fredag 2 maj 2008

Långpromenad

Efter frukost och lite förmiddagssurfning bestämde jag mig för att gå till "tackle shop street", det skulle vara ett tiotal affärer med fiskeprylar. Jag hittade gatunamnet på en amerikansk sportfiskesida och tyckte att det lät intressant. Gatan ligger dessutom i förlängningen av NingXia Rd som jag bor på, så jag behövde inte åka en massa metro eller taxi. Affärerna skulle ligga på runt nummer1900 (JingShaJiao Rd börjar med nummer ett där NingXia Rd slutar). I den 25-30 gradiga värmen beger jag mig alltså iväg, glad i hågen och sugen på att syna av sortimentet.

Husnummer är inget som förekommer särskilt frekvent så man får hålla till godo med vart 500:de nummer. Efter en och en halv timmes rask promenad (med ett kortare stopp på en outletbutik där de verkade sälja riktiga märkeskläder till rabatterade priser. Inga turister, inget prutande och inga Lolexklockor. Det blev inget inhandlat, men det är inte omöjligt att jag återvänder om jag behöver nått vettigt.) har jag fortfarande inte sett till några fiskebutiker, men däremot får jag syn på ett husnummer som talar om att jag har gått 500 hus för långt. Jag vänder hemåt och går tillbaka på andra sidan gatan. En kvart efter vändningen lägger jag märke till husnummren på "retursidan". Ungefär där butikerna var sagda att ligga var det nu en gigantisk byggarbetsplats, således inga butiker kvar och jag fick vackert fortsätta min promenad tomhänt.

På vägen hemåt passerade jag en byggmarknad.



Jag hann också bestämma mig för att inte bli elektriker i Shanghai. (Långt ifrån det värsta jag har sett här, men det enda jag har tagit kort på.)


Inte heller transportväsendet är någt som lockar mig. (den första mannen cyklar runt med en hylla av något slag)







Inte långt hemifrån gick jag genom en av stadens parker. Det var det fler som gjorde (mycket möjligt att det beror på att det var nationaldag igår). I parken kan man antingen bara spatsera omkring, köpa diverse leksaker eller prova på lite "wild life, shanghainese style" (dvs hyra en båt och skvalpa runt med på den lilla kanalen/dammen).





Dagen avslutades precis som den började med surfande i sängen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

(Ville bara förtydliga och säga att det jag berättade igår är en hemlighet. Bara så du vet...)


Fint med lite bilder, men var är frisyren!?!?!?!

Anonym sa...

Inget inlägg idag! Vad har du varit upptagen med som hindrat dig ifrån det?

Själv har jag varit med på invigningsfest för Johan o Miriams soffa. Vi fick smarrig plockmat, gosa med Agnes, spela nintendo wii (där Kiwi i sin entusiasm svingade "tennisracket" rakt genom ett av vinglasen så det gick i tusen bitar. Men han vann sin match iaf.) och hälsa på Turbo (som i sin entusiasm över att det var gäster hemma viftade med svansen rakt igenom ett av blockljusen på bordet och prickade den nya soffan med stearin. Så var den invigd!)

Imorgon blir det tvättning, en liten shoppingrunda, lite trädgårdsarbete, och sen 5 rum i en källare med Kian.

Ring gärna.