lördag 10 maj 2008

En dag i Nanjing

Igår kväll anlände vi till hotellet här i Nanjing. Ett hotell i bästa ibisklass något utanför centrum. För dryga 80 Yuan får man del i ett dubbelrum och vad ett enkelrum kostar vet jag inte (trots att jag själv bor i ett). Internetuppkoppling ingår i priset, men igår när jag var "uppkopplad" var det så instabilt att jag inte hade någon möjlighet att komma åt min blogg (eftersom det jag skriver uppenbarligen inte skall komma kineserna till vetskap så måste jag koppla upp mig via volvonätet och det kräver lite kräm i uppkopplingen). Idag är det däremot bättre, men jag sparar bilderna från den här trippen tills imorgon eller på måndag.

Resan hit är med Manufacturing Engineering-avdelningen som består av ett antal ingengörer och ett antal underhållstekniker. Total är det nio sex ingenjörer med tre damer(fruar och flickvän) som sällskap. Hela resesällskapet är på runt 20 personer.

Dagen har till stor del spenderats i Zhongshan Mountain National Park. Mitt i parken ligger Dr. Sun Yats mausoleum. Dr. Sun Yat (också känd som Zhongshan San (Zh uttalas som g i engelskans gem (ädelsten))) var pionjär inom den kinesiska demokratiska revolutionen (innan Kinas frigörelse 1949 med Mao i spetsen) och grundare av Koumintang, eller "kinesiska nationalistpartiet". Koumintang är ett kapitalistisk parti som således inte delar åsikter med vare sig Mao eller dagens komunistparti. Koumintang är också det partiet som regeriar i Taiwan.

Parken har bjudit på natursköna scener, historia och kultur. För min del var behållningen av att vara i naturen snarare än i staden klart större än att besöka mausoleumet.

På kvällen har vi hunnit med att irra runt i Nanjing (som är en stad på runt sex miljoner invånare (4,4 M år 2000 enligt wikipedia men jag har hört mellan sex och sju miljoner)), äta en 18-rätters middag, besöka en konfucianisttempel och varit på teaprovning i en teabutik.

Under middagen dracks det öl (3,3 Vol.% alkohol). Flaskorna var på 60cl och mot slutet hade jag druckit två, mina bordskamrater hade druckit en var (Framförallt underhållsteknikerna som jag hittills inte haft så mycket att göra med tycker att det är spännande med en utlänning på resan och alla skålade hjärtligt. Med tanke på alkoholstyran i drickat var det inga problem att hålla kontroll på situationen). Man kan lugnt säga att myten om att asiater inte klarar av alkohol stämmer. Trots den mycket måttliga mängd alkohol som förtärdes så satt mina bordskamrater med rosiga kinder och ett glada leenden. Om kvällen hade fortsatt med ytterligare inmundigande av alkoholhaltiga drycker hade jag suttit någorlunda klartänkt med ett gäng fyllskallar runt bordet istället för att fortsätta med en trevlig kväll.

Som tur var avslutades ätande och drickande innan det barkade iväg och blev fylleslag. Istället besökte vi ett Konfucianisttempel på vägen till en teaprovning. Själv är jag inte fanatiskt förtjust i tea även om jag gärna dricker en kopp i goda vänners lag, men det är alltid spännande att leta efter nya dofter och smaker.

För övrigt fick jag ett mail från min gamla goda vän Roberth häromdagen och kan meddela intresserade att även han bloggar! Ni hittar hans bloggande här: http://roberthsblogg.kivhh.se/

Brorsan: Gott att slippa vara upprörd och irriterad på jobbet, hoppas att det håller i sig. Du vet väl att du måste börja vara försiktigt med för häftiga känslor nu när du har kommit upp i medelåldern!

Avslutningsvis kan jag meddela att jag numer (eller tydligen har haft ett tag utan min vetskap) har ett kinesiskt namn. Det är ganska vanligt att man använder en kombination av någon av förleden lilla, (något som jag inte riktigt vet men betyder troligtvis något i stil med mellangamla) och gamla tillsammans med familjenamnet. Familjenamnet sägs före förnamnet när man tilltalar någon (exempelvis: LiuCheng. Liu = familjenamn, Cheng = förnamn). Eftersom jag inte är särskilt gammal och dessutom yngre än LiuCheng som är min handledare så heter jag XiaoMa (Där Ma är mitt skapade familjenamn eftersom jag tilltalas Magnus och Söderberg inte funkar lika bra). Således heter jag alltså LillaMa.

Sovdags!

// XiaoMa

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Nu har jag läst ikapp mig lite på bloggen. Vilken bra skrivare du är! Jättekul att läsa om hur du har det! Följde bloggen i början men eftersom jag i och med mitt nya jobb inte varit hemma och inte har haft tillgång till internet så har jag missat. Men nu har jag sålt ett mobilt bredband till mig själv! so I'm back! Kanske borde börja blogga själv eftersom jag också är ute på turné. Har börjat jobba som säljare på Telenor och är borta 11 dagar hemma 3. Så just nu sitter jag i min ensamhet på ett hotellrum i Stockholm. Känns sådär när man vet att de flesta av våra vänner sitter hemma hos Philip å grillar. Antar att du känner igen känslan... Fast lite godis och lite shopping kan lösa det mesta har jag märkt :-)

Ha det toppen!

/Ella

Anonym sa...

Är just hemkommen från ovan nämnda grillkväll hos Philip. Årets första grillning är därmed avklarad. Något i senaste laget kanske men bättre sent än aldrig som det ju heter.:) Mkt trevlig tillställning som avslutades med gitarrplink och cornelisvisor. Saknade dig förstås. Du hör till sådant. (Bara massa par där + Ola och Jonas, han med hämtluggen du vet.)

Imorgon blir det nog mer sol och fika på filt.

Kramar / s