

Taget utanför parken vid universitetet. Husdjur eller mat (kaniner, kycklingar och ankungar)? Eller kanske först husdjur, sen mat!





Tyvärr dålig skärpa eftersom jag fick ta kortet i farten. Damen drar kärran med gubben på. På väg hem från jobbet kanske!? Jag har ett par som brukar passera för på en tvärgata inte långt hemifrån som turas om. Varannan dag drar tanten och varannan dag drar gubben.

2 kommentarer:

Nybyggarna sa...

Tjena,

Massa frågor i ditt senaste inlägg, tycker du att jag är för inaktiv på bloggen eller?

Jo, jag ska börja på Sectra. Gustav W brukar ju säga att röntgenbrachen är strålande, så jag ska testa det igen. Tror jag börjar innan midsommar, kanske redan till månadsskiftet.
Det känns bra byte, och jag känner att jag kommer utvecklas på ett bättre sätt där.

Vad det gäller wiiet så kanske din efterblivenhet i träningen kan kompenserat med inköp av nya spel på copymarketen. Fast då kanske vi måste chippa vår maskin först. Hur som helst lär man sig nog ganska snabbt.

Om Ni ska köpa ny soffa kan jag tipsa om att köpa en med avdragbart tyg. Går lätt att stryka bort sterin då.

Vi kanske inte sparade en plats till dig i soffan, eftersom den var full i helgen. Tror ändå du har en chans att få plats då invigningstestet visade att den kunde husera ungefär 8 personer.

Vad det gäller hur och fiske hör det lite ihop för min del. Har fixat lite med tomten i helgen, men inte så mycket som vi hade önskat. Går frammåt i porjektet med pyttesteg. Kanske lämnar urbaniseringen till näste vår/sommar. Har iaf kontakt med en snickare om vi ska bygga lösvirke.

Fisket ligger lite på is eftersom vädret har sugit på helgerna. Kanske kan ta en tur till Frövifors efter jobbet i veckan.

Nu ska jag ha en macka..

Ha det gott.

Anonym sa...

Hoho!
Ryktet går om dina äventyr i Kina! Smålog när jag läste om klippningen, kul Magnus!! Har du lagt ut nån bild?!
Må så gott, tjing tjong Carin