torsdag 15 maj 2008

Ryggont och alternativ behandling

Efter ännu en dags detaljerade tidstudier på den första monteringstationen och en hel del sittande framför datorn har jag fått en låsning i nedre delen av ryggen. Stolarna håller inte EU-standard och är något för låga för skrivborden. Eftersom jag har möjlighet till snabb och nära behandlig beslutade jag mig för att få en knådning på kvällen efter min promenad till Cloud9 (shoppingcentrat där Carrefour ligger). Målet med besöket på Cloud9 var att leta reda på en pulsklocka för att kunna dokumentera och följa upp min träning lite bättre. På första våningen ligger det klockaffärer, lite klädbutiker och skönhetsprodukter/parfym-affärer. På sjätte våningen finns det "sports clothes" och "sports equipment" vilket kändes som den givna platsen att leta på. Efter två varvs letande gick jag in i en av affärerna som säljer löparskor/kläder och frågade, med knackig kinesiska och gester, om de hade några pulsklockor. Hon förvisade mig till första våningen där klockaffärerna ligger. Givetvis säljs det inte några pulsklockor i den typen av klockaffärer så jag får leta någon annanstans.

Jag valde att vänta med löprunda till idag (nu är det torsdag morgon och inlägget kommer nu istället för igår kväll som var tänkt eftersom jag har haft betydande problem med min internetuppkoppling) för att följa Roberths råd om att inte dra igång för intensivt. Jag har istället tillryggalagt ungefär en mils promenad i skorna för att vänja mina fötter vid dom. Hittills känns det bra och jag ser med tillförsikt fram emot kvällens joggingtur.

Tillbaka till gårdagkvällens behandling. Jag önskade mig en omgång massage och visade att jag ville att hon skulle fokusera på nedre delen av ryggen (på grund av låsningen) och benen (på grund av viss stelhet från löpningen). Tydligen tolkade hon det som att jag ville ha en oljemassage istället för den vanliga med kläderna på. Lika bra tänkte jag eftersom den är snäppet bättre (och dyrare). En timmes knådning senare frågar hon om jag vill ha en vakuumglasbehandling. Det kostade 50 pengar så jag tänkte att det kan vara intressant att prova.

Vakuumglasbehandlingen går till så att man tar ett klotformat glas, eldar med någonslags sprit/olja i det och sätter fast det på ryggen. Förbränningen och temperatursänkningen när elden har slocknat skapar ett undertryck som gör att glaset suger fast. Till en början känns nästan ingenting och jag undrade lite vad det hela skulle vara bra för. Efterhand ökar suget och hela ryggen är full med sugande glas. När glasen har suttit en stund börjar det smärta en aning. Ett glas är inga problem, men när det smärtar på 22 ställen är det svårt för huvudet att veta var smärtan är lokaliserad och svarar bara med att det gör ont överallt. Smärtan var definitivt uthärdlig och jag hoppas att det var bra för någonting. Tyvärr hjälpte det inte mot låsningen i nedre ryggen (inte så konstigt eftersom hon inte satte några glas där) men på något underligt sätt var det skönt mitt i all smärta.


När jag kom hem såg jag mig i spegeln och gjorde en liten fotosejour. Jag är helt övertygad om att Marsianer har försökt suga upp mig till sitt rymdskepp!



Roberth: Visst fungerade ditt inlägg och kul att du har hittat hit! Det behöver inte vara så svårt att skriva inlägg. Man behöver nämligen inte vara registrerad användare för att skriva en kommentar. Det räcker med att välja identitet "anonym" eller "Namn/URL" och sedan skriva kommentar och skicka iväg. Angående träningen så har jag börjat ovanligt måttligt och skall försöka få in kontinuiteten (Jag tänkte börja med var tredje dag, kan det vara nått?). Mitt mål är definitivt att vara med i oktober, men jag känner att det är lite överilat att börja med att anmäla sig eftersom jag har haft vissa problem tidigare, men som jag har nämnt tidigare så skall jag bestämma mig innan jag lämnar österlandet. För övrigt så ser jag dig numer lite som min personliga coach för att nå mina mål!

Alla hittills okommenterande: Låt inte Roberths missöde med kommenteringsproblem hindra er från att kommentera mina inlägg. Det är inte så svårt och man behöver som sagt inte registrera sig.

Mattias: Det har inte bara varit skorna som har klämt. I hög grad har det varit tillgängligheten och vetskapen om möjlig träningsarena. Gatorna går inte att springa på eftersom man måste trängas med 18000000 människor och dessutom är luften på gatorna i närheten av den renhetsgrad man önskar när man löper. Nu är jag hur som helst igång och jag skall rapportera om alla träningsrundor och när jag har fått tag på en pulsklocka så kan jag redovisa i detalj hur det har gått. Vem har sagt att jag kommer se ut som Henrik Dagård (inte Dafgård, i så fall kommer jag kanske hem och ser ut som en köttbulle!) För övrigt så tror jag att kaffet (nescafé with sugar and creamer, 1+2) har gått emot mina resultat hittills och jag har nu helt gått över till grönt te som dessutom skall vara bra för ämnesomsättningen. Hittills har jag ju också helt fokuserat på styrketräningen och har inte hunnit bränna bort så mycket av överflödig kroppsmassa, men nu är det dags!

Johan: Det är nog bättre om du jämför med någon av bilderna från förra årets fiske (till exempel den från våran fina dag på Väringen där jag stoltserar med min rekordborre). Fint med spel på plastmattan, jag inväntar rapport om både korpmatch och mattans beskaffenhet (blev du en bättre fotbollspelare?)

2 kommentarer:

Nybyggarna sa...

Jorå, nu har jag uppnått ett av mina stora mål i livet - göra mål i ÖSK-tröjan på Eyravallen.
Precis som Kiwi förutspådde innan match gjordes det fler mål än vad ÖSK har mäktat med under säsongen. Matchen slutade 4-3 till de andra, och om man vill kan man kika på bilder här: http://www.ekstrand.be/sfc2008/

Finns fyra bilder ganska i början som kan vara sevärda - tror man förstår vilka som menas :)

Nybyggarna sa...

Kan man se annonsen som du köpte betena på?
*nyfiken*